F
B bygges skrev:
Jag har heller inga problem trots ej optimala förutsättningar.

Om du ska syssla med smarta enheter på WiFi är det ett par saker du bör göra. 2,4 GHz har endast 3 st icke-överlappande kanaler och du har eventuellt grannar omkring som också påverkar. Om du har många 2,4 GHz enheter, dela upp ditt WiFi i 2,4 och 5 GHz. Flytta alla moderna enheter till 5 GHz. Se till att 2,4 GHz bandet använder 20 MHz kanalbredd och att routern automatiskt väljer bästa kanal,
Nu har jag fixat till så att 2,4 är låst på 20MHz och autoväljer bästa kanal (det var redan så) jag har också scannat. Tillförde ingenting. Det är nu 10m till den ena och 11m till den andra. Just nu får jag inte kontakt med nån av dom. Oavsett öppen fönsterdörr, öppnade lådor eller oavsett vad jag gör.
 
F
Nu hittar jag den ena när jag scannar i Shelly appen men när jag försöker ansluta så går det inte. Provar då att byta till Shellyns WiFi på telefonen och kommer in den vägen. Öppnar ett webfönster och kan administrera Shellyn det hållet. Lägger där in vilket WiFi jag vill att den skall koppla upp sig mot. Men… rätt vad det är står allt bara och snurrar.

Går ner och sätter mig med telefonen 1m framför båda Shellysarna och söker WiFi, hittar inte nåt av dom. Vad fan är det som händer? Jag kan styra dom med knapp på plats så uppenbarligen är dom spännisgssatta. Gör det enda jag har kvar i min ytterst begränsade verktygslåda, jag vrider av huvudbrytaren på den lokala centralen och slår på igen 😅. Naturligtvis gjorde det noll skillnad. Så vad gör jag härifrån?
 
Har du provat att fabriksåterställa den?
Har den funkat förut?
Hade en Shelly1 som var hopplös att få in, bytte till en annan och då funka det direkt...
Men 2 är ju märkligt.

Funkar gamla appen än? Upplevde att den var enklare att få in enheter med
 
F
nino nino skrev:
Har du provat att fabriksåterställa den?
Har den funkat förut?
Hade en Shelly1 som var hopplös att få in, bytte till en annan och då funka det direkt...
Men 2 är ju märkligt.

Funkar gamla appen än? Upplevde att den var enklare att få in enheter med
Den funkade hjälpligt innan. Sen skulle jag prova den på ett annat nätverk och plockade bort den från ”My home” i Shelly appen (den nya, gamla verkar inte finnas tillgänglig). Jag har även lagt in ett lösenord på Shellyns WiFi, var det ett misstag?

Skall försöka att manuellt fabriksåterställa den och börja om, lite jobbigt bara då jag bara har ’knapp” på den ena.

Har haft stora problem med WiFi täckning men nu har jag roddat om så långt det öht är möjligt med befintlig router och har så nära full teckning på 2,4HHz vid Shellysarna så trodde det liksom skulle vara en walk in the park nu…. Men inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sannolikt är det. Exemplen är otaliga. Från Ikea till Telldus.

Och jag väljer att kalla det teknikstrul, eftersom molnlösningar med tiden leder till inte bara att betala nån ny räkning regelbundet, utan nya fysiska problem, kanske min gamla router inte funkar ihop med den nya låsta varianten som molnleverantören valt, kanske det måste köpas till nån ny burk för att sköta den avancerade trafiken.
Sån skit går bort redan vid första anblicken.
Nytt exempel idag, Tado..
https://www.facebook.com/share/p/gd3Z7Wcm87EeAp6P/
 
B
F fsn skrev:
Nu har jag fixat till så att 2,4 är låst på 20MHz och autoväljer bästa kanal (det var redan så) jag har också scannat. Tillförde ingenting. Det är nu 10m till den ena och 11m till den andra. Just nu får jag inte kontakt med nån av dom. Oavsett öppen fönsterdörr, öppnade lådor eller oavsett vad jag gör.
Har du många andra enheter på 2,4 GHz? Skapa ett separat WiFi på 5 GHz och flytta mobiler, datorer, tv etc dit.

Men, din Shelly puck är gammal så jag gissar du kan behöva köpa en nyare alternativt en WiFi extender. Har du ytterligare en Shelly-puck mellan router och problem-pucken så kan den agera extender.
 
Trams och offtopic rensat
Håll tråden till Shelly och ett artigt samtalsklimat
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
F
B bygges skrev:
Har du många andra enheter på 2,4 GHz? Skapa ett separat WiFi på 5 GHz och flytta mobiler, datorer, tv etc dit.

Men, din Shelly puck är gammal så jag gissar du kan behöva köpa en nyare alternativt en WiFi extender. Har du ytterligare en Shelly-puck mellan router och problem-pucken så kan den agera extender.
Min router är ”konstig” jag har mitt WiFi och i det ligger både 2,4 och 5GHz. Allt ligger dock på 5GHz förutom en gammal Apple TV i ungarnas rum så jag har bara en enda pryl på 2,4GHz. Och då jag har ett förhållandevis komplett trådat hus med 16st RJ45 så sitter majoriteten på kabel.

Jag har bara två Shelly. Men var ställer man in det där med extender?
 
B
F fsn skrev:
Min router är ”konstig” jag har mitt WiFi och i det ligger både 2,4 och 5GHz. Allt ligger dock på 5GHz förutom en gammal Apple TV i ungarnas rum så jag har bara en enda pryl på 2,4GHz. Och då jag har ett förhållandevis komplett trådat hus med 16st RJ45 så sitter majoriteten på kabel.

Jag har bara två Shelly. Men var ställer man in det där med extender?
Det är inte konstigt utan har man inte många IoT-devices på 2,4 GHz så är det bra att routern väljer bäst frekvens. I kommande WiFi-standarder är det ytterligare frekvensband. Om du vet att dessa enheter ligger på 5 GHz för att du ser det i routern så är det helt ok, då kommer det inte hjälpa dig att dela upp frekvensbanden. Om du bara vet att de stödjer 5 GHz så är det dock inte samma sak som att de faktiskt använder 5 GHz och inte 2,4.

Det är bara "generation 2" Shelly och uppåt som kan agera range extender och Shelly 1 som du har stödjer då inte det. Det är märkligt att det inte går att nå en enhet 10 meter bort men du verkar ha gjort allt du kan göra med att uppgradera firmware, kolla inställningar för ditt WiFi etc. En Shelly 1 plus mini gen 3 kostar 180 kr på Kjell så antingen byter du din Shelly 1 mot den och ser om den fixar anslutningen eller så använder du den som WiFI-extender. I annat fall får du köpa en riktig extender eller ännu bättre en access punkt om du har trådat i huset och uttag närmare shelly-pucken än vad routern står.
 
E eljung skrev:
Korrekt, det är en bygling mellan A1-anslutningen på kontaktorerna.

Efter att ha kollat lite noggrannare ser det ut att vara matning från tre olika automatsäkringar på ovansidan av kontaktorerna, vilket går ihop om man gör en lite kreativ tolkning av gruppförteckningen.

Så om jag tänker rätt bör det alltså vara tre stycken Shelly Pro 1 jag behöver?
Vill du styra de 3 olika grupperna separat kan du köra på 3 st. Men vill du, som tidigare, att alla ska tändas samtidigt så räcker det med 1 st, och sedan en 3-polig, brumfri, kontaktor.
 
J Jsson83 skrev:
Om inte manualen för 3em har uppdaterats så är det fortfarande inte angivet vad det ska vara för storlek på dessa säkringar och verkar som sagt finnas lite olika uppfattningar om dessa säkringar. Om säkringen till llvp är max 16A så skulle jag kopplat VA-VC till llvp´s säkringar, är den säkringen större hade jag övervägt egna säkringar till 3em. Sedan om det är rätt eller fel går inte säga med den bristfälliga manualen som finns.

På jobbet mäter jag en central som matas med 63A, då har jag gått ner till en 10A 3-pol automat, som sedan bara matar 3em. Dels för att få ner kabelarean till 1,5 mm2 och dels för att lätt kunna starta om den vid behov utan att behöva bryta övriga laster.
Blir ju enklast så och borde bli bästa mätvärden om man kopplar på samma säkring. Det är 3x16A den är matad med.
J Jsson83 skrev:
Vill du styra de 3 olika grupperna separat kan du köra på 3 st. Men vill du, som tidigare, att alla ska tändas samtidigt så räcker det med 1 st, och sedan en 3-polig, brumfri, kontaktor.
Har en shelly 3Em som jag styrde en vvb ned kontaktor funkade fint. Nu har jag flyttat och vill märs en lvvp 3 fas men den visar jätte konstiga värden vet att det är fel då jag har en Tibber pulse. Har provat att nollställa den men samma resultat.
Någon som har idéer??
 
  • Skärmdump av energiövervakningsapp som visar ojämna mätvärden för en luft-vatten värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
B bygges skrev:
Det är inte konstigt utan har man inte många IoT-devices på 2,4 GHz så är det bra att routern väljer bäst frekvens. I kommande WiFi-standarder är det ytterligare frekvensband. Om du vet att dessa enheter ligger på 5 GHz för att du ser det i routern så är det helt ok, då kommer det inte hjälpa dig att dela upp frekvensbanden. Om du bara vet att de stödjer 5 GHz så är det dock inte samma sak som att de faktiskt använder 5 GHz och inte 2,4.

Det är bara "generation 2" Shelly och uppåt som kan agera range extender och Shelly 1 som du har stödjer då inte det. Det är märkligt att det inte går att nå en enhet 10 meter bort men du verkar ha gjort allt du kan göra med att uppgradera firmware, kolla inställningar för ditt WiFi etc. En Shelly 1 plus mini gen 3 kostar 180 kr på Kjell så antingen byter du din Shelly 1 mot den och ser om den fixar anslutningen eller så använder du den som WiFI-extender. I annat fall får du köpa en riktig extender eller ännu bättre en access punkt om du har trådat i huset och uttag närmare shelly-pucken än vad routern står.
Saken är att jag kan inte sätta nån extender. Routern har jag flyttat de 1,5-2m som jag kan flytta den från sin ursprungliga plats. Och det är nära yttervägg/fönster. Skall jag ha extender så blir det i sådana fall utomhus. En annan kostig detalj är att jag grafiskt har fullt på WiFi om jag håller telefonen direkt vid Shellyn. Jag fick igång den ena efter en reset men den gnäller på svag signal. Den andra har jag inte lyckats reseta ännu då den inte har strömbrytare.
 
B
F fsn skrev:
Saken är att jag kan inte sätta nån extender. Routern har jag flyttat de 1,5-2m som jag kan flytta den från sin ursprungliga plats. Och det är nära yttervägg/fönster. Skall jag ha extender så blir det i sådana fall utomhus. En annan kostig detalj är att jag grafiskt har fullt på WiFi om jag håller telefonen direkt vid Shellyn. Jag fick igång den ena efter en reset men den gnäller på svag signal. Den andra har jag inte lyckats reseta ännu då den inte har strömbrytare.
Skulle prova köpa en ny Shelly (generation 3).
 
F
B bygges skrev:
Skulle prova köpa en ny Shelly (generation 3).
Denna? En blå smart strömbrytare, Shelly Plus 1, för infällnad med etiketter för AC/DC 12V och AC 110/240V, DC 24/240V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledsen om det diskuterats förut, men jag har idag 4 st Shelly 2.5 och behöver en till men de verkar ha utgått. Vilken är den direkt ersättaren? Ska användas för att styra en motor till vertikalmarkiser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.