Mikael_L Mikael_L skrev:
Du för ju inte heller fram fakta.

En arbetare på kärnkraftverket avled på grund av mekaniskt våld (ej strålning), det var någon balk eller vägg som rasade.
Många har fått rätt höga stråldoser, drygt livstidsdoser har man uppskattat i några fall. Inga av dessa har konstaterats skador som säkert kan härledas till strålningen, de flesta har inga alls speciella hälsoproblem. En person har fått cancer och fått ersättning för detta, utan att man har klarlagt samband mellan olyckan och sjukdomen.

Befolkning i omgivningen har fått allt från relativt kraftiga stråldoser (drygt tillåten årsdos), värst för små barn där gränsvärden är lägre satta, till relativt små stråldoser, beroende på var de befunnit sig i evakueringsområdet. Nästan hela Japan har dock drabbats av något lite förhöjd strålning Eller ärligt talat har hela världen drabbats av det, bakgrundsstrålningen är nu uppe på nivåer som närmar sig de vi hade medan kärnvapenprovsprängningar gjordes.

Antalet sekundärt döda debatteras friskt, allt från lite drygt 30 personer till flera tusen.
De lägsta siffrorna hänför sig till själva evakueringen och dödsfall inom 30 dagar efter. Redan dessa kan man diskutera, om en gammal svag människa dog, skulle denne kanske gjort det även utan en påfrestande evakuering.
De högsta siffrorna som florerar är tusentals. Man har koll på att t.ex. självmordsfrekvensen är högre efter tsunamin och Fukushima-olyckan. Men vad är orsaken/orsakerna. Jag anser att man knappast kan räkna in precis allt på Fukushima-kontot.

Här finns lite att läsa (dock inte om den ende arbetaren som dog under katastrofens första skede).
[länk]

Den här är också intressant, med bilder och info om det hela 10 år efter
[länk]

Den här kan ju också läsas, inte riktigt i ämnet, men bra info för de som är oroliga av sig och lätt sveps med av dyster (des)information.
[länk]


edit:
Och vad gäller ökad strålning långt från Japan, kan man glutta på denna
[länk]


edit2:
Och en sista "brasklapp".
Sila inte mygg och svälj kameler
Bara i EU beräknas det att det dör 23000 om året utav kolkraftseldningens utsläpp:
[länk]
Självklart ännu värre i andra delar av världen
[länk]


Detta inlägg är väl inte riktat mot någon speciell, utan bara en allmän orientering.
Tack för bra svar. Har inte kollat alla länkar ännu.

Här är en länk till angående den arbetare jag nämnde: Strålad till döds
 
B bjorn.abelsson skrev:
Om du inte kan läsa innantill hjälper det väl inte vad jag skriver? I rapporten står i alla fall, i tabell 1 på sidan 5 i sammanfattningen: "Icke internaliserad kostnad i kronor per personkilometer" och anges för personbilar diesel respektive bensin till 0,74 respektive 0,72. För Buss HVO anges 0,44. Enligt den matematik jag har lärt mig är 0,7 mer än 0,44, d.v.s. biltrafiken har en högre kostnad som den inte betalar, nämligen 7 kr/mil mot bussresenärens 4,4 kr/mil.

Detta gäller trafik i tätort. På landsbygden är de obetalda kostnaderna betydligt mindre och ungefär lika stora för buss som för bil.

Nu är inte jar en förespråkare för att kollektivtrafiken ska subventioneras. Men så länge biltrafiken inte betalar sina kostnader är det rimligt att även kollektivtrafiken subventioneras. Om avgifterna för biltrafiken höjs, så att den betalar sina kostnader, så bör även subventionerna till kollektivtrafiken upphöra.
Om du kan läsa vad jag skriver så är det att det inte framgår ifall bussresenärens kostnader betalas av hen själv eller av det allmänna. Vilket är det?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förutom dubbdäckens bidrag till PM10 så finns ju ett stort bidrag från trafiken i stort, alltså även den utan dubbdäck. På Horngatan i Stockholm gav inte dubbdäcksförbudet den där goda lösningen man hoppades på utan man har varit tvungen att dammbinda för att försöka få ned PM10.
Precis. I Göteborg passade man på att ta bort en massa busstrafik samtidigt som man förbjöd dubbdäck på den gatan.
Givetvis sjönk partikelhalterna...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Kunskapen om sambandet mellan dubbdäck och partikelhalter kommer till allra största delen från mätning av partikelhalter ute i verkligheten och jämförelse mellan partikelhalter och andelen dubbdäck. Höga halter av partiklar förekommer enbart på gator med mycket trafik, hög andel dubbdäck och torr vägbana. På sommaren, när ingen kör med dubbdäck, förekommer aldrig höga halter av partiklar, möjligen undantaget vissa trafiktunnlar.
Konstigt då att Trafa inte verkar känna till det utan lutar sig mot de där labbtesterna.
De kanske ser flera osäkerhetsfaktorer från " verkligheten" än du. Som vi skrivit så har mätningar i både Stocholm Göteborg inte visat på förväntad effekt eller på att man mätt rätt saker.
FÖ svarade du inte på hur du beräknar skadan du menar en bilist åsamkar sina medmänniskor när han kör 100 mil.
Hur vill du räkna ut den?
 
P
C cbrolin skrev:
Du ljuger och sedan slänger du in en brasklapp om ditt minne.
Jag kräver en ursäkt för denna förolämpning. Sådär uttrycker man sig inte i en civiliserad diskussion.
Din mamma känner sig nog misslyckad som inte har lyckats uppfostra dig till en bättre människa.
C cbrolin skrev:
Ett 20-tal kärnkraftsarbetare fick kraftigt förhöjda stråldoser varav en av dem har avlidit. Det är inte medicinskt fastställt att det var pga strålningen men statistiskt är det det.

Ingen dog i någon evakuering pga det havererade kärnkraftverket! Det är en ren lögn av så många från kärnkraftsmotståndarna. Rätta mig om jag har fel, men i så fall med en sansad källhänvisning.

Däremot dog 20.000 av själva tsunamin.
Vilken är din källa till dessa påståenden?
 
P
C cbrolin skrev:
Tystnad i hemmet är inte ett abstrakt begrepp. Hemfrid är visserligen abstrakt eftersom det kan avse andra saker än ljudvolym. Men i detta sammanhang är det inte abstrakt.
Ljud är konkret eftersom det beror på luftrörelser. Tystnad är det inte. Avsaknad av något är inte konkret.
C cbrolin skrev:
Ett annat abstrakt begrepp är idè och sådana kan man stjäla, så det är bara ytterligare ett dåligt argument.
Nej, man kan inte stjäla en idé. Idéer är inte egendom.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förutom dubbdäckens bidrag till PM10 så finns ju ett stort bidrag från trafiken i stort, alltså även den utan dubbdäck. På Horngatan i Stockholm gav inte dubbdäcksförbudet den där goda lösningen man hoppades på utan man har varit tvungen att dammbinda för att försöka få ned PM10.
Årsmedelvärdet har mer än halverats och ligger numera under gränsvärdet. Halterna på Hornsgatan påverkas dock även av den regionala bakgrundsnivån, trafiken på angränsande gator och att förbudet inte efterlevs till 100 procent. Så här skriver Stockholm om frågan:

"De minskade halterna av partiklar, PM10, i Stockholm beror framförallt på att dubbdäcksanvändningen har minskat och därmed också produktionen av slitagepartiklar på vägbanorna. Dubbdäcksförbud infördes på Hornsgatan år 2010 samt på Fleminggatan och delar av Kungsgatan år 2016. Dubbdäcksförbudet på vissa gator har gjort att användningen av dubbdäck även har minskat på gator som inte omfattas av förbud. Stockholms stads åtgärder med städning, dammbindning och tidig sandupptagning på innerstadsgator har också gjort att PM10-halterna har minskat."
 
Claes Sörmland
B bjorn.abelsson skrev:
Årsmedelvärdet har mer än halverats och ligger numera under gränsvärdet. Halterna på Hornsgatan påverkas dock även av den regionala bakgrundsnivån, trafiken på angränsande gator och att förbudet inte efterlevs till 100 procent. Så här skriver Stockholm om frågan:

"De minskade halterna av partiklar, PM10, i Stockholm beror framförallt på att dubbdäcksanvändningen har minskat och därmed också produktionen av slitagepartiklar på vägbanorna. Dubbdäcksförbud infördes på Hornsgatan år 2010 samt på Fleminggatan och delar av Kungsgatan år 2016. Dubbdäcksförbudet på vissa gator har gjort att användningen av dubbdäck även har minskat på gator som inte omfattas av förbud. Stockholms stads åtgärder med städning, dammbindning och tidig sandupptagning på innerstadsgator har också gjort att PM10-halterna har minskat."
Man dammbinder alltså och städar för att hantera PM10 som inte sjönk ned till önskade nivåer av ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Man lyckades endast sänka partikelhalten till hälften. Den allmänna trafiknivån och andra källor är alltså förklaringen till att PM10-halten inte sjönk mer än så.

Din hypotes om kvarvarande dubbdäck på Hornsgatan stöds inte av mätdata, användningen ligger idag på under 13%, inte 50%. Inte heller korrelerar den minskade användningen av dubbdäck på Hornsgatan i samband med att förbudet infördes med minskade PM10-halter. D v s det kan inte enbart röra sig om dubbdäcksgenererade partiklar.

https://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/andel-bilar-med-dubbdack/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Ang baltic cable som nämndes ovan, så får man försöka tänka lite längre.

Den lär ha en avskrivningstid på kanske 50 år.
Så vad kommer hände under de närmaste 50 åren då?

Som det ser ut blir det större efterfrågan i norra Sverige. Dvs mindre som kan exporteras därifrån. Dvs exporteras till SE3 och SE4.
Samtidigt blockerar kommunerna ytterligare elproduktion.

Det lär då leda till höga priser i SE3 och SE4.
Vad kan man göra åt det då?

Och där är då Baltic Cable en lösning. Man importerar snorbillig sol och vind el från Tyskland.

Vidare kan man se att pris på lagring faller och om säg 10 år när det är 40 år kvar så är det inte otroligt att man kan lagra för säg 20 öre/kWh.


Och här lär det finnas massor av läsare som nästan exploderar, då dom föredrar svindyr-kärnkraftsel.
Tja, men öppna era plånböcker och bygg då. Men det gör ni ju inte.

Det bästa ni utan handlingskraft kan hoppas på då, är att någon tok bygger kärnkraftverk i NW Polen och så kan ni köpa därifrån. Men då behöver ni Baltic Cable.
 
  • Gilla
KSMSTD
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ang baltic cable som nämndes ovan, så får man försöka tänka lite längre.

Den lär ha en avskrivningstid på kanske 50 år.
Så vad kommer hände under de närmaste 50 åren då?

Som det ser ut blir det större efterfrågan i norra Sverige. Dvs mindre som kan exporteras därifrån. Dvs exporteras till SE3 och SE4.
Samtidigt blockerar kommunerna ytterligare elproduktion.

Det lär då leda till höga priser i SE3 och SE4.
Vad kan man göra åt det då?

Och där är då Baltic Cable en lösning. Man importerar snorbillig sol och vind el från Tyskland.

Vidare kan man se att pris på lagring faller och om säg 10 år när det är 40 år kvar så är det inte otroligt att man kan lagra för säg 20 öre/kWh.


Och här lär det finnas massor av läsare som nästan exploderar, då dom föredrar svindyr-kärnkraftsel.
Tja, men öppna era plånböcker och bygg då. Men det gör ni ju inte.

Det bästa ni utan handlingskraft kan hoppas på då, är att någon tok bygger kärnkraftverk i NW Polen och så kan ni köpa därifrån. Men då behöver ni Baltic Cable.
Om det nu är så att den kommer ha hallelujaeffekter om 10-15 år, så är det väl inget problem att börja bygga den 2030 någon gång istället för 2025. Speciellt som det finns massor med annat som skulle kunna byggas istället och som skulle vara bra nu.

Det är däremot inte förvånande att Olaf Scholz vill ha den byggd nununu, eftersom den förbättrar hans problemsituation just för stunden. (Om än ganska lite, på det stora hela.)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Någon som har koll på hur det går med diskussionerna om nya elområden i Sverige?

Som boende i Bohuslän så är man inte så sugen på att tillhöra samma område som Skåne som ju har diskuterats.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Någon som har koll på hur det går med diskussionerna om nya elområden i Sverige?

Som boende i Bohuslän så är man inte så sugen på att tillhöra samma område som Skåne som ju har diskuterats.
Välkommen till civilisationen och Europa!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Välkommen till civilisationen och Europa!
Det påverkar ju lönsamheten med solpaneler rätt mycket. Helt plötsligt så kanske det går att räkna hem. Men å andra sidan, byggs fler kablar till Tyskland så får vi ju ännu mer låga elpriser när solen lyser....
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Någon som har koll på hur det går med diskussionerna om nya elområden i Sverige?

Som boende i Bohuslän så är man inte så sugen på att tillhöra samma område som Skåne som ju har diskuterats.
Ett förslag ska komma nu i Maj. Det var tänkt att det skulle varit klart i Februari. Men det borde således komma nästa vecka. Sedan kan det införas tidigast 2027.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett förslag ska komma nu i Maj. Det var tänkt att det skulle varit klart i Februari. Men det borde således komma nästa vecka. Sedan kan det införas tidigast 2027.
Jag bävar inför vad de skall föreslå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.