K Kriss Marc skrev:
Hur vet du att kabeln är på "grannens tomt"?
Hur noga är tomtgränsen utmärkt?
Var är tomtgränsen?
Kontrollera via lantmäteriet.
Det kan skilja upp till +-4.5 meter på stolpar.
Det kan vara så att gamla fastigheter inte är bestämda alls, då finns ingen gräns.
Har ni anmält byggnationen och på vems tomt står den?
Att bestämma tomtgräns kan kosta någon eller några 100 000 som ni får betala, belastar grannen eller får dela på.
Är det värt pengarna eller är det bättre att komma överens på alla nivåer?
Mitt råd är att kolla tomtgräns med lantmäteriet och om ni vinner köp en litt men starta inget ärende i läge 1.

Lycka till...
Det är mycket billigare att anlita kommunens mätingenjör någon timma som kommer och sätter ut gränsen för kanske ett par tusenlappar.
Tycker inte du skall vara orolig för att ha din kabel förlagd på grannens mark, viket är många som har. Rekommenderar dig att sätt ut Elkabelskylt när ni båda vet var den ligger.
 
E elmont skrev:
Ja visst händer det ibland att på nätägarens initiativ får både mätarskåp och kabel förlagd.
Det märkliga är att jag uppfattade det som att de ville bli kvitt luftledningen mellan stolpe och hus men än idag går det en luftledning till stolpen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nätbolaget lär ju vilja ha betalt för nyanslutning enligt schablon.
Nej, inte nyanslutningsavgift, men en viss kostnad för arbetet.
Vi konstnadsfördelade det, eftersom det även var något som vi som nätbolag ville göra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Rickard57 skrev:
Men du är skyldig att begära kabelutsättning innan man gräver. Dessutom kostar det inget via kabelkollen.se
Gräver man sönder en kabel utan att ha fått en utmärkning så är det ingen olycka och grävaren är skyldig att bekosta reparation.
Har själv gjort det så jag ber om utsättning i fortsättningen
det står att den sidan är till salu är det du so m säljer den?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ledningskollen är väl sidan man använder?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nätägaren brukar aldrig gräva innanför tomtgränsen utan dom brukar kräva ett rör i marken från tomtgräns till mätaren. Det röret får "kunden" gräva ner, ibland kan nätägaren hålla med röret.
Vi var väldigt måna om att kabelförläggningen blev korrekt utförd.
Så vi plöjde gärna ner kabeln eftersom vi skulle äga den i all evighet.
Rörförläggning förkom också i samband med att fastighetsägaren själv ville göra det.
Så det fanns olika alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det märkliga är att jag uppfattade det som att de ville bli kvitt luftledningen mellan stolpe och hus men än idag går det en luftledning till stolpen.
Det är inte så konstigt när frilednings- eller ALUS serviser sen lång tid inte längre ingår i något elnätsägaren kan hantera och underhålla korrekt. Så du hade tur att det underlåtits under många decennier till dess det då kanske gjordes andra underhållsarbeten i nätet du är ansluten till.

Som elmont skriver ett undantag och inget generellt man kan kräva i andra fall om någon nu skulle få för sig det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Håller med om allt ovanstående, förutom en liten men viktig detalj: Ståhöjd eller inte är inte gränsen för om det är en byggnad eller ej. Någon konkret gräns existerar inte, åtminstone inte som något så konkret som "ståhöjd". Den verkar dock ligga någonstans mellan 1,2 och 1,5 meter, beroende på vilken instans man frågar.


Misstänker att det är min tråd du syftar på. Just nu väntar jag på en ny bedömning från kommunen efter att jag sänkt förrådet till 1,2 meter i invändig takhöjd. Det var någon månad drygt sedan de var där och mätte...

Jag skulle definitivt använt det faktum att vedförrådet är runt 2 meter högt och står i tomtgräns som någon form av påtryckning. Att det är en presenning dragen över har (enligt "mina" inspektörer) spelar ingen roll för huruvida det är en byggnad eller inte. I mitt fall var förrådet täckt av en presenning vid kommunens första besök och det hade ingen inverkan på den första bedömningen.
Funkar det inte som påtryckning hade jag anmält det som svartbygge utan att tveka. I bästa fall tar grannen sitt förnuft till fånga och hjälper dig lösa en ny dragning eller att laga den gamla kabeln, i värsta fall kommer grannen bli inblandad i en långdragen process om förrådet, vilket med lite tur kanske övertygar honom om att ta bort eller åtminstone förminska förrådet.

(Det kanske verkar konstigt att jag har TS:s grannes roll i mitt eget fall och ändå uppmanar TS att anmäla - blir ju som att uppmana att anmäla mig själv - men i mitt fall finns som så ofta annars en historia i bakgrunden. Är någon intresserad kan jag absolut förklara, men inte i den här tråden.)
Även bygglovsbefriade byggnationer kräver medgivande om de placeras närmare än 4.5 m. Detta gäller t ex även en altan. Har ingenting med ståhöjd att göra. Boverket skriver: "De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt."
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
U
B Bad-Boy skrev:
Även bygglovsbefriade byggnationer kräver medgivande om de placeras närmare än 4.5 m. Detta gäller t ex även en altan. Har ingenting med ståhöjd att göra. Boverket skriver: "De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt."
Nja, det finns ju byggnader och anläggningar som i normalfallet kräver bygglov. Men under vissa omständigheter kan man bygga dessa utan att söka lov. De är då bygglovsbefriade. Sen finns det byggnationer som inte kräver lov och därför inte heller behöver bygglovsbefrielse, eftersom det från början inte ens behöver lov, tex spaljé, pergola, marknära altan.
Klassas grannens skjul till det senare kan det byggas hur nära tomtgräns som helst, utan lov eller medgivande. Klassas det däremot som en lovpliktog byggnad utan lov eller bygglovsbefriad åtgärd och saknar grannmesgivande inom 4.5m så har grannen gjort helt fel.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B Bad-Boy skrev:
Även bygglovsbefriade byggnationer kräver medgivande om de placeras närmare än 4.5 m. Detta gäller t ex även en altan. Har ingenting med ståhöjd att göra. Boverket skriver: "De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt."
Först, det var inte jag som hävdade att ståhöjd har med saken att göra, tvärtom.
Sen, Boverkets text känner jag inte igen. Betvivlar inte dess existens men ifrågasätter dess "giltighet". Har vid ett flertal tillfällen ställt en direkt fråga till kommunen om mitt förråd - om det klassas som en icke-byggnad - ändå kräver medgivande, vilket kommunen inte svarat jakande på. De har iofs inte heller varit överdrivet tydliga med ett nekande svar, så kanske har du rätt.
Jag kan bara säga att framtiden lär ge svaret, dvs när jag förhoppningsvis får ett - för mig - positivt svar om mitt förråds varande eller icke varande en byggnad så får jag veta om det innebär att jag inte behöver grannens medgivande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B boander skrev:
Det är mycket billigare att anlita kommunens mätingenjör någon timma som kommer och sätter ut gränsen för kanske ett par tusenlappar.
Tycker inte du skall vara orolig för att ha din kabel förlagd på grannens mark, viket är många som har. Rekommenderar dig att sätt ut Elkabelskylt när ni båda vet var den ligger.
Så kan det vara om kommunen sköter lantmäteriet. Det är inte alla kommuner som gör. Dom tar också duktigt betalt om man startar ett ärende och om dom köper tjänsten med utredning av fastighet är det samma pris eller dyrare efter som det bara är statliga lantmäteriet som utför tjänsten.
Kartan finns fortfarande hos statliga lantmäteriet för kontroll av tomtgräns.
Eller tror du något annat?
 
coconut
K Kriss Marc skrev:
Så kan det vara om kommunen sköter lantmäteriet. Det är inte alla kommuner som gör. Dom tar också duktigt betalt om man startar ett ärende och om dom köper tjänsten med utredning av fastighet är det samma pris eller dyrare efter som det bara är statliga lantmäteriet som utför tjänsten.
Kartan finns fortfarande hos statliga lantmäteriet för kontroll av tomtgräns.
Eller tror du något annat?
Man behöver skilja på gränsutvisning, särskild gränsutmärkning och fastighetsbestämning.

Den första kan valfri mätfirma eller kommunen om de utför denna tjänst göra för någon tusenlapp. Denna är dock inte juridiskt bindande utan visar vara var gränsen går och kanske man kan hitta rätt gränspunkt.

De övriga två utförs av lantmäteriet oavsett kommunalt eller inte och är en helt annan typ av tjänst. Med helt andra syften än att bara påvisa gränsen.
 
  • Gilla
Kriss Marc och 1 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Enklaste åtgärden gräv fram kabeln utanför skade området skarva kabeln och anslut i mätarskåpet
 
D dennis svensson skrev:
Jo
Du har inte läst tråden, eller hur? TS har redan bekräftat att det är TS kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.