Här visar Örjan hur du monterar ankarmassa i betong genom att demonstrera ett korrekt och ett felaktigt montage. Det blir en enorm skillnad i hur mycket belastning beroende på hur du monterar ankarmassan.

Du kan läsa artikeln här: Montera ankarmassa i betong – så gör du
 
Han gjorde ju två exempel en korrekt och en felaktig men sen valde han en tidigare gjord korrekt att jämföra med den just gjorda felaktiga? Eller ser jag fel?🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han gjorde ju två exempel en korrekt och en felaktig men sen valde han en tidigare gjord korrekt att jämföra med den just gjorda felaktiga? Eller ser jag fel?🤔
Du har rätt. Han testade på 4 hål totalt, men jag fick en bättre vinkel med kameran på just de två hålen.

Jag ska tänka på det nästa gång till nästa film jag gör. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Du har rätt. Han testade på 4 hål totalt, men jag fick en bättre vinkel med kameran på just de två hålen.

Jag ska tänka på det nästa gång till nästa film jag gör. :)
Jag tänkte att de andra kanske hade härdat längre 😬

Är lite konspiratoriskt lagd....😅
 
  • Haha
fatsuG7
  • Laddar…
7ender
Det är väl inte konstigare än att en tv-kock/bagare t ex knådar ihop en deg och sen tar fram en färdigjäst?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det är väl inte konstigare än att en tv-kock/bagare t ex knådar ihop en deg och sen tar fram en färdigjäst?
Hur ofta jämför man degar då? Det är ju jämförelsen som är frågan
 
Har Örjan fått korrekturläsa texten, många konstigheter i den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Har Örjan fått korrekturläsa texten, många konstigheter i den.
Håller med, t.ex denna text blev inte riktigt rätt......

Hur länge ska ankarmassa härda?

Ankarmassan ska härda 1 en timma innan man monterar något i hålet.


Efter en timme går det inte att få i något i hålet om man inte tar fram borrmaskinen igen. Utan det är nog gängstången eller ankaret som fästes i ankarmassan man inte skall belasta förrän efter en timme.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Ett megafel är ju att det tar en timme att härda. Det stämmer ju bara för en specifikt fabrikat vid en specifik temperatur... allt påverkar ju .man kan ju ha full härdningstid efter ett dygn om det vill sig illa med vädret...
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Har Örjan fått korrekturläsa texten, många konstigheter i den.
Nu har jag ändrat det. Har även skickat texten till Örjan för godkännande.

Tack för att ni sa till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ett megafel är ju att det tar en timme att härda. Det stämmer ju bara för en specifikt fabrikat vid en specifik temperatur... allt påverkar ju .man kan ju ha full härdningstid efter ett dygn om det vill sig illa med vädret...
Då har det blandats fel i pipen, man ser på färgen att det blir mörkare när det blandas.
Blandas massan tar det sällan mer än en timme, på sommaren 10-15 minuter.
Vintern max 30-40 minuter, man kan köpa olika hastighet, men skiljer inte mycket i tid.
 
N neo11 skrev:
Då har det blandats fel i pipen, man ser på färgen att det blir mörkare när det blandas.
Blandas massan tar det sällan mer än en timme, på sommaren 10-15 minuter.
Vintern max 30-40 minuter, man kan köpa olika hastighet, men skiljer inte mycket i tid.
Det skiljer väldigt mycket beroende på temp och ankarmassa så att säga 1 timme generellt är väldigt fel.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
N
Håller med, går fortare.
Om man köpt ankarmassa av bra tillverkare.
 
B
Går även att använda kompressorn med tryckluft blåspistol med rakt munstycke, istället för blåspumpen. Tror jag kanske jag ska tillägga, jag har aldrig testat hållfastheten och jämfört...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Håller med, går fortare.
Om man köpt ankarmassa av bra tillverkare.
Allt från 30 minuter till 12 timmar på flera stora tillverkare....men allt hänger ju på förutsättningar..viss skillnad på 25+
Och 15-.... har varit med om att det nästan härdade i pipen på väg ut.... men då var det över 30grader.. och tuben hade legat i bilen innan...
Har åxå blivit tvungen att komma tillbaka dagen efter för att vara säker på det var genomhärdat...
Så nej det går inte att säga 1 timme generellt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.