D Daniel 109 skrev:
Grovt uppskattat är förlusterna är ca 2%

[länk]
Hej Daniel 109

Du redovisade inte vad du svarade på i ditt inlägg.

Men om det handlar om att svara på frågan om förlusterna i elnätet fram till ”privata hem ” så var det (2008), större än 2 %,

Om vi läser mer i den artikel från (17 NOV 2009) som du hänvisade till så kan vi läsa;
”Energiförlusterna i elnäten är avsevärda, speciellt i vårt avlånga land med mycket vattenkraft i norr. I 400-220 kV stamnätet är de årliga förlusterna 2,5–3 TWh, beroende på vattentillgång, elexport med mera. Detta innebär cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen. Merparten av energiförlusterna finns i underliggande region- och lokalnät, speciellt i de sistnämnda. Totalt uppgick under år 2008 nätförlusterna till 11 TWh, enligt Svensk Energi. Detta inkluderar förluster relaterade till elexporten, vilken utgjorde cirka 7,5 procent av vår inhemska elproduktion på 146 TWh.”

Dessa förlust siffror (cirka 7,5 procent av vår inhemska elproduktion på 146 TWh) är från 2008.

Om du med ditt svar avsåg förlusterna 2008 i 400-220 kV stamnätet då var det ”cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen”
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Tack!
Det är oerhörda summor som betalas i överföringsavgifter och det du beskriver låter inte som en våldsam ökning av slitage av utrustningen. Det verkar väldigt osäkert vad det är exakt som överföringsavgiften går till. Grovt räknat kan de ta 10% av elspotpriset för att kompensera förluster. Men resten...?
Hej hellem

Det finns många kostnader som vi betalar via elnäten som jag skrivit om tidigare. Svenska kraftnät som ansvarar för att elsystemets effektflöde är i balans har fått ökade kostnader för detta. Kostnader som sedan läggs på oss elanvändare i elnätskostnaderna.

Så här står det om utvecklingen; ”balanskostnaderna har sexdubblats från 1 miljard kronor 2021 till 6 miljarder kronor 2023. I år väntas siffran öka ytterligare till 8 miljarder kronor. Detta gäller dock alla balanstjänster och inte bara den nya nedregleringstjänsten.”
https://www.tn.se/naringsliv/37008/solenergi-omvant-robin-hood-bidrag-ger-dig-hogre-elnota/

När elpriset är negativt så innebär det alltså att balanskostnaderna ökar. Något som vi som är anslutna till elnätet sedan får betala till Svenska Kraftnät.

Om vi i en överslagsberäkning tänker att 6 miljarder kronor 2023 skall fördelas på t.ex. en miljon betalare så är det 6 000 kr per st.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Du redovisade inte vad du svarade på i ditt inlägg.

Men om det handlar om att svara på frågan om förlusterna i elnätet fram till ”privata hem ” så var det (2008), större än 2 %,

Om vi läser mer i den artikel från (17 NOV 2009) som du hänvisade till så kan vi läsa;
”Energiförlusterna i elnäten är avsevärda, speciellt i vårt avlånga land med mycket vattenkraft i norr. I 400-220 kV stamnätet är de årliga förlusterna 2,5–3 TWh, beroende på vattentillgång, elexport med mera. Detta innebär cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen. Merparten av energiförlusterna finns i underliggande region- och lokalnät, speciellt i de sistnämnda. Totalt uppgick under år 2008 nätförlusterna till 11 TWh, enligt Svensk Energi. Detta inkluderar förluster relaterade till elexporten, vilken utgjorde cirka 7,5 procent av vår inhemska elproduktion på 146 TWh.”

Dessa förlust siffror (cirka 7,5 procent av vår inhemska elproduktion på 146 TWh) är från 2008.

Om du med ditt svar avsåg förlusterna 2008 i 400-220 kV stamnätet då var det ”cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen”
Ja, där blev det fel. Jag skrev först 10%, men tänkte att jag bör nog ha en källa på det. Letade reda på en källa och läste uppenbarligen på tok för fort.

2% är fel, det är i storleksordningen av 10% det handlar om, inte 2%.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När elpriset är negativt så innebär det alltså att balanskostnaderna ökar. Något som vi som är anslutna till elnätet sedan får betala till Svenska Kraftnät.
Och ändå går vissa elnät med miljardvinster varje år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Det finns många kostnader som vi betalar via elnäten som jag skrivit om tidigare. Svenska kraftnät som ansvarar för att elsystemets effektflöde är i balans har fått ökade kostnader för detta. Kostnader som sedan läggs på oss elanvändare i elnätskostnaderna.

Så här står det om utvecklingen; ”balanskostnaderna har sexdubblats från 1 miljard kronor 2021 till 6 miljarder kronor 2023. I år väntas siffran öka ytterligare till 8 miljarder kronor. Detta gäller dock alla balanstjänster och inte bara den nya nedregleringstjänsten.”
[länk]

När elpriset är negativt så innebär det alltså att balanskostnaderna ökar. Något som vi som är anslutna till elnätet sedan får betala till Svenska Kraftnät.

Om vi i en överslagsberäkning tänker att 6 miljarder kronor 2023 skall fördelas på t.ex. en miljon betalare så är det 6 000 kr per st.
Ja, det var ju lätt att räkna ut. Vi är 5 miljoner hushåll i sverige. 8 miljarder kronor blir ca 135kr i månaden per hushåll/elabonnent om man inte räknar med alla företagsabbonenter också (vilket man borde).

Lägg det på fasta delen (blir knappt nån skillnad), och sen lägg överföringsavgiften på 15% av spotpriset på el, så bör nätbolagen ha sitt på det torra. Vill man ha effektarriffer vissa tider på dygnet osv för att jämna ut förbrukningen så kan jag köpa det om det inte är pengar som ska gå till nätbolagens aktieägare utan till något välgörande för samhället.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Ja, det var ju lätt att räkna ut. Vi är 5 miljoner hushåll i sverige. 8 miljarder kronor blir ca 135kr i månaden per hushåll/elabonnent om man inte räknar med alla företagsabbonenter också (vilket man borde).

Lägg det på fasta delen (blir knappt nån skillnad), och sen lägg överföringsavgiften på 15% av spotpriset på el, så bör nätbolagen ha sitt på det torra. Vill man ha effektarriffer vissa tider på dygnet osv för att jämna ut förbrukningen så kan jag köpa det om det inte är pengar som ska gå till nätbolagens aktieägare utan till något välgörande för samhället.
Hej hellem

Jag tog bara ett exempel på att det är många kostnader som finns med i elnätsavgiften. Kostnader som ökar nu när elproduktionen och elpriset varierar.

Jag tillhör de som inte skulle ha något emot om bara staten och kommuner (de som beskattar oss) hade varit ägare till alla elnäten.

Den förnyelsebara elenergin och ökad elanvändning (som uppstår när vi skall spara på energianvändning) inklusive omvänd effektriktning i redan byggda elnät innebär utbyggnad och ombyggnad av elnäten som även det kostar och skall betalas av oss som använder elnäten.
 
Jag har inte så mycket emot att de tar betalt för att bygga ut/om näten, om de faktiskt bygger ut/om näten.

När de bara tar betalt, dock...
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har inte så mycket emot att de tar betalt för att bygga ut/om näten, om de faktiskt bygger ut/om näten.

När de bara tar betalt, dock...
Hej kashieda

Debiteringen av kostnader för utbyggnad/ombyggnad kommer normalt åren efter det att arbetet är genomfört. De kan ibland innebära att vi inte upplever att det finns en koppling mellan åtgärd och kostnad.

Vi har just startat en ny period en 2024–2027; ” Nu har Ei fattat beslut om intäktsramar för tillsynsperioden 2024–2027 för samtliga av de drygt 170 elnätsföretagen. Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.* Utöver detta har vissa elnätsföretag möjlighet att föra med sig tidigare outnyttjat intäktsutrymme.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Jag tog bara ett exempel på att det är många kostnader som finns med i elnätsavgiften. Kostnader som ökar nu när elproduktionen och elpriset varierar.

Jag tillhör de som inte skulle ha något emot om bara staten och kommuner (de som beskattar oss) hade varit ägare till alla elnäten.

Den förnyelsebara elenergin och ökad elanvändning (som uppstår när vi skall spara på energianvändning) inklusive omvänd effektriktning i redan byggda elnät innebär utbyggnad och ombyggnad av elnäten som även det kostar och skall betalas av oss som använder elnäten.
Jag är mest intresserad av att förstå överföringsavgiften.

De två terminer nationalekonomi jag läst på universitetet gör mig också benägen att tänka att det är svårt att få till regleringar som gör att privata elnät blir mer effektiva än statliga. Men det kanske går. Produktionen av el verkar mer hoppfullt på den fronten dock.
 
H hellem skrev:
Vill man ha större huvudsäkring betalar man redan högre fast avgift för sin förväntade ökade belastning på nätet.... Men om man också betalar för sin faktiska belastning blir det ju dubbelt betalt för extra belastning?
Hej hellem

Eftersom elnätsbolaget inte får bygga elnät proaktivt och de tar tid och kostnader att bygga elnät så är det inte helt enkelt att agera för elnätsbolaget eller att enkelt förklara hur de agerar.

När du talar om att du vill ha en ”större huvudsäkring” då måste de se till att utrymmet finns i elnätet för det uttaget och om det inte finns utrymme måste man bygga ut (bygga om) elnätet.

När du sedan belastar elnätet då uppstår bland annat kostnader för förluster eller som det t.ex. skett de senaste åren även balanskostnader mm. då bl.a. produktionsvariationerna har ökat. Detta har inneburit mer arbete och mer kostnader för elnätsbolagen och Svenska Kraftnät

Jag har varken arbetat på elnätsbolagen och Svenska Kraftnät med dessa frågor så jag har inte kunnat lära mig hur det går till. Men de kostnader som uppkommer fördelas mellan fasta avgifter och rörliga avgifter för att försöka få en rättvis debitering för alla som nyttjar elnäten.
 
H hellem skrev:
Tack för din ganska ingående förklaring! Kan du förklara enkelt? Vad är slutsatsen?

Frågan du svarar på är om förbrukningen av el i privata hem ökar slitage på nätet eller om slitagen på nätet beror på något annat än att jag t.ex. slår på ugnen hemma.

Alla är överens om att det finns förluster vid överföring och att det måste ersättas, men eftersom överföringsavgiftern ofta är högra än kostnaden för själva elen man får så måste det vara OERHÖRDA förlluster i systemet. Stämmer det att att mer än hälften av kraften går förlorad?

Alla verkar också vara överrens om att det finns väder-, vind- och åldersslitage. Inget av det påverkas väl av kundens förbrukning och lär vara en hyfsat konstant degradering som går att räkna ut till en fast ersättning. Tiden går inte snabbare och vädret blir inte hårdare av att jag förbrukar el, väl?

För att upprepa, frågan du svarar på är om förbrukningen av el i privata hem ökar slitage på nätet?
Slitage på grund av belastning i ett elnät är försumbar. Tariffer är en djungel, men överföringsavgift är tänkt för att ge en rättvis kostnadsfördelning av elnätsföretagets utgifter. En kund som använder mycket el gör att nätet behöver dimensioneras annorlunda än för en sommarstuga som knappt använder el.
50 villor kräver kanske 800 kVA transformator medan 50 sommarstugor kanske klarar sig på 100 kVA. Sen beror det även hur kablar dimensioneras, krafttransformatorer i fördelningsstationer, abonnemang mot överliggande nät, och så vidare. Hoppas det blev lite klarare :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
V ViktorHg skrev:
överföringsavgift är tänkt för att ge en rättvis kostnadsfördelning av elnätsföretagets utgifter. En kund som använder mycket el gör att nätet behöver dimensioneras annorlunda än för en sommarstuga som knappt använder el.
Precis som med säkringsavgift och effektavgift alltså?
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Slitage på grund av belastning i ett elnät är försumbar. Tariffer är en djungel, men överföringsavgift är tänkt för att ge en rättvis kostnadsfördelning av elnätsföretagets utgifter. En kund som använder mycket el gör att nätet behöver dimensioneras annorlunda än för en sommarstuga som knappt använder el.
50 villor kräver kanske 800 kVA transformator medan 50 sommarstugor kanske klarar sig på 100 kVA. Sen beror det även hur kablar dimensioneras, krafttransformatorer i fördelningsstationer, abonnemang mot överliggande nät, och så vidare. Hoppas det blev lite klarare :)
Ungefär som jag trodde gällande slitage. Förutom att det skulle vara rättvist 😅
Problemet som gör att det känns suspekt är att det redan finns en variabel fast kostnad för det du beskriver som är grundad på huvudsäkringens storlek som uppfattas som att den är tänkt att vara ersättning för hur det lokala nätet behöver dimensioneras. Vad är isåfall den till för? Om man skulle anamma det du framförde fullt ut vore det mer rimligt att enbart ha överföringsavgift och ingen fast avgift.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Eftersom elnätsbolaget inte får bygga elnät proaktivt och de tar tid och kostnader att bygga elnät så är det inte helt enkelt att agera för elnätsbolaget eller att enkelt förklara hur de agerar.

När du talar om att du vill ha en ”större huvudsäkring” då måste de se till att utrymmet finns i elnätet för det uttaget och om det inte finns utrymme måste man bygga ut (bygga om) elnätet.

När du sedan belastar elnätet då uppstår bland annat kostnader för förluster eller som det t.ex. skett de senaste åren även balanskostnader mm. då bl.a. produktionsvariationerna har ökat. Detta har inneburit mer arbete och mer kostnader för elnätsbolagen och Svenska Kraftnät

Jag har varken arbetat på elnätsbolagen och Svenska Kraftnät med dessa frågor så jag har inte kunnat lära mig hur det går till. Men de kostnader som uppkommer fördelas mellan fasta avgifter och rörliga avgifter för att försöka få en rättvis debitering för alla som nyttjar elnäten.
Jeamen exakt vad jag menar, man betalar extra för utökad kapacitet genom att den fasta avgiften är högre för dem med större huvudsäkring. Förluster och balskostnader kommer inte i närheten av vad som plockas ut i överförings avgifter. Det hela är lite suspekt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis som med säkringsavgift och effektavgift alltså?
Nja, elöverföringsavgiften skall ju främst täcka för de energiförluster som sker i näten. Dessa förluster är ju dessutom störst när elpriset är som högst och när förbrukningen är som störst. Sedan kan man lägga andra rörliga kostnader här också. Effekttariffen är främst till för att minska behovet av att bygga ut lokalnätet pga höga effekttoppar. I exempelvis Göteborg Energis nät så finns inga säkringsavgifter för villor utan man betalar samma pris för 63A som för 16A i villan (traditionellt så är väldigt många äldre villor i Göteborg säkrade med 63A).

Från deras hemsida...
Fast avgift 156,25 kr/månad
Elöverföringsavgift Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden 25,5 öre/kWh
Effektavgift Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden 43,75 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW*
* Kostnaden beräknas på medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.