Krilleman Krilleman skrev:
Nattetid är det få som kan bevisa vem som gjorde vad.

Bevisbördan lär väl ligga på den som anklagar motparten?! 🤔

Jag vill inte på något sätt uppvigla någon att begå brott, det var bara en tanke.
Om man skriftligt sagt att man ska plugga det på ett visst datum, och det sedan sker, så är det nog svårt att låtsas att det var någon annan...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om alla är nöjda och glada går det ju bra med ett enkelt avtal. Men som vi så ofta får läsa på detta forum så kanske inte alla förblir nöjda och glada, t ex när fastigheter senare byter ägare. Så det kan ju kan vara klokt att framtidssäkra lite.
Jag brukar säga så här: "Man har inte avtal för at man ska bli ovänner, man har avtal för att man inte ska behöva bli ovänner".

D Daniel 109 skrev:
Nej, så enkelt är det inte. Det finns gott om avtal som inte är servitut.
Sure, men det är bara servitut som hänger på fastigheten. Andra avtal hänger på en person, i detta fall förra ägaren.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
F fåris skrev:
Hej,

Min granne är ansluten till min nya avloppsanläggning, vägrar betala löpande kostnader och saknar servitut. Hur lång tid är rimligt att ge denne att koppla bort sig innan begäran om handräckning från Kronofogden?

Mvh
Hur framkom det att grannen var ansluten?
 
F fåris skrev:
Hej,

Min granne är ansluten till min nya avloppsanläggning, vägrar betala löpande kostnader och saknar servitut. Hur lång tid är rimligt att ge denne att koppla bort sig innan begäran om handräckning från Kronofogden?

Mvh
Fastighetsadvokat
 
Ansök hos lantmätaren för att bilda en gemensamhetsanläggning. Ni äger då anläggningen ihop.
Då går det inte att smita undan betalning samt att grannen får stå för halva förrättningskostnaden.
En skuld till en GA är direkt exigibel hos fogden och hamnar över skatt och bankskulder.
 
  • Gilla
Ladaniva
  • Laddar…
A Ahuran skrev:
Ansök hos lantmätaren för att bilda en gemensamhetsanläggning. Ni äger då anläggningen ihop.
Då TS beskriver grannen som "han är ett psykfall som jag inte överhuvudtaget vill ha att göra med." gissar jag att TS inte tycker ditt förslag är en toppenlösning. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 14 till
  • Laddar…
Alfredo; Och ditt förslag är??
 
A Ahuran skrev:
Alfredo; Och ditt förslag är??
Att agera så att behovet av framtida samarbete med den man betecknar som ett psykfall minskar, inte ökar. Hur detta konkret uppnås har redan behandlats i tråden och jag har inget ytterligare värt att tillföra.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
hur i hela friden sätter man sig som husägare ens i en dylik situation nuförtiden? På vilka grunder gjorde man ens den här lösningen och vad vann ts på saken? Är det nåt som skapar osämja är det just delade dylika anläggningar och kan man så ska man ju undvika det till varje pris. Det är bättre att alla har sitt eget och att nån kanske vill komma billigare undan ska ju inte drabba andra......
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vad vann ts på saken?
TS fick lösningen "på köpet" när han köpte fastigheten (om jag nu inte blandar ihop trådar).
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
hur i hela friden sätter man sig som husägare ens i en dylik situation nuförtiden? På vilka grunder gjorde man ens den här lösningen och vad vann ts på saken? Är det nåt som skapar osämja är det just delade dylika anläggningar och kan man så ska man ju undvika det till varje pris. Det är bättre att alla har sitt eget och att nån kanske vill komma billigare undan ska ju inte drabba andra......
Ofta är det för att det är billigare och enklare att bygga ett avlopp än två.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
hur i hela friden sätter man sig som husägare ens i en dylik situation nuförtiden? På vilka grunder gjorde man ens den här lösningen och vad vann ts på saken? Är det nåt som skapar osämja är det just delade dylika anläggningar och kan man så ska man ju undvika det till varje pris. Det är bättre att alla har sitt eget och att nån kanske vill komma billigare undan ska ju inte drabba andra......
Vad kommer det sig att dagens fastighetsägare inte kan ha någon gemensamt med någon annan?
En gemensam väg, en gemensam häck, ett servitut, skötsel eller snöskottning av gemensam väg skapar olösbara konflikter som slutar i rätten eller att man kommunicerar med advokat i stället för att prata med varandra?

Ska man ha ett ingenmansland typ demilitariserad zon mellan tomterna? Varje fastighet har egna vägar fram till kommunal eller statlig väg?
Detta skulle ju ta mer mark i anspråk och den demilitariserade zonen mellan tomterna som kan användas för att sköta underhåll av det egna staketet eller den egna häcken kräver ju också viss skötsel för att inte växa igen. Vem skall sköta den?

Jag finner det intressant… Vad kommer det sig att det är så vanligt att infekterade konflikter uppstår mellan dagens fastighetsägare? Varför är det så svårt med något gemensamt med någon annan utan?

Uppfostran?
Skola?

Kommer att tänka på en liten bekants krabat som fick en fotboll i födelsedagspresent. Barnet grät då någon annan hemsk unge sparkade på hans boll.
Det är ju själva grejen med en fotboll, att flera får lov att sparka på den…
Det gäller bara att förstå syftet med fotbollen.
Flera kan ha glädje av den samtidigt.
 
  • Gilla
Sernando och 6 till
  • Laddar…
Det är nog bara det att dessa konflikter syns. Majoriteten klarar av att ha kontakt med sina grannar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 10 till
  • Laddar…
Jag menar såklart att det inte går men det har alltid visat sig att i just dylika anläggningar att det sällan fungerar just för att fastigheter byter ägare..........Är det nåt som ställer till problem så är det många ggr gemensamma vvs anläggningar. Att de som anlägger det hela skakar hand och är med på det betyder ju inte att nästa ägare är införstådd med saken eller håller med. Inte ens om det finns registrerat servitut. finns ju dom som bråkat i evigheter och fått ledningar fimpade på natten och gud vet allt. Även fel part kan drabbas............
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bara det att dessa konflikter syns. Majoriteten klarar av att ha kontakt med sina grannar.
Det tror jag med. Alla de som det fungerar för hittar inte hit med sina problem som de inte har. 😀
 
  • Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bara det att dessa konflikter syns. Majoriteten klarar av att ha kontakt med sina grannar.
Jo och det är ju något som alla måste lära sig att klara av en saklig diskussion trots att man tycker att grannen är en idiot.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.