M Messah skrev:
Hej!
Jag vet inte om det här inlägget passar i den här tråden eller om jag ska göra en egen tråd, men jag chansar.
Har precis blivit ägare till en Gardena Smart Sileno Life 700 Lona, och tänkte installera den nu så fort som möjligt.
Har skissat lite över hur jag ska dra kablaget, men vet inte riktigt hur jag ska tänka med guide-kabeln.
Utmaningen med tomten är ett stråk bakom garaget som inte leder någonstans, jag vill gärna att klipparen ska hitta in dit och gärna hitta ut igen.
Har gjort två skisser här, vad blir bäst tro, att dra det röda eller blåa sättet? Går det ens att dra så lång guidekabel som det blir om jag drar på röda sättet?
Det gråa i skissen är plattor som jag tänkte låta klipparen gå över.
Var köpte du den och till vilket pris?

Kliar mig själv i huvudet just nu och funderar ihjäl mig på vad jag ska lägga pengarna på! Å ena sidan finns mer att välja på med kabelbegränsade robotar till vettigt pris (där den du valt känns som ett vettigt alternativ). Å andra sidan har GPS styrda börjat falla i pris och det finns även där för 12-15.000kr som klarar runt 600kvm. Men utbudet är begränsat och det är svårt att få tag på dessa.

Kollade du upp andra alternativ innan du valden Sileno’n? Kollade du på GPS alternativ och vad fick dig isf att välja den du valde framför annat?

Nyfiken på hur andra resonerar! :)
 
På en "vanlig" villatomt, upp mot 1000-1500 m2, utan sorkar, trädrötter från stora träd och inga grävarbete eller intensiv maskrosrensning tycker jag begränsningskabel är ett vettigt alternativ.
Välbeprövad teknik som är lätt att installera och ev. felsöka.
Är du orolig för kabelfel så finns det flera olika typer av kabel som har ett förstärkt mekaniskt skydd.

Vi är inne på 10:e året med slinga, tror vi har haft ett fel på kabeln, som skedde direkt efter installationen. Kabeln låg inte dikt an mot gräsytan.

Framtiden ser dock ut att snabbt gå mot slinglösa maskiner. Här bör du även tänka på eftermarknaden i form av reservdelstillgång och kompetens att fixa ev. fel på maskinen.
 
F
C crazytok skrev:
Var köpte du den och till vilket pris?

Kliar mig själv i huvudet just nu och funderar ihjäl mig på vad jag ska lägga pengarna på! Å ena sidan finns mer att välja på med kabelbegränsade robotar till vettigt pris (där den du valt känns som ett vettigt alternativ). Å andra sidan har GPS styrda börjat falla i pris och det finns även där för 12-15.000kr som klarar runt 600kvm. Men utbudet är begränsat och det är svårt att få tag på dessa.

Kollade du upp andra alternativ innan du valden Sileno’n? Kollade du på GPS alternativ och vad fick dig isf att välja den du valde framför annat?

Nyfiken på hur andra resonerar! :)
Vilka GPS styrda finns för 12k?

Jag körde på slinga eftersom jag redan hade den dragen. Har haft noll problem med min.

Jag hade önskat att den kunde köra över uppfarten och tänkte lägga slinga där, hade varit lättare med GPS. Men sen insåg jag att kabeln till elbilsladdaren ligger ivägen så fick skippa det. 😅
 
F Fideliox skrev:
Vilka GPS styrda finns för 12k?
Segway Navimow i105.
Men ser ut att vara slutsåld deluxe fram tills mot hösten
 
F Fideliox skrev:
Vilka GPS styrda finns för 12k?

Jag körde på slinga eftersom jag redan hade den dragen. Har haft noll problem med min.

Jag hade önskat att den kunde köra över uppfarten och tänkte lägga slinga där, hade varit lättare med GPS. Men sen insåg jag att kabeln till elbilsladdaren ligger ivägen så fick skippa det. 😅
9.990kr https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/tradgard/robotgrasklippare/roboup-t500/1033327.11732/

11.990kr https://www.kjell.com/se/produkter/...segway-navimow-i105e-robotgrasklippare-p66290

13.990kr https://www.netonnet.se/art/hem-fri...pare/worx-landroid-vision-m600/1029218.11732/
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
M micked99 skrev:
Verkar vara ett gäng laddare där den gröna delen av lysdioden slutar fungera, min är en av dom, den blinkar alla andra färger - felsignaler, men så fort jag kopplar in slingan som är ok så lyser inget men den funkar som den ska, så när du skriver att den inte den gamla laddaren inte lyste grönt betyder det att den inte blinkade några färger - var stendöd?
Den lyste inte alls.
F ö så efter några dagars vila, massor av omstarter och allmänt tryckande utan att göra något speciellt egentligen, så helt accepterade den när jag valde ”ny slingsignal” och nu har den funkat som den ska sedan igår. Jag har ingen annan förklaring än att det är något mjukvarutjall.
 
  • Gilla
micked99
  • Laddar…
Tog ut min Smart Sileno Life (fjärde sommaren) för säsongen idag. Fick ingen slingsignal och laddstationen blinkar blått. Har inte gjort några arbeten i trädgården som bör ha påverkat kabeln. Har vinterförvarat stationen inomhus.

När jag bytte plats på höger/vänster begr.kabel så får jag grönt sken.

Någon med idé vart man ska börja?
 
L linuseinar skrev:
Tog ut min Smart Sileno Life (fjärde sommaren) för säsongen idag. Fick ingen slingsignal och laddstationen blinkar blått. Har inte gjort några arbeten i trädgården som bör ha påverkat kabeln. Har vinterförvarat stationen inomhus.

När jag bytte plats på höger/vänster begr.kabel så får jag grönt sken.

Någon med idé vart man ska börja?
Om du sätter tillbaka kontakterna på rätt plats blir det då blått blink igen?
 
Enligt manualen ska man lägga begränsningskabeln 35 cm från hinder som är högre än 5 cm. Hur breda plattor behöver man lägga för att slippa få en kant att trimma?
 
E etompau skrev:
Om du sätter tillbaka kontakterna på rätt plats blir det då blått blin
E etompau skrev:
Om du sätter tillbaka kontakterna på rätt plats blir det då blått blink igen?
Den gjorde ju det men sedan när jag började igen så lyste den grönt helt plötsligt. Verkar vara något glappt i en av kontakterna för när jag pillar där igen blev det blått. Men nu har jag lite koll så stort tack hur som helst!
 
F
H Hakangustav skrev:
Enligt manualen ska man lägga begränsningskabeln 35 cm från hinder som är högre än 5 cm. Hur breda plattor behöver man lägga för att slippa få en kant att trimma?
Du kan konfa hur långt den kör över. Så var konsekvent hur långt du lägger kabeln så finns det lite justeringsmöjlighet.

Skärmbild av inställningar för gränsöverträdelse på en robotgräsklippare med distansalternativet satt till 32 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag själv får en liten störig rand men kan inte öka överkörningen då den kör in i rabatter annars... förra ägaren som la slingan var inte så noggrann.
 
F Fideliox skrev:
Du kan konfa hur långt den kör över. Så var konsekvent hur långt du lägger kabeln så finns det lite justeringsmöjlighet.

[bild]


Jag själv får en liten störig rand men kan inte öka överkörningen då den kör in i rabatter annars... förra ägaren som la slingan var inte så noggrann.
Jag har sett att det går att justera hur långt över den ska köra men om man sätter den för högt kommer klipparen att krocka med muren och det kommer ända bli en rand kvar som inte blir klippt.
Om man lägger begränsningskabeln 35 cm från muren och behåller fabriksinställningen på att köra 32 cm över, hur bred rand blir då kvar oklippt?
 
Om klipparen kör ända in mot mur/vägg så blir det ca 10-15 cm oklippt gräs.
Kör klipparen upp på plattor så klipps gräset men en del grässtrå kommer ändock att vika sig ner över plattorna, så vill du ha det helt perfekt så behövs manuell trimning någon eller några gånger/månad.
 
  • Gilla
Hakangustav och 2 till
  • Laddar…
Äntligen fått tillbaka roboten från lagning. Nu har den lite o kämpa med i början. Kör på högsta klipphöjden tills den har harvat igenom hela gräsmattan sen blir det 40mm inställning.
Robotgräsklippare på en hög gräsmatta med maskrosor framför ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Produktnyckeln, vart hittar har jag den? Köpte klipparen (Sileno city 500) nu för några år sedan men stör mig på att den fått för sig att den inte är registrerad. Försöker registrera om den men hittar inte ”flygbladet”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.