Finns en del bilar med spolarmunstyckena i torkarbladen, de är jäkligt bra, allt kommer på rutan. Hade det på min Renault Trafic (det enda bra med den bilen)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
I en del fall kanske. När det är väldigt mycket mer komplicerat att göra rätt än att göra bra nog. Och man tror man kan göra bra nog.👍

Men att momentdra är så otroligt simpelt och tar i princip ingen extra tid för en amatör. En amatör klarar knappast att dra i närheten av rätt moment på känn, så som en erfaren mekaniker (kanske) kan. Att dra 20 hjulskruvar till rätt moment inom säg 10% klarar nog ingen om och om igen.
...tror jag...🤔
Jag såg en tävling där man skulle dra samma moment flera gånger i rad för att vinna. Det var väldigt många mekaniker som lyckades.
 
N Niq skrev:
Jag såg en tävling där man skulle dra samma moment flera gånger i rad för att vinna. Det var väldigt många mekaniker som lyckades.
Vist det tror jag säkert. Det kan nog de flesta göra ganska bra.

Men att dra samtliga 20 hjulskruvar på en bil är väldigt mycket svårare, eftersom alla skruvarna uppför sig lite olika. Pga rost, olja, gruskorn mm. Det är alltid någon skruv som krånglar lite mer än de andra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så om man kör/åker cab får man tåla spolarvätska i munnen?
Åker man cab vet man att framförvarande bils spolarvätska hamnar på vindrutan. Kör man långsamt kommer kanske lite i baksätet om nu cabben har ett sådant. Men i motorvägsfart skyddar vindrutan effektivt mot att få något i munnen.

Jag har aldrig upplevt att det är ett problem i en cab.

Att få några droppar spolarvätska från framförvarande bil på vindrutan är ett icke-problem. Den dunstar snabbt bort. Eller så kan man passa på att spola själv och få bort lite av alla dessa insekter som hela tiden fastnar på rutan under sommaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
galento
Hmm , jaha det låter som ett bakhjulslager är på gång igen på Subarun och på
vänster sida låter det som , SKF lager som gått 580 mil sen senaste bytet på Meca.

 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Finns det alltid cykelbana? Nyhet för mig!
Där jag bor finns det fina cykelbanor, lik förbaskat är cyklister i sina trikåer och cyklar i bredd på bilvägarna.
Lite off topic…
 
galento galento skrev:
Hmm , jaha det låter som ett bakhjulslager är på gång igen på Subarun och på
vänster sida låter det som , SKF lager som gått 580 mil sen senaste bytet på Meca.

[media]
Är det en Forester/impreza? Den tätar mot navet och drivaxel med lösa packboxar, och om ytan är skadad/rostig kan vatten tränga in.
 
Nu kostar det nästan 100€ att besikta bilen vid en A-katsastus station i Finland.

Vid den lokala verkstan slipper jag undan med "bara" 75€... Men fy fan det kan inte hålla i sig länge, de följer säkert med priserna och de stiger snart också.
 
  • Ledsen
  • Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu kostar det nästan 100€ att besikta bilen vid en A-katsastus station i Finland.

Vid den lokala verkstan slipper jag undan med "bara" 75€... Men fy fan det kan inte hålla i sig länge, de följer säkert med priserna och de stiger snart också.
Helsingfors verkar man kunna klara sig med 60€.
Jag o alla jag känner undviker A-katsastus för dom hittar alltid något fel på bilen så den måste på efterkontroll.
 
Det är ju olika priser om man ska ha med avgastest eller ej också. Det blir avsevärt dyrare nu med avgastest.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ju olika priser om man ska ha med avgastest eller ej också. Det blir avsevärt dyrare nu med avgastest.
Visst är det så. A-katsastus verkar ha liknande priser här också. Avgastest och Obd kontroll har ju kostat extra länge men nu har många börjat sälja paket där allt ingår.
Reklam för fordonskontrollpaket med prisinformation, 60 euro istället för standardpriset 80 euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krävs visserligen att man bokar på nätet.
Om man kan besiktiga på mindre populära tider kan man säkert få det ännu lite billigare.
https://seiskakatsastus.fi/

https://katsastushinnat.fi/halvimmat/
 
galento
Kuslake Kuslake skrev:
Är det en Forester/impreza? Den tätar mot navet och drivaxel med lösa packboxar, och om ytan är skadad/rostig kan vatten tränga in.
Stämmer Forester , ja det sitter ju 2 tätningar inåt mot drivaxel. Men nu borde ju den långa bulten lossa iaf 😎 Man borde kanske köpa verktyg för att kunna byta detta .
 
Lager av bra kvalité tar inte slut efter 580 mil. Troligen har någon klantat sig och skadat lagret vid monteringen. Lite kul anekdot med f d kollega som hävdade att Renault hade dåliga hjullager för han fick byta dom varje år. Han gjorde jobbet själv. Gör man rätt så håller lagren länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm , jaha det låter som ett bakhjulslager är på gång igen på Subarun och på
vänster sida låter det som , SKF lager som gått 580 mil sen senaste bytet på Meca.

[media]
Fördelen med att göra det själv.
Fetta in lagret extra, ofta snålt från fabrik, och fylla fullt med fett bakom packboxen.
Att det står SKF på kartongen betyder inte längre att det är ett lager tillverkat av SKF, har stött på alla möjliga lager i SKF kartonger.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm , jaha det låter som ett bakhjulslager är på gång igen på Subarun och på
vänster sida låter det som , SKF lager som gått 580 mil sen senaste bytet på Meca.

[media]
Jag hade hört med Meca om garantier
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.