Hej.
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.

Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:

Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet är ej fackmässigt utfört med flera felaktigheter och brister
gällande Fiboskivor på väggar, otätheter, sviktande skivor och glipande
lättmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebär en viss säkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör användas med försiktighet

För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.

Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har fel. 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
Här är en bild på konstverket.
 
  • Renoverat badrum med marmormönstrade kakel, vitt toalettstol och handfat mot mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tyvärr är det nog så att det är antingen läge för att göra en riktig badrumsrenovering eller återgå till att betrakta rummet som en toalett. Man bör ta hänsyn till det när man bestämmer sitt maxbud.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 35 till
  • Laddar…
BirgitS
Men vart tar duschvattnet vägen om det inte finns en golvbrunn?
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 66 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Men vart tar duschvattnet vägen om det inte finns en golvbrunn?
Tänkte samma sak, och gissade att det finns någon form av anslutning mellan duschkabin och avlopp (som inte är i form av en golvbrunn).
Hoppas att TS vet.
 
  • Gilla
KateVN och 5 till
  • Laddar…
Eftersom det är en duschkabin så hade jag gladeligen fortsatt att använda utrymmet (om jag nu tolkar besiktningskommentarerna korrekt). Jag hade snarare sett detta som ett sätt att kunna vinna budgivningen! Kolla dock först vart eventuellt vatten tar vägen om det svämmar över i duschbaljan, i min duschbalja så rinner det ned i avloppsröret. I andra baljor rinner det ut på golvet. Det senare skulle ju göra att man potentiellt får problem ändå.

Jag antar att det finns ett annat badrum också och att det badrummet är det som huvudsakligen kommer att användas (med tanke på storleken på detta badrum).

Reglementen är en sak, verklighet är en helt annan sak.

Mitt hus hade besiktningskommentarer om att golvet på bottenvåningen var en riskkonstruktion för fukt och påväxt. Jag har bott i huset i snart 21 år utan att vi fått några som helst problem. Det var istället så att vår positiva attityd till huset, trots besiktningsprotokollet gjorde att vi fick huset till ett lägre pris än högsta bud (vi fick det till vårt förlorande bud) bara för att de räknade med bråk om den med högsta budet hade köpt huset.
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 65 till
  • Laddar…
Jag skickade en fråga till mäklaren.
Det finns en duschkabin i tvättstugan på första våningen där också förråd, toalett och rum för tidigare affärsverksamhet finns.
På andra våningen finns kök, vardagsrum och sovrum.
 
  • Gilla
Dr.Rosenrosen
  • Laddar…
Jag tror inte att det är någon fara alls. Besiktningsmannen vill friskriva sig från ansvar.
 
  • Gilla
KateVN och 27 till
  • Laddar…
Det är ju besiktningens syfte att anmärka på saker som inte uppfyller gällande standard så anmärkningarna på det viset är inget konstiga. Men det betyder ju inte att rummet är oanvändbart för det som sagt.
 
  • Gilla
Sernando och 35 till
  • Laddar…
Jag antar att om paranoian blir övermäktig hos mig skulle jag kunna byta ut den lite slitna duschkabinen i tvättstugan och duscha där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Säkerställ du vet vad som sker ifall en översvämning skulle uppstå.

Om det finns en lösning på sådana situationer är det ju bara att använda badrummet men se till att du inte överbetalar för bostaden.
 
  • Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Jag antar att om paranoian blir övermäktig hos mig skulle jag kunna byta ut den lite slitna duschkabinen i tvättstugan och duscha där.
En mycket relevant fråga ställdes tidigare i tråden och den var : vart tar vattnet vägen när man duschar i duschkabinen ? Har du kollat upp det ?
 
  • Gilla
K.Bygg och 12 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom det är en duschkabin så hade jag gladeligen fortsatt att använda utrymmet (om jag nu tolkar besiktningskommentarerna korrekt). Jag hade snarare sett detta som ett sätt att kunna vinna budgivningen! Kolla dock först vart eventuellt vatten tar vägen om det svämmar över i duschbaljan, i min duschbalja så rinner det ned i avloppsröret. I andra baljor rinner det ut på golvet. Det senare skulle ju göra att man potentiellt får problem ändå.

Jag antar att det finns ett annat badrum också och att det badrummet är det som huvudsakligen kommer att användas (med tanke på storleken på detta badrum).

Reglementen är en sak, verklighet är en helt annan sak.

Mitt hus hade besiktningskommentarer om att golvet på bottenvåningen var en riskkonstruktion för fukt och påväxt. Jag har bott i huset i snart 21 år utan att vi fått några som helst problem. Det var istället så att vår positiva attityd till huset, trots besiktningsprotokollet gjorde att vi fick huset till ett lägre pris än högsta bud (vi fick det till vårt förlorande bud) bara för att de räknade med bråk om den med högsta budet hade köpt huset.
Eller så kanske ni budade mot deras kompis som trissade upp priset åt säljaren.🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
T
N nissebrun skrev:
En mycket relevant fråga ställdes tidigare i tråden och den var : vart tar vattnet vägen när man duschar i duschkabinen ? Har du kollat upp det ?
Japp, den här frågan avgör mycket om du kan använda duschen eller ej. Vad gäller toaletten så ska det mycket till att du sk aha något behov av tätskikt eller dylikt... Alltså det är lite ev en icke fråga. Sen ska man självklart vara medveten om att tätskiktet inte är som det ska.
Duschkabinen (förutsatt att den är ordentligt ansluten mot avlopp på något sätt) är ju typiskt sak att sätta in när inte tätskiktet uppfyller önskad funktion.
Men du har en ypperligt läga att pruta/få lägsta budet!
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Eller så kanske ni budade mot deras kompis som trissade upp priset åt säljaren.🙂
Faktiskt inte, kvinnan som inte fick huset kom till mäklaren och grät när vi var där för att skriva kontrakt. Lite för mycket skådespel i så fall...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Lynn Wigardt och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.