Jag vill minnas att jag såg en förbrukning närmare 3 kWh per mil med ID4 någon gång i vintras. Men det var en ganska extrem situation. Både kallt och ganska mycket snö på vägen. Över 2 är vanligt. Men 3 är extremt.
 
A Avemo skrev:
Om du är intresserad av att skaffa en elbil så gör du väl själv en beräkning som gäller för just dina förutsättningar?
Det har jag gjort, och det främsta problemet med elbil för mig är det dåliga utbudet av begagnade kombi.

Om några år finns det kanske vettiga alternativ där (det som finns idag är mest hybdrider).
A Avemo skrev:
llt du gör är ju att begära att få se på andras beräkningar för deras förhållanden för att sedan komma med tusen invändningar angående hur de räknat.
Det jag gjorde här var att ifrågasätta påståendet att elbil är billigare att äga än bränslebil (att den må vara billigare att köra är en annan femma).
 
@ @ndreas skrev:
det enda intressanta är ju att jämföra två nya och någorlunda likvärdiga bilar.
Varför ska man jämföra två nya bilar då det bara är ungefär 10% som köper ny bil? Det är väl mer intressant att titta på hur det ser ut för de 90% som köper begagnad bil?
 
J JohanLun skrev:
Jag har en gammal v70 från 2005 som andrabil som kanske går 500 mil om året, på våra långresor som Zoeyn inte funkar med. Ungefär som din Skoda. Jag har haft golf och passat årsmodeller mellan 2013-2020 och Volvon åker man lika bra med. Värdeminskning är i princip noll. Återstår rep och service som jag gör själv, ca 2000 om året. Sen skatt och försäkring, 7000 gissar jag på. Varför köper du inte en sådan, mycket bättre än en Skoda.
Jag skulle ersätta min 16 år gamla Opel Zafira -01 som var skrotfärdig, då kändes det inte relevant att köpa en bil som bara var några år yngre, jag siktade på nån som var 3-4 år gammal och tittade helt enkelt på vad som var mest prisvärt i den åldern.

Sen hade jag turen att hitta en bara 2 år gammal bil som kostade lika mycket som 4 år gamla bilar.
 
@
N Nerre skrev:
Varför ska man jämföra två nya bilar då det bara är ungefär 10% som köper ny bil? Det är väl mer intressant att titta på hur det ser ut för de 90% som köper begagnad bil?
Då får du väl jämföra två bilar som är 2-3 år gamla då. Tänker du jämföra 15 år gamla bilar blir det ju annars svårt!

För den delen också svårt att jämföra äldre bilar än tre år eftersom det var då så mycket förbättringar skedde på elbilarna.
 
N Nerre skrev:
Det har jag gjort, och det främsta problemet med elbil för mig är det dåliga utbudet av begagnade kombi.
Har det gått för många dagar utan att diskussionen kretsat kring dig nu?
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Varför ska man jämföra två nya bilar då det bara är ungefär 10% som köper ny bil? Det är väl mer intressant att titta på hur det ser ut för de 90% som köper begagnad bil?
Fick en otrolig Déjà vu-känsla nu, känns som att jag har läst det där inlägget förut?!
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 6 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fick en otrolig Déjà vu-känsla nu, känns som att jag har läst det där inlägget förut?!
Japp, here we go again..
 
Attitudeswe
N Nerre skrev:
Jag skulle ersätta min 16 år gamla Opel Zafira -01 som var skrotfärdig, då kändes det inte relevant att köpa en bil som bara var några år yngre, jag siktade på nån som var 3-4 år gammal och tittade helt enkelt på vad som var mest prisvärt i den åldern.

Sen hade jag turen att hitta en bara 2 år gammal bil som kostade lika mycket som 4 år gamla bilar.
Då undrar jag hur mycket billigare än dagens nybilspris den var. Var den bra 20% billigare så förstår jag inte varför man skulle vilja ha en beg. bil utan vagnskada och med alla skavanker från förra ägaren...
 
engs engs skrev:
Det måste vara nått udda fall och inget man kan ha som referens. Min ID4 låg i vintras på kanske 2,7 vid -10 i motorvägsfart. Då med fyrhjulsdriften inkopplad.

De är ändå absolut för törstiga på elektroner, men ditt fall är uppenbarligen från någon udda situation. Inte normen
A Avemo skrev:
Jag vill minnas att jag såg en förbrukning närmare 3 kWh per mil med ID4 någon gång i vintras. Men det var en ganska extrem situation. Både kallt och ganska mycket snö på vägen. Över 2 är vanligt. Men 3 är extremt.
110 eller 120, gör ganska stor skillnad så var det vanlig motorvägskörning eller neråt så blir det bättre siffror, testen elbilsmagasiney gör är ju inte heller särskilt akademiska men ger ändå en indikation vad man kan förvänta sig, WLTP känns mycket trubbigare.

Körde själv Stockholm-Romme i vintras, -10 snöoväder och fullpackad bil låg vi på 1,9 och där det väl primärt 110/100/90 hela vägen med en Model Y. Den resan hade jag inte velat göra med gamla VW’s gamla drivlina.

Det här är ju ett ickeproblem med hög förbrukning typ 340 dagar per år men dom gångerna man ska ut på långtur gör det ganska stor skillnad.
 
Attitudeswe
L Liljeros skrev:
110 eller 120, gör ganska stor skillnad så var det vanlig motorvägskörning eller neråt så blir det bättre siffror, testen elbilsmagasiney gör är ju inte heller särskilt akademiska men ger ändå en indikation vad man kan förvänta sig, WLTP känns mycket trubbigare.

Körde själv Stockholm-Romme i vintras, -10 snöoväder och fullpackad bil låg vi på 1,9 och där det väl primärt 110/100/90 hela vägen med en Model Y. Den resan hade jag inte velat göra med gamla VW’s gamla drivlina.

Det här är ju ett ickeproblem med hög förbrukning typ 340 dagar per år men dom gångerna man ska ut på långtur gör det ganska stor skillnad.
26.2 gbg-> sthml i 120km/h i vintras. Enyaq.

Bild av en bilens instrumentpanel som visar 0 km/h, 2% batteri och -3,5°C yttertemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddare iaf hyfsat fort... (Snabbare än intag av snabbmat)

Display av en elbilsladdare som visar batteristatus och laddningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liljeros skrev:
110 eller 120, gör ganska stor skillnad så var det vanlig motorvägskörning eller neråt så blir det bättre siffror, testen elbilsmagasiney gör är ju inte heller särskilt akademiska men ger ändå en indikation vad man kan förvänta sig, WLTP känns mycket trubbigare.
Större delen av vägen till mitt jobb är motorväg och ungefär halva sträckan är 120. Så min jobbpendling brukar ligga ganska högt. Jag kommer inte att försvara eller förneka den höga förbrukningen hos ID4. Men jag vidhåller att över 3 kWh per mil är ganska extremt även om det förekommer.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Större delen av vägen till mitt jobb är motorväg och ungefär halva sträckan är 120. Så min jobbpendling brukar ligga ganska högt. Jag kommer inte att försvara eller förneka den höga förbrukningen hos ID4. Men jag vidhåller att över 3 kWh per mil är ganska extremt även om det förekommer.
Tror inte heller det är en definitiv siffra, elbilar ger väldigt tydliga utslag på motstånd, upplever nästan blött väglag som mer påverkande än temperatur när man åker i motorvägsfart. Att hålla kupén varm är en ganska liten del av den förbrukande energin i 120km/h.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag skulle ersätta min 16 år gamla Opel Zafira -01 som var skrotfärdig, då kändes det inte relevant att köpa en bil som bara var några år yngre, jag siktade på nån som var 3-4 år gammal och tittade helt enkelt på vad som var mest prisvärt i den åldern.

Sen hade jag turen att hitta en bara 2 år gammal bil som kostade lika mycket som 4 år gamla bilar.
Äntligen är den här, köp!
https://www.mestmotor.se/automotors...ace47RaicL2K0N1PCu7-sAOWClw-idEiINA3aXKucZVbL

En brun Volvo 265 station wagon som laddas med en blå laddningssladd, med en hund bredvid bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Äntligen är den här, köp!
[länk]

[bild]
Har den dragkrok? annars går det ju bort på en gång måste dra mitt 3 tons släp till ICA varje dag..
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.