Om det var en fristående kabin skulle det väl varit tillåtet? Får i princip stå i ett vardagsrum. Det som skulle kunna hända är att det börjar läcka och du har en del hår eller annat som gör att det börjar svämma över och åker ut i resten av rummet. Som nu inte har någon golvbrunn där det kan rinna ut. Men det kan hända i en vanlig toalett också med handfatet, etc.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om det var en fristående kabin skulle det väl varit tillåtet? Får i princip stå i ett vardagsrum. Det som skulle kunna hända är att det börjar läcka och du har en del hår eller annat som gör att det börjar svämma över och åker ut i resten av rummet. Som nu inte har någon golvbrunn där det kan rinna ut. Men det kan hända i en vanlig toalett också med handfatet, etc.
Helt rätt med duschkabin men tyvärr får de ändå inte stå där.
Inga toaletter har krav att ha avlopp så fuktskadorna är nog inte högre i detta rummet för det.
 
De mest intressanta är väl ändå hur golvet är uppbyggt och om där är nån form av tätskikt i golvet.
Väggarna ska inte utsättas för fukt i detta upplägget men golvet kommer att göra de. Är det då kakel direkt på spånskiva så lär det bli problem men är där tätskikt så skulle jag säga köra på
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eller så duschar du försiktigt (eller inte alls just där) och sparar 200.000:-
Haha, det var ju också ett sätt att se det. Då kan han väl även sova i sovsäck i ett tält. Laga mat i ett trangiakök, göra sina behov i skogen, och bada i sjön. Så sparar han ju de där miljonerna som huset kostar😄.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Haha, det var ju också ett sätt att se det. Då kan han väl även sova i sovsäck i ett tält. Laga mat i ett trangiakök, göra sina behov i skogen, och bada i sjön. Så sparar han ju de där miljonerna som huset kostar😄.
Fast varför ska det vara just golvbrunn där du har duschkabin?

Många av reglerna är ju skrivna för att ett hus ska kunna brukas av hela spannet av kognitiva variationer.
D.v.s. även dom som duschar 45 minuter med öppen dörr eller utanför kabinen..

Ligger man på medel eller något över i IQ så klarar man nog att hålla sin duschrutin och underhåll av kabinen på en sådan nivå att det inte ökar risken för fuktskador?

Sen är ju varningsflaggorna fler än bara golvbrunnen , är det så dålig renoverat som det låter så är ju kanske inte dom viktiga sakerna (tätskikt golv/tröskel) rätt heller.
Sen ska ju givetvis priset på huset avspegla att man ar et icke godkänt badrum.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt kaklade badrum med bastu kostade bara 110 kkr att totalrenovera för fem år sedan. Mitt andra kaklade badrum kostade runt 80 kkr, men det gjordes ytterligare några år tidigare.

Syrrans familj gör om sitt rätt stora badrum nu med lyxfinish och det kommer att kosta ca 300 kkr, men då har de bilat upp golvet för att dra om vatten och avlopp där också. De gör om ventilationen. Även all el flyttas runt i rummet osv. De har definitivt inte valt billiga material.

Det finns inte en chans att det ens skall behöva bli närmelsevis 200 kkr med våtrumsmatta i ett så litet utrymme!
Bara för att lägga en liten kommentar att tänka på så är det inte alltid billigare att badrummet är litet då det oftast är samma moment som ska utföras och det är jobbigare att arbeta med och i ett litet utrymme.



Saknar fortfarande svar från TS på... VAR tar vattnet vägen om där inte är en golvbrunn ? 😱🤔
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Saknar fortfarande svar från TS på... VAR tar vattnet vägen om där inte är en golvbrunn ? 😱
Det är väl kopplat till avlopp precis som toaletten och handfat utnyttjar. Men det är inte samma sak som golvbrunn.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
Sen så får man ju poängtera en annan sak. Det är inte olagligt att bygga fel och tokigt. Det är bara olämpligt och man saknar allt som oftast försäkringskydd. Är man bara medveten om saken så blir det ju inte per automatik skador bara för att. Det kanske kan bli och man kanske då saknar skydd men det får man ju ha med i kalkylen isåfall. Köparen av ett dylikt hus kanske tar till sig problematiken och är väldigt försiktig.
En del resonerar ju ungefär som att om det inte uppfyller 2024 års regler så självdestruerar det typ omgående.
 
  • Gilla
Magnus E K och 16 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fast varför ska det vara just golvbrunn där du har duschkabin?

Många av reglerna är ju skrivna för att ett hus ska kunna brukas av hela spannet av kognitiva variationer.
D.v.s. även dom som duschar 45 minuter med öppen dörr eller utanför kabinen..

Ligger man på medel eller något över i IQ så klarar man nog att hålla sin duschrutin och underhåll av kabinen på en sådan nivå att det inte ökar risken för fuktskador?

Sen är ju varningsflaggorna fler än bara golvbrunnen , är det så dålig renoverat som det låter så är ju kanske inte dom viktiga sakerna (tätskikt golv/tröskel) rätt heller.
Sen ska ju givetvis priset på huset avspegla att man ar et icke godkänt badrum.
En duschkabin kräver ingen golvbrunn på så vis. Det är väl inte ens ett krav att koppla den till golvbrunn. Det som erfordrar golvbrunn är snarast att det är ett våtrum.
 
A AG A skrev:
En duschkabin kräver ingen golvbrunn på så vis. Det är väl inte ens ett krav att koppla den till golvbrunn. Det som erfordrar golvbrunn är snarast att det är ett våtrum.
Och eftersom du jämför avsaknad av golvbrunn med att sova i tält istället för hus, vad är den direkta risken? För vad jag kan läsa är "risken" att någon plockar bort duschkabinen. Något man inte gör om man vet om avvikelsen och som dessutom inte går om det inte finns golvbrunn.. (man kan iaf inte fortsätta duscha i rummet).

Så drar man det till sin spets borde rum med duschkabin inte få ha golvbrunn, för då ökar risken att någon tar bort duschkabinen och därmed ökar risken för vattenskada. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Haba_tsutt och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Kan TS svara på lösningen av avlopp till duschkabin i år eller?
 
  • Gilla
sommarglass och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Kan TS svara på lösningen av avlopp till duschkabin i år eller?
Läs inlägg 7 igen. Så du får väl vänta tills TS har fått ett svar.
 
Jag skulle definitivt vara försiktig och ta tag i det här ”badrummet” innan jag börjar använda det. Tycker besiktningsprotokollet tyder på att det är en klåpare som gjort jobbet. Om skivor sviktar, ingen golvbrunn etc så är troligen inget bra gjort. Kollar man dessutom på hur det ser ut runt fönstret, elkablar vid spegelbelysningen osv så får jag en liten klump i magen. Se till att pruta rejält och faktiskt ta dom pengarna sedan till en riktig renovering och inte ”spara” dom, hög risk att det blir dyrare sen…
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Är golvet vattentätt så är risken inte så stor om man duschar i en duschkabin med ett tätt avlopp. Hela diskussionen handlar om hur stora riskerna är och om (och i så fall hur länge) TS är villig att ta dessa.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag vara TS skulle jag buda på huset som om det behövs en totalrenovering av badrummet i fråga. Sedan skulle jag ta den renoveringen vid tillfälle som passar mig beroende på övriga omständigheter, troligtvis långt senare *om* det är i ett källarutrymme där eventuella fuktskador inte riskerar att fördyra projektet överdrivet mycket.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.