D
Jag tackar för de tipsen, om jag skulle gräva ur så och göra så att reglarna hamnar i luften sas, så kommer de säkert hålla bättre.

Dock kan vi ju konstatera att det som beskrivs som egenskaper för NTR-A verkligen inte stämmer och det verkar inte bara vara jag som upplevt detta.
 
Men vad är det som får sanden att lyfta?

Och jag kunde inte hitta vad reglarna ligger på 🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vad är det som får sanden att lyfta?

Och jag kunde inte hitta vad reglarna ligger på 🤔
Ja, låter som typ altanen sjunker? Hur ligger den jämfört med huset sedan den byggdes?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
D djac skrev:
För att illustrera så är det så här NTR-A ser ut efter några år, värt att notera är att det kommer underifrån och startar inte vid ändarna.
Om du ska ha träbjälkar så behöver du gräva ut och lägga bjälkarna på betongplattor så att det blir luft emellan..
Det håller inte mot marken oavsett hur folk tolkar NTR A så bör inte hela bjälklaget ligga i kontakt med sand/jord.
Vi brukar lägga syllpapp emellan betongplattan och bjälkarna för att minimira fukttppsugningen..
 
Redigerat:
Om t.ex. sanden blåser in underifrån, så hjälper ju inte dränering. Sanden samlas förstås i gropen. Själv skulle jag nog överväga sten/betongplattor. Sättsand verkar det finnas gott om 😉.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vad är det som får sanden att lyfta?

Och jag kunde inte hitta vad reglarna ligger på 🤔
Nej, den ligger som den ska i förhållande till huset och annat, bärlinorna står på 70-plintar och reglarna vilar på plattor.
 
D
R Rejäl skrev:
Om du ska ha träbjälkar så behöver du gräva ut och lägga bjälkarna på betongplattor så att det blir luft emellan..
Det håller inte mot marken oavsett hur folk tolkar NTR A så bör inte hela bjälklaget ligga i kontakt med sand/jord.
Vi brukar lägga syllpapp emellan betongplattan och bjälkarna för att minimira fukttppsugningen..
Ja, så var det när det byggdes, det har bara fyllts på med sand :(
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
D
R Robert20 skrev:
Om t.ex. sanden blåser in underifrån, så hjälper ju inte dränering. Sanden samlas förstås i gropen. Själv skulle jag nog överväga sten/betongplattor. Sättsand verkar det finnas gott om 😉.
Ja, jag undrar skälv vad om egentligen händer, blåser det in eller kommer det underifrån, grundvattnet är väldigt nära här och sand tenderar att flytta på sig

Jag har varit inne på att gjuta hela skiten och ha klinkers men det mötte visst motstånd, plattor är heller inte uppskattat... ;)
 
D djac skrev:
Nej, den ligger som den ska i förhållande till huset och annat, bärlinorna står på 70-plintar och reglarna vilar på plattor.
Vad ligger som den ska, sanden

Edit: du hann svara på det medans jag skrev.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag undrar skälv vad om egentligen händer, blåser det in eller kommer det underifrån, grundvattnet är väldigt nära här och sand tenderar att flytta på sig

Jag har varit inne på att gjuta hela skiten och ha klinkers men det mötte visst motstånd, plattor är heller inte uppskattat... ;)
Har ni någon stor sandstrand eller liknande i närheten som det kan blåsa ifrån? Tänker att det borde märkas i luften ibland också om den blåser in, som det kan märkas på Kanarieöarna ibland när sand från Sahara blåser in.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Marken kan inte stiga. Det är isåfall altanen och hela huset som sjunker.
Vad ligger reglarna på? Om du lägger dem på stora stenplattor (50*50 så räcker det att du gräver ut/höjer upp 5 cm, då klarar du dig garanterat i 30 år.

Om det är så att det är något i stil med en sandstrand du bor på och det blåser in sand under altanen får du binda kanterna på något bra sätt, tex en skyddande kant som går ner en bit i sanden och som visserligen kommer att ruttna efter några år, men då är det en enda bräda att byta istället för alla reglarna. Lägg även någon form av fuktgenomsläpplig duk över reglarna under trallen så kan inte sand som blåser upp på altanen åka ner.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Ja, absolut finns det sandstränder i närheten och underlaget på tomten är sand, under jordlagret, den rimligaste förklaringen är kanske att det blåser ner men också lite svårt att bara se det så, då borde vi ju ha samma sandtäcke överallt. Altanen ligger så lågt att det finns inga öppna kanter runtom, så det hållet är nog uteslutet.

Nu har jag bytt det mest akuta, kanske går ett par år till nästa område och då får det nog bli totalt utbyte och tar med mig tipsen om urgrävning och makadam,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.