Man blir arg på riktigt när man ser sånt här.. Hoppas den nya plattsättaren har lite yrkesstolthet i kroppen iallafall.

Mitt tips jag har att komma med, är att hör efter om nån på firman har kunskapen för tarkodry som tätskikt. Vilket jag tycker är överlägset, speciellt vid träbjälklag.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Så otroligt tråkigt å vilken otur ni har haft TS , hoppas att de nya firmorna kan göra de rätt nu då ,

Imorgon när golv spacklarna kommer , be att få ett ark med mått med fallen mot brunn så är ni säkra att de stämmer ,

När jag spacklar fall så lägger jag mig på 15 runt brunn då brunns manschetten äter några mm , tar du bara 10 så är du nere på 7-8 mm vilket jag tycker är för lite ,
Tack för stödet och goda råd. Men jag kommer inte lägga mig i kring hur de gör med spacklingen. Men när spacklingen är färdig i kväll så får jag inspektera på egen hand tänker så gott det går tänker jag. Det ska flytspacklas och sättas tätskikt bakom fixtur idag verkar det som. :)
 
D Drben88 skrev:
Tack för stödet och goda råd. Men jag kommer inte lägga mig i kring hur de gör med spacklingen. Men när spacklingen är färdig i kväll så får jag inspektera på egen hand tänker så gott det går tänker jag. Det ska flytspacklas och sättas tätskikt bakom fixtur idag verkar det som. :)
Tänk på att flytspacklet ska torka ur innan det fuktskyddas bara så man inte bäddar in fukten.
 
Du hade stora plattor va och kuvertfall ska det bli?
Vet plattsättaren/flytspacklaren vad det blir för plattor?
Annars är mitt tips att du talar om det innan dom börjar spackla
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tänk på att flytspacklet ska torka ur innan det fuktskyddas bara så man inte bäddar in fukten.
Förmodar han har koll på det. Hur många timmar bör det gå innan det kan sättas tätskikt bakom framtida fixtur och på golvet under fixtur när golvet flytspacklas?
 
D Drben88 skrev:
Tack för stödet och goda råd. Men jag kommer inte lägga mig i kring hur de gör med spacklingen. Men när spacklingen är färdig i kväll så får jag inspektera på egen hand tänker så gott det går tänker jag. Det ska flytspacklas och sättas tätskikt bakom fixtur idag verkar det som. :)
Antar att dom sätter tätskiktet på väggen bakom fixturen, golvet under den borde väl spacklas i samma veva som resten av golvet.

Ang torktid så beror det på vilket spackel men 1dygn är nog normalt, kan vara 2-7dygn också, står på påsen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Förmodar han har koll på det. Hur många timmar bör det gå innan det kan sättas tätskikt bakom framtida fixtur och på golvet under fixtur när golvet flytspacklas?
Vi brukar alltid vänta 2-3 dygn innan tätskikt iallafall.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
nino nino skrev:
Antar att dom sätter tätskiktet på väggen bakom fixturen, golvet under den borde väl spacklas i samma veva som resten av golvet.

Ang torktid så beror det på vilket spackel men 1dygn är nog normalt, kan vara 2-7dygn också, står på påsen.
Ja vi får se vad som händer. Tätskikt en bit upp bakom fixturen och på golvet en bit ut idag, sen ska fixturen sättas imorgon och sen ska det stängas igen och därefter tätskiktas resten av rummet
 
Redigerat:
Nääää snälla... jag förstår inte 🙈🙈

Man flytspacklar hela golvet inklusive ytan där fixturen ska stå...
Sen fuktskydda när detta torkat vilket tar olika dagar beroende på flytspackel och som Nino skriver står det på säckarna.
Själv brukar jag vänta 2-3 dagar innan jag fuktskyddar golvet.

Sen ska där läggas golvplattor där fixturen ska stå INNAN den monteras på plats.
Alltså lägger man enklast hela golvets plattor, sätter fixturen och bygger in den för att sen sätta väggplattorna.

Förstår verkligen att du har förhoppningarna att det blir rätt nu och det är vi fler som har men tyvärr känns det fel och bakvänt. 😪🙈
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nääää snälla... jag förstår inte 🙈🙈

Man flytspacklar hela golvet inklusive ytan där fixturen ska stå...
Sen fuktskydda när detta torkat vilket tar olika dagar beroende på flytspackel och som Nino skriver står det på säckarna.
Själv brukar jag vänta 2-3 dagar innan jag fuktskyddar golvet.

Sen ska där läggas golvplattor där fixturen ska stå INNAN den monteras på plats.
Alltså lägger man enklast hela golvets plattor, sätter fixturen och bygger in den för att sen sätta väggplattorna.

Förstår verkligen att du har förhoppningarna att det blir rätt nu och det är ci fler som har men tyvärr känns det fwl och bakvänt. 😪🙈
Jag är inte heeelt med på hur de ska få till det denna gången heller tyvärr nu när jag tagit ännu en titt i branschreglerna :(. Förstår inte hur det kan bli ett obrutet tätskikt bakom och under wc-beklädnaden. Men litar på att det blir bra denna gången, tills jag inte litar på det längre. Har blivit en paranoid människa senaste veckorna.


 
  • Illustration av tätning vid wc-stol med inbyggd spolcistern och instruktioner för obrutet tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Drben88 skrev:
Jag är inte heeelt med på hur de ska få till det denna gången heller tyvärr nu när jag tagit ännu en titt i branschreglerna :(. Förstår inte hur det kan bli ett obrutet tätskikt bakom och under wc-beklädnaden. Men litar på att det blir bra denna gången, tills jag inte litar på det längre. Har blivit en paranoid människa senaste veckorna.
Ja men du ser ju klart och tydligt att det står man ska lägga plattor innan fixturen monteras. 🙈

Vissa leverantörer av fuktskyddsfolie vill även att man täcker folien med plattor på väggen så jag sätter alltid plattor på väggen också för att skydda den folien också innan fixturen sätts på plats för då är man alltid på banan.

Jag förstår verkligen din frustration och att dina förhoppningar är att det ska bli rätt nu men tyvärr känns det ju inte så. 😭😭
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja men du ser ju klart och tydligt att det står man ska lägga plattor innan fixturen monteras. 🙈

Vissa leverantörer av fuktskyddsfolie vill även att man täcker folien med plattor på väggen så jag sätter alltid plattor på väggen också för att skydda den folien också innan fixturen sätts på plats för då är man alltid på banan.

Jag förstår verkligen din frustration och att dina förhoppningar är att det ska bli rätt nu men tyvärr känns det ju inte så. 😭😭
Läste på. Bostik SL C500 FIBER QUICK är spacklet de använt. Står i databladet , Bostik tätskikt efter 8h upp till 50mm, så flera dagar behövs inte i denna situationen tänker jag.
 
  • Nyligen spacklad golvbrunn med Bostik SL C500 FIBER QUICK i ett utrymme under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har de skrapat fallet där nu . Eller har de tänkte att ryggslipa ner de ?
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Har de skrapat fallet där nu . Eller har de tänkte att ryggslipa ner de ?
Inte på bilden. Han ligger på alla fyra och skrapar nu. Känns bra, det gjorde aldrig förra plattsättaren 👍
 
  • Gilla
Kakel87 och 2 till
  • Laddar…
Då är klacken i golvet tillbaka vid fixturen igen. Deja vu
 
  • En oavslutad rumsrenovering med synliga rörledningar, kabeldragningar och en golvsats nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.