B Bullebock skrev:
El borde vara en rättighet och ingå i välfärden. Med all jävla skatt vi betalar så skulle alla svenska arbetande medborgare ha fri el. Plus eon siktar på resultat på 3 miljarder i år…. Dom ska gå plus minus 0. Dom bygger inte ut för fem öre, känner flera lantbrukare som vill investera i solceller men för klena matarkablar till transformatorerna i byarna, då säger eon ”den får ni själva betala isåfall” vilket kostar flera miljoner. Helt sjukt.
Mat borde vara en rättighet och ingå i välfärden. Liksom alkohol.

Känner folk som behöver lägga en alldeles för stor del av sin lön på öl.

Så du vill alltså betala ännu mera skatt, tydligen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det bara är kostnadsbilden från elnätet som driver priserna, då bör ju Härjeåns Elnät vara ett av de klart dyraste i landet. De har i praktiken bara glesbygd och få kunder. Trots detta så är de billigare än E.ON Nord...
Jämför byggkostnader / hantverksrkostnader i storstad kontra på landet.

Att bygga en 20 kV friledning i skog och över åkrar kostar en bråkdel jämfört med att behöva gräva i gator, återställa asfalt, köpa dyr mark för nätstationer, behöva bygga in dem i hus osv.

Men sedan är det nog svårt att säga något generellt, för kunderna är glesare med.

Men i allafall är det inte uppenbart att glest med kunder ger högre pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Vissa inlägg är så verklighetsfrånvända att de inte ens är värda att kommentera.
Man kan bara konstatera att Stikkan Andersson hade rätt:
"Folk är inte så dumma som man tror... dom är ännu dummare."
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jämför byggkostnader / hantverksrkostnader i storstad kontra på landet.

Att bygga en 20 kV friledning i skog och över åkrar kostar en bråkdel jämfört med att behöva gräva i gator, återställa asfalt, köpa dyr mark för nätstationer, behöva bygga in dem i hus osv.

Men sedan är det nog svårt att säga något generellt, för kunderna är glesare med.

Men i allafall är det inte uppenbart att glest med kunder ger högre pris.
Bland de billigaste är kommunala bolag i lite större stadskommuner i Norrland (exempelvis Luleå Energi och Umeå Energi). Telge Energi i Södertälje är ju också bland de billigare elnäten i Sverige, de har också tättbebyggt område och är en mellanstor kommun.

Exempelvis Skellefteå Kraft har mycket mer landsbygd (de täcker mer än 1% av Sveriges yta) och ligger därför bara strax under medelpriset på elabonnemang i hela Sverige.

Detta antyder att det är billigare att bygga elnät i mer tättbebyggda områden i alla fall. Om det sedan är dyrare att bygga i storstadsområdena låter jag vara osagt.
 
N Nalleman64 skrev:
Det beror väl på att E.ON har valt att ha tre olika prislistor: Syd (dit Kungsbacka hör), Stockholm (här är priserna betydligt lägre) och Nord (dyrast) istället för att ha en prislista för varje kommun de är verksamma i.
Vattenfall har en enda prislista för hela landet vilket innebär att man valt att jämna ut priserna mellan de geografiska områden man är verksam i.
Ellagen hindar nätägarna från att ha olika prislistor i olika kommuner då sammanhängande och närliggande område ska ha samma pris, då Smålands i land hänger ihop med E.ONs nät i tex Malmö så får båda samma pris. E.ON har också ansökt om och fått beviljat att slå ihop de tre prisområdena till ett vilket ska vara klart 2028 om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Ellagen hindar nätägarna från att ha olika prislistor i olika kommuner då sammanhängande och närliggande område ska ha samma pris, då Smålands i land hänger ihop med E.ONs nät i tex Malmö så får båda samma pris. E.ON har också ansökt om och fått beviljat att slå ihop de tre prisområdena till ett vilket ska vara klart 2028 om jag inte minns fel.
Säger du inte emot dig själv nu?
 
För de som vill veta mer och jämföra förutsättningar mm mellan olika nätägare så vill jag tipsa om Energimarknadsinspektionens hemsida dit nätägarna varje år rapporterar in ett stort antal nyckeltal, bland annat antal meter per kund som är en stor faktor i prissättningen.

https://ei.se/om-oss/statistik-och-oppna-data
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Säger du inte emot dig själv nu?
Bitvis gör jag nog det ;) inte helt enkelt att förklara men det är ellagen och Ei som styr prisområdena. Lagen ändrades också 2022 och det var då ansökan om att slå ihop dem gjordes som jag förstår det, så innan dess var det inte möjligt då områdena var geografiskt skilda.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...isera-sina-avgifter-i-tre-olika-elnatsomraden
 
Bara dubbelt så mycket?
I april förbrukade min villa 88 kWh.
Räkning från E-On på 317:-
Räkning från Tibber på 75:-
Det blir drygt 4 gånger högre avgift för nätet än för själva elen, så jag tycker du kom ganska lindrigt undan ändå...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Felet du gör då är att räkna in skatten på elen som en nätkostnad. Det är den inte.
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Felet du gör då är att räkna in skatten på elen som en nätkostnad. Det är den inte.
Ok, minus skatten så ligger E-On på 270:-
Då blev det bara 3.6 gånger så hög nätavgift.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
270kr ( :- är inte en enhet) är inte särskilt mycket för tillgången till ett stabilt elnät nät.
 
D Daniel 109 skrev:
270kr ( :- är inte en enhet) är inte särskilt mycket för tillgången till ett stabilt elnät nät.
Det håller jag med om, men det är procentuellt mycket, vilket var vad TS tyckte var dåligt. Men jag betalar och är nöjd, nätet är bra med väldigt få avbrott trots landsbygd 🙂
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Roger Fundin skrev:
Bara dubbelt så mycket?
I april förbrukade min villa 88 kWh.
Räkning från E-On på 317:-
Räkning från Tibber på 75:-
Det blir drygt 4 gånger högre avgift för nätet än för själva elen, så jag tycker du kom ganska lindrigt undan ändå...
Om jag förbrukar 0 kWh så ligger ändå nätavgiften på 552,50 kronor i fast avgift så hur du kommer undan med 317 kronor inkl elskatt fattar inte jag....
 
D Dilato skrev:
Om jag förbrukar 0 kWh så ligger ändå nätavgiften på 552,50 kronor i fast avgift så hur du kommer undan med 317 kronor inkl elskatt fattar inte jag....
Oj, då kanske jag ska vara riktigt nöjd 😃
Bifogar den delen av fakturan där man ser fördelningen.
 
  • Sektion av en faktura som visar kostnadsfördelning för elnätsabonnemang och energiskatt samt totalbelopp att betala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.