G Gardena7898 skrev:
Jag förstår. Smart tänkt av dig! Suveränt bra skiss. Då ska jag dra om kabeln! Tack så mycket för hjälpen!
Det är inte jag som tänkt 😉. Skissen hittar du i manualen, kolla där för mer info.
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är inte jag som tänkt 😉. Skissen hittar du i manualen, kolla där för mer info.
Hur dumt man tänker. Manualen är märkligt nog det sista man (jag) tittar i. Nu ska jag läsa igenom den efter arbetet. Tack igen!
 
  • Haha
JohnBergq
  • Laddar…
Min ca 5 år gamla Sileno verkar kastat in handduken. Först fick jag inte grönt ljus på slingsignalen, men efter att bytt ut dockningsstationen mot en ny så är det nu grön lampa. Dock får jag ”slingsignal saknas” när roboten startar om. I servicemenyn visar alla signaler 0. Jag har testat med en kort fejkslinga men samma resultat. Googling har gett att jag ska byta lösenord alt ”generera en ny slingsignal”. Jag har gjort båda.
Finns det ngt mer att testa? Känns ändå som det skulle kunna vara ngt matchningsproblem mellan roboten och den nya stationen?
 
S stefan72 skrev:
Min ca 5 år gamla Sileno verkar kastat in handduken. Först fick jag inte grönt ljus på slingsignalen, men efter att bytt ut dockningsstationen mot en ny så är det nu grön lampa. Dock får jag ”slingsignal saknas” när roboten startar om. I servicemenyn visar alla signaler 0. Jag har testat med en kort fejkslinga men samma resultat. Googling har gett att jag ska byta lösenord alt ”generera en ny slingsignal”. Jag har gjort båda.
Finns det ngt mer att testa? Känns ändå som det skulle kunna vara ngt matchningsproblem mellan roboten och den nya stationen?
Det enda som behövs göras vid byte av kretskort/torn på laddststationen är att ställa klipparen i laddaren och välja menyn "Ny slingsignal".
Därefter ska klipparen fungera tillsammans med laddstationen
.
Det skulle vara märkligt om både klippare och laddstationen har gått sönder tycker jag.
Har inte hört att det skulle finnas något kompatibilitetsproblem mellan kretskort i laddare och klippare.
 
Verkar vara ett gäng laddare där den gröna delen av lysdioden slutar fungera, min är en av dom, den blinkar alla andra färger - felsignaler, men så fort jag kopplar in slingan som är ok så lyser inget men den funkar som den ska, så när du skriver att den inte den gamla laddaren inte lyste grönt betyder det att den inte blinkade några färger - var stendöd?
 
Står laddaren kvar utomhus under vintern så verkar det som att lysdioden kan ta skada av fukt och kyla.
 
Hej!
Jag vet inte om det här inlägget passar i den här tråden eller om jag ska göra en egen tråd, men jag chansar.
Har precis blivit ägare till en Gardena Smart Sileno Life 700 Lona, och tänkte installera den nu så fort som möjligt.
Har skissat lite över hur jag ska dra kablaget, men vet inte riktigt hur jag ska tänka med guide-kabeln.
Utmaningen med tomten är ett stråk bakom garaget som inte leder någonstans, jag vill gärna att klipparen ska hitta in dit och gärna hitta ut igen.
Har gjort två skisser här, vad blir bäst tro, att dra det röda eller blåa sättet? Går det ens att dra så lång guidekabel som det blir om jag drar på röda sättet?
Det gråa i skissen är plattor som jag tänkte låta klipparen gå över.
 
  • Skiss över en trädgårdsplan med etiketterade områden och röd och grön linje som visar alternativa guidningskablar för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
M Messah skrev:
Hej!
Jag vet inte om det här inlägget passar i den här tråden eller om jag ska göra en egen tråd, men jag chansar.
Har precis blivit ägare till en Gardena Smart Sileno Life 700 Lona, och tänkte installera den nu så fort som möjligt.
Har skissat lite över hur jag ska dra kablaget, men vet inte riktigt hur jag ska tänka med guide-kabeln.
Utmaningen med tomten är ett stråk bakom garaget som inte leder någonstans, jag vill gärna att klipparen ska hitta in dit och gärna hitta ut igen.
Har gjort två skisser här, vad blir bäst tro, att dra det röda eller blåa sättet? Går det ens att dra så lång guidekabel som det blir om jag drar på röda sättet?
Det gråa i skissen är plattor som jag tänkte låta klipparen gå över.
Den röda dragningen är nog bäst. Du får sätta startpunkterna så att den även kommer in i den norra sektionen (start vid vänstersvängen).

Ha inte för kraftiga svängar på guidekabeln.
Det finns maxgränser för kablarna angivna i manualen.
Specifikationstabell för klippning med robotgräsklippare, inkluderar klippsystem och maxlängder för begränsnings- och guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messah
  • Laddar…
M Messah skrev:
Hej!
Jag vet inte om det här inlägget passar i den här tråden eller om jag ska göra en egen tråd, men jag chansar.
Har precis blivit ägare till en Gardena Smart Sileno Life 700 Lona, och tänkte installera den nu så fort som möjligt.
Har skissat lite över hur jag ska dra kablaget, men vet inte riktigt hur jag ska tänka med guide-kabeln.
Utmaningen med tomten är ett stråk bakom garaget som inte leder någonstans, jag vill gärna att klipparen ska hitta in dit och gärna hitta ut igen.
Har gjort två skisser här, vad blir bäst tro, att dra det röda eller blåa sättet? Går det ens att dra så lång guidekabel som det blir om jag drar på röda sättet?
Det gråa i skissen är plattor som jag tänkte låta klipparen gå över.
Jag skulle säga röda dragningen. Jag har en liknande lösning med smala passager ner till 60 cm. Jag har lagt guidekabeln under stenarna. Det har inte blivit något problem alls. Dock fick jag köpa en extra kabel på 50 meter endast för guidekabeln.
 
  • Gilla
Messah
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den röda dragningen är nog bäst. Du får sätta startpunkterna så att den även kommer in i den norra sektionen (start vid vänstersvängen).

Ha inte för kraftiga svängar på guidekabeln.
Det finns maxgränser för kablarna angivna i manualen.
[bild]
M Mattias_S skrev:
Jag skulle säga röda dragningen. Jag har en liknande lösning med smala passager ner till 60 cm. Jag har lagt guidekabeln under stenarna. Det har inte blivit något problem alls. Dock fick jag köpa en extra kabel på 50 meter endast för guidekabeln.
Tack för svar båda två. Jag kör på den röda! Något annat jag bör tänka på som första gångs installatör av robotgräsklippare? Jag har ett gäng buskar/träd på tomten, buskarna tänkte jag dra "öar" runt, men träden kan den studsa emot utan problem va? Jag har en liten lekstuga precis framför förrådet med, bör man "öa" in den också eller kan klipparen få studsa emot den?
 
Du minskar slitaget på klipparens kaross om du gör öar kring trädstammar och lekstuga.
Lägg några minuter på att dra kabel runt dessa skulle jag säga. Observera kabeldragningsriktningen ut till ön, är beskrivet i manualen.

Illustration av kabeldragningsväg runt öar för klippare vid träd och lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messah
  • Laddar…
Hej, Jag hade satt stationen på den på andra gaveln, på det viset kan du släppa den från guiden på den sidan utan att den behöver gå runt hela huset varje ggn, dessutom har den chansen att hitta guiden om den ska hem och på det viset gå hem snabbare än att gå runt hela huset. alternativt behållit laddaren som din skiss men lagt en loop ut på baksidan med guidslingan.
 
  • Översiktlig skiss av tomt med hus, garage och guidad rutt för robotgräsklippare, inklusive stationens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M micked99 skrev:
Hej, Jag hade satt stationen på den på andra gaveln, på det viset kan du släppa den från guiden på den sidan utan att den behöver gå runt hela huset varje ggn, dessutom har den chansen att hitta guiden om den ska hem och på det viset gå hem snabbare än att gå runt hela huset. alternativt behållit laddaren som din skiss men lagt en loop ut på baksidan med guidslingan.
Hej!
Tyvärr så är det dörrar till förrådet på den sidan, så det går ej. Men jag ska absolut se om jag kan flytta guidekabeln dit om jag får problem med att de ej klipper där! Tack!

Kom på en sak till, kabeln jag fick med när jag köpte tog slut ganska snabbt så var tvungen att åka till Jula och köpa ny kabel och skarva den, är den kabeln bra, eller bör jag byta ut den till gardena/husqvarnas egna tids nog?
 
E etompau skrev:
Du minskar slitaget på klipparens kaross om du gör öar kring trädstammar och lekstuga.
Lägg några minuter på att dra kabel runt dessa skulle jag säga. Observera kabeldragningsriktningen ut till ön, är beskrivet i manualen.

[bild]
Observera också att det faktum att kablarna inte får korsas innebär att kabeln måste dras runt ön åt "rätt" håll. Vi hade problem med att klipparen stannade vid ena ön och larmade för "utanför område" och det visade sig att kabeln var dragen runt ön åt fel håll.

När man tänker efter är det självklart men när man kryper runt på gräsmattan och drar kabel är det lätt att det blir fel.
/M
 
M mgranbom skrev:
Observera också att det faktum att kablarna inte får korsas innebär att kabeln måste dras runt ön åt "rätt" håll. Vi hade problem med att klipparen stannade vid ena ön och larmade för "utanför område" och det visade sig att kabeln var dragen runt ön åt fel håll.

När man tänker efter är det självklart men när man kryper runt på gräsmattan och drar kabel är det lätt att det blir fel.
/M
Ja det är korrekt. Många har gjort detta misstag och står sedan och kliar sig i huvudet över varför klipparen nu vänder en bra bit från ön.

Det framgår på bilden i manualen att kabeln inte får korsas på väg ut till ön, men kan vara lätt att missa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.