Framförallt så tål de "en del", koppartrådarna i dessa brinner inte i första taget.

/Kent
 
Nu vet jag inte om du syftar på min maskin eller Pers men min har iaf en halvhästars motor. Då motorn mycket möjligen kan vara bytt kanske någon har petat dit vad som fanns tillgängligt? Motorn som sitter på nu ser väldigt fräsch ut men skenet bedrar något då det inte kan ha varit allt för länge sedan den sprutlackades.

Oavsett vad har jag kommit fram till att returfjädern för att för upp chucken efter borrning nog är kass, därav fjädern monterad på djupstoppet till höger.

Vet fortfarande inget om den mystiska ratten, är inte säker på att den har med konor att göra då det faktiskt finns ett blottat hål som skulle kunna användas tillsammans med den kil som beskrivits tidigare i tråden.
 
Klurigt, tvivlar på att ratten har med lossning av MK att göra. Men på bild 1 syns ett rundjärn hitom ratten. Vrid och titta in i hålet, dyker det inte upp ett plattjärn som medverkar till att MK kan lossas?

Returfjädern är säkert trasig eller försvagad. Borde kunna ersättas med en ny.

Under spänd förväntan avvaktar jag att gåtorna kring den gamla trotjänaren avslöjas.

per
 
Rundjärnet (antar att det är spaken som saknar knopp) låser chucken i givet läge.

Tror att man bara lätt slår ut konan till chucken med en sådan där kil som beskrevs.

Vad gäller gåtorna så få du nog vänta ett tag, tiden är knapp ;)
 
Svarar på mina egna inlägg ;)

phl skrev:
Tror att man bara lätt slår ut konan till chucken med en sådan där kil som beskrevs.
Sonen somnade så jag smet ner en snabbis i verkstan och tog en kilformad mejsel och knabbade lite lätt på det jag/vi trodde var änden på konan. Mycket riktigt, ut trillade chucken med kona och allt ;)
 
Dubletter pga slö sörrver...
 
phl skrev:
Dubletter pga slö sörrver...
Hur funkar borrmaskinen phl?
 
Har inte haft tid att mecka med den, bara borra. Håller fortfarande på och försöker få rätt på min hemmasnickrade planhyvel.

När jag har tid ska jag plocka itu den och se om jag kan få rätt på returfjädern till spindeln, som det är idag sitter där ju en fjäder på djupstoppet. Inte helt optimalt. I samma veva lär det ge sig vad den mystiska ratten är till då jag nog river hela maskinen när jag ändå är igång.
 
Hur har det gått med borrmaskinen? Du kanske har skrivit om den i en annan tråd?
Har hunnit bli med en likadan(tror jag) sen tråden var uppe, men har inte ens kopplat in trefas i verkstan än så kan inte prova den. Ska försöka få fram bilder på den!
 
Uj, en maskinsläkting =) Jag har faktiskt inte gjort ett jota med maskinen förutom att borra en massa. Har liksom inte haft tid nog att riva maskinen tyvärr...
 
Men då fungerar den ju i alla fall!
Har den en massiv pelare på ca 75mm? Kände nämligen igen den där lilla mellanplattan på pelaren (mellan motordelen och plattan man fäster skruvstycken i. Orkade precis lyfta delarna när jag tagit isär den, så den är otroligt tung!
 
Får mäta i morgon, orkar bannemig inte masa mig ner i källaren idag ;) Stöddig best är det, jag och farsan fick slita för att få upp den på bänken.
 
Dags att lyfta en gammal tråd igen! I helgen var det fräsparty hemma i källaren och vi var tvungna att peta av locket på den där ratten på pelarborrmaskinen. Som en liten teaser kan jag säga att mysteriet med den trasiga returfjädern klarnade. Bilder kommer så fort mattiasp har skakat ur dem ur sin kamera.
 
Redigerat:
Törs man gissa att det ser likadant ut som i min gamla maskin, nämligen en vridfjäder bakom/i den där mystiska "ratten".
 
Bilderna är urskakade och ftp:ade ned till phl:s serverhall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.