Vad har alla för storlek på säkringen/proppen där ni kopplar in eran kompostkvarn ?
Har mest 6A och någon 10A, plus en där det sitter 16A i botten men finns nog inget uttag på den.
Har kollat på ALKO 2810 MH och hittat att det behövs 16A trög för den
Så kräver alla som är på 2,500 -3,000 W så stor som 16 ?
 
Någon som köp Hornbach for h q kompostkvarn ?
Samma nivå på den som Biltemas ?
 
Har du köpt någon ännu, du har ju fått många förslag?
Jag kör vår Biltema på 10C (dvärgbrytare).
Tänk på att gå från 10A till 16A räcker inte med att byta säkring/dvärg utan kräver kontroll av tråddiameter och till 99,99% ny tråd/kabet till uttaget.
 
A AndersS skrev:
Har du köpt någon ännu, du har ju fått många förslag?
Jag kör vår Biltema på 10C (dvärgbrytare).
Tänk på att gå från 10A till 16A räcker inte med att byta säkring/dvärg utan kräver kontroll av tråddiameter och till 99,99% ny tråd/kabet till uttaget.

Nej har inte köpt någon ännu, svårt att bestämma mig efter alla förslag
Tråd diametern är 1,5 utom där det är 16A där är det 2,5
 
H
P PatrickStr skrev:
Nej har inte köpt någon ännu, svårt att bestämma mig efter alla förslag
Tråd diametern är 1,5 utom där det är 16A där är det 2,5
Vad ligger på 16a gruppen? Kan ju gå att komplettera med uttag där. Eller om elcentralen finns relativt nära kan man ju dra fram ett nytt uttag på 16a
 
Skulle välja en som klarar sig med 10A, det blir enklare så. De flesta klarar 35-40 mm.
Finns många att välja på, se tidigare i tråden.
 
Min gamla Biltemakvarn blåste 10A tröga, bytte till Clas Ohlssons 10A proppautomat, fungerar bra också med 2.8kW Meec
 
Jag hade en Makita kvarn tidigare som var värdelös. Så fort det kom med lite blad så klabbade hela valsen ihop. Enda sättet att lösa det på var att skruva isär och plocka ur valsen och göra rent manuellt. Ni som har andra märken är detta inget problem då? Har sett att ex Bosch verkar ha en konisk vals vilket verkar smart. Blir ju mer självrensande typ
 
engs
G Grillo skrev:
JNi som har andra märken är detta inget problem då?
Jo, man får spara några grövre torra grenar att rensa med emellanåt, så har det alltid fixat sig hittils.
 
Och välj kvarn utifrån vad du kommer att köra mestadels, kvist/grenar en valskvarn och mestadels tunt/mjukt material en med knivar. Lär dig sedan hur den fungerar för bästa resultat, jag kan nog få stopp i de flesta vanliga kompostkvarnar genom att mata i material felaktigt.;)
 
Unikt namn
G Grillo skrev:
Jag hade en Makita kvarn tidigare som var värdelös. Så fort det kom med lite blad så klabbade hela valsen ihop. Enda sättet att lösa det på var att skruva isär och plocka ur valsen och göra rent manuellt. Ni som har andra märken är detta inget problem då? Har sett att ex Bosch verkar ha en konisk vals vilket verkar smart. Blir ju mer självrensande typ
Frågan är väl vad "lite blad" betyder.

Min biltema kvarn tuffar på bra. Resultatet blir ju bättre desto torrare materialet är.

Ibland trasslar mjukare material (tunna gröna kvistar) fast sig lite i valsen, då får jag peta med handsken underifrån lite, sen lossnar det. Jag har aldrig varit tvungen att montera isär kvarnen.

Har hittils avverkat kanske 20 fulla baljor av buskar, sly och haggtornshäck med gott resultat.
Så inga stora mängder, men lagom för en villatomt.
 
Vi fyndade? en biltemakvarn på marketplace för 600kr som vi fyllt baljan på ett par svängar. Delar @Unikt namn's åsikt kring tort/mjukt material. Tycker det har fungerat bäst att köra igenom när grenar har legat ett par dagar eller så. Med 20 talet träd på tomten kommer den hårdköras ett tag framöver.
 
Nu har denna tråd gottat till sig i tre år.
Vad tycker ni om era kvarnar?

Missade precis en begagnad bosch axt 25 två för bra pris vilket jag stör mig på.

Vissa är frälsta på Biltemas kvarn, andra inte. Har kikat lite på makita ud2500 men den har stigit rätt kraftigt i pris.
 
S
Har Biltema-kvarnen. Går fint, med torrt material såklart. Använder den varje år, den har tuggat på sedan 2017. Ibland önskar jag att den både kunde ta större grenar och göra mindre flis, men det är väl konsument-kompostkvarnens lott att vara begränsad på det viset. (Större grenar är ju uteslutet, men mindre flis kan man kanske uppnå men vem orkar optimera valsen hela tiden så den ger minsta flis utan att nypa. Då blir ju inget gjort.)

PS. Får väl hoppas att de som säljs idag inte har sjangserat i material eller utförande jämfört med min då. Finns ju risk för det med Biltema.
 
Kör på med Biltemakvarnen, mestades är det klipp av grenar.
Mjukt material åker direkt i kompost.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.