B
P Petter södergren1 skrev:
Dom ville sätta in en healthbox 3.0 med 4st don i huset vardagsrum/sovrum/wc och hall

Det skulle förbättra ventilationen inne
Precis som Jonathan skriver så måste du börja i rätt ände. Förstå hur huset är uppbyggt och hur ventilationen är tänkt att fungera. Har en vän med ett 100år gammalt hus (råvind över både gamla delen och utbyggnaden) som efter en tillbyggnad fick STORA problem med mögel på vinden. Han fick en offert på flera 100kkr med kolsyresanering och isolering, sorbtionsavfuktare och alla andra klockor och bjällror.

I detta fallet hade det inte hjälpt med alla årgärder.

Receptet här var att den gamla vinden fungerade bra när den var tät (finns ofta ingen takfotsventilation på gamla hus) och problemet uppstod när nya delen, som hade just takfotsventilation och luften blandades mellan gamla och nya ”delen” av huset.

Han satte helt enkelt bara en enkel vägg mellan gamla och nya vinden för att separera utrymmena och vips så var problemet löst!
 
ulfben ulfben skrev:
Nu var det ett tag sedan jag tänkte på detta så jag missar kanske något uppenbart. Varför bryr du dig om Rh när du (också) räknar ut absolut fukthalt?

Jag tänker att all logik blir enklare med absoluta värdet, för man slipper ta hänsyn till temperaturskillnader. Eg. luften med minst vatten per kubik är alltid den som jag vill ha på vinden?
För att få ut AF behöver man ju RF och temperatur. (och omvänt för att få RF behöver man AF och temperatur).
Ska man vara noga behöver man lufttryck med men den går förkorta bort iom att det mer eller mindre är nästan samma lufttryck iom öppentakfot

Och anledningen till att jag tar hänsyn till RF är att den bundna fuktigheten i råspont (och i mitt all även träfiber & kutterspåns isolering) avges till luften beroende på RF och inte AF.

Så om RF på inkommande luft är högre än RF på vinden så avges inte fukt från råspont utan istället lagras i råsponten! iofs inte så snabbt, men ändå
 
  • Gilla
bara på låtsas
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För att få ut AF behöver man ju RF och temperatur. (och omvänt för att få RF behöver man AF och temperatur).
Ska man vara noga behöver man lufttryck med men den går förkorta bort iom att det mer eller mindre är nästan samma lufttryck iom öppentakfot

Och anledningen till att jag tar hänsyn till RF är att den bundna fuktigheten i råspont (och i mitt all även träfiber & kutterspåns isolering) avges till luften beroende på RF och inte AF.

Så om RF på inkommande luft är högre än RF på vinden så avges inte fukt från råspont utan istället lagras i råsponten! iofs inte så snabbt, men ändå
RF är otroligt viktigt och veta om man ska hantera fuktfrågor, hur skulle man göra utan att veta RF?
 
H Hybro skrev:
Läst det mesta i tråden.

Min klara uppfattning är att så långt det är möjligt ska det verkligen vara helt tätt mellan bodel och vind.
Då kan inte mögelsporer försörjas med varm och fuktig luft.

En kallvind ska då helst ventileras ordentligt.

FTX grundfunktion är att ventilera och återvinna värme i bodelen.

Har jag fattat fel?
När solen skiner på en långvägg blir den varm och luften närmast väggen värms också och en del sipprar sakta uppåt genom takfotsventilationen till vinden. När solen går ner kallnar allt, taket är oisolerat mot vinden och den uppvärmda luften (som alltid kan bära mer fukt än kall luft) kyls av taket och eftersom kall luft omöjligt kan bära lika mycket fukt som varm luft måste vattnet ta vägen någonstans, och det blir oftast den kallaste ytan som i detta fall också är störst) som får ta emot allt. När fuktbalansen är uppnådd sker ingen mer kondensering även om andra ytor blir ännu kallare under natten.

Poängen med ventiler i gavelspetsarna är att kontinuerligt byta ut den fuktigare dagluften under kvällen mot ny torrare uteluft under kvällen. Då sker ingen kondensering och ingen mögelpåväxt. Hos oss kunde inte den fuktiga dagluften ta sig ut någonstans för ventiler saknades. Men hur kan det komma in ny varmluft genom takfotsventilationen när det redan fanns luft på plats som alltså inte heller kunde ta sig ut utan ventiler? Jo, varm luft har större volym är kall, allså lägre vikt per kubikmeter (tänk på varmluftsballonger) och den lägger sig alltså ovanpå befintlig svalare morgonluft som successivt trycks nedåt ut genom takfotsventilationen på motsatt sida.

Vi var tre grannar som gjorde detta samtidigt på åttiotalet, och möglet försvann hos samtliga. Husen byggdes 1980 och Världen var fortfarande skakad av oljekrisen 1974 och byggbranschen full av påhitt som skulle minska uppvärmningsbehovet....
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
RF är otroligt viktigt och veta om man ska hantera fuktfrågor, hur skulle man göra utan att veta RF?
Man behöver veta egentligen alla tre , RF, AF och temperatur både ute och på kallvind.
Mögel och fuktvandring(om jag förstått det rätt) följer RF
men man vill skicka ut kallvinds luft då AF på kallvinden är högre än ute
(dvs man skickar ut fuktig luft och tar in torrare)
Så man behöver därmed ta hänsyn till både RF & AF
Och det är här nånstans om det inte finns marginaler då man förändrar miljön mha tex forcerad ventilation som det kan gå fel.
 
S star_daddy skrev:
När solen skiner på en långvägg blir den varm och luften närmast väggen värms också och en del sipprar sakta uppåt genom takfotsventilationen till vinden. När solen går ner kallnar allt, taket är oisolerat mot vinden och den uppvärmda luften (som alltid kan bära mer fukt än kall luft) kyls av taket och eftersom kall luft omöjligt kan bära lika mycket fukt som varm luft måste vattnet ta vägen någonstans, och det blir oftast den kallaste ytan som i detta fall också är störst) som får ta emot allt. När fuktbalansen är uppnådd sker ingen mer kondensering även om andra ytor blir ännu kallare under natten.

Poängen med ventiler i gavelspetsarna är att kontinuerligt byta ut den fuktigare dagluften under kvällen mot ny torrare uteluft under kvällen. Då sker ingen kondensering och ingen mögelpåväxt. Hos oss kunde inte den fuktiga dagluften ta sig ut någonstans för ventiler saknades. Men hur kan det komma in ny varmluft genom takfotsventilationen när det redan fanns luft på plats som alltså inte heller kunde ta sig ut utan ventiler? Jo, varm luft har större volym är kall, allså lägre vikt per kubikmeter (tänk på varmluftsballonger) och den lägger sig alltså ovanpå befintlig svalare morgonluft som successivt trycks nedåt ut genom takfotsventilationen på motsatt sida.

Vi var tre grannar som gjorde detta samtidigt på åttiotalet, och möglet försvann hos samtliga. Husen byggdes 1980 och Världen var fortfarande skakad av oljekrisen 1974 och byggbranschen full av påhitt som skulle minska uppvärmningsbehovet....
H Hybro skrev:
Läst det mesta i tråden.

Min klara uppfattning är att så långt det är möjligt ska det verkligen vara helt tätt mellan bodel och vind.
Då kan inte mögelsporer försörjas med varm och fuktig luft.

En kallvind ska då helst ventileras ordentligt.

FTX grundfunktion är att ventilera och återvinna värme i bodelen.

Har jag fattat fel?
Alldeles korrekt!
 
Nissens
H Hybro skrev:
Ok.
Jag har bara haft ett hus från 1921 och nuvarande från 1982.

Inget mögel alls i någon av dessa.
Och din poäng är?
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Erfarenheter från båda mina hus:

Om ingen fuktig varm inomhusluft som det normalt blir inomhus, kan tränga upp till vinden. Inget mögel där.

Båda husen har ordentlig ventilation vid gavlarna upp mot taket, typ hela vägen. Inget mögel på vinden.

Ordentlig ventilation och omsättning på inomhusluften med FTX (på huset från 82). Inget mögel.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Hej,

Vet inte förutsättningarna riktigt då jag inte hunnit läsa hela tråden och inte vet så mycket mer än att det är påväxt i vinden.

Hade ett liknande fall när vi köpte vårat hus (byggt 1961) år 2017.

180kkr är mycket pengar och för det vill man att firman som offererat verkligen kommit till rotorsaken i utredningen och att lösningen är långsiktig.

Har skrivit lite här :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-hus-fel-vid-besiktning.488697/post-5246346

Mvh. Andreas
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Erfarenheter från båda mina hus:

Om ingen fuktig varm inomhusluft som det normalt blir inomhus, kan tränga upp till vinden. Inget mögel där.

Båda husen har ordentlig ventilation vid gavlarna upp mot taket, typ hela vägen. Inget mögel på vinden.

Ordentlig ventilation och omsättning på inomhusluften med FTX (på huset från 82). Inget mögel.
fast en möglig kallvind kan bero på åtskilliga saker, fukttransport inifrån är bara en av dom.

så ditt konstaterade stämmer inte alls.
du kan självklart få mögelproblem på vinden även om ingen fuktig varm inomhusluft kan tränga upp på vinden.
 
T Teramakasi04 skrev:
Hej,

Vet inte förutsättningarna riktigt då jag inte hunnit läsa hela tråden och inte vet så mycket mer än att det är påväxt i vinden.

Hade ett liknande fall när vi köpte vårat hus (byggt 1961) år 2017.

180kkr är mycket pengar och för det vill man att firman som offererat verkligen kommit till rotorsaken i utredningen och att lösningen är långsiktig.

Har skrivit lite här :)
[länk]

Mvh. Andreas
Menade 150kkr.
Två saker:
-Såg också i mitt äldre inlägg att jag inte beskrivit att vi i första läget fick trygghetsvakten installerad. Den passade inte alls vårat hus då den skapar övertryck vid gynsamma förhållande och ska då torka ur luften på vinden. Vårat hus var allt annat än tätt i bjälklaget och luftningen in på vinden i förhållande litet. Det gjorde att luften tog ”enklaste” vägen och hamnade då i bostadsutrymmet. En gammal vindsdoft infann sig då trygghetsvakten jobbade med sin fläkt. Tror att de skriver i sin manual under ”kontroll” att man ska kolla att det är tätt.

- Ser även i inlägget att jag var rätt trött efter hela situationen. Där skriver jag att jag hellre valt ett annat hus. Måste revidera den ståndpunkten. ”Problemet” med mögel på vinden är vanligt och går att åtgärda. Med facit i hand för vår del var det enkelt i slutändan. Men jag utredde och jobbade mig fram till en lösning efter ca. 2 år. Detta efter att ha lyssnat på olika ”experter” som gav mer frågor än svar. Till slut fick jag tag på en kunnig som jag kunde bolla alla mina tankar med och som kunde ge ett betryggande besked att det gick att fixa och att det inte var allt för komplicerat.
Så att välja annat hus som jag skrev då tar jag tillbaka :)

Mvh. Andreas
 
Vi har en ouppvärmd sommarstuga med en helt oventilerad vind. Tänkte sätta in gavelventiler för att vädra ut fukt och värme på sommaren . Ångrade mig då jag såg att de spontade takbrädorna ser ut som nya inne i vinden. Heller inga flugor eller insekter. Byggt 1947. Dock gott om ventiler i bostadsdelen. Innertaket ser fortfarande som nygjort ut, ingen påväxt av något slag.
 
Sånt där har jag haft på min vind sen jag flyttade in 2009, anticimex klankar ned när de ör här å försäkringsbolagets vägar. Trots att det inte ändrats någonting, tätt vid takfoten som orsakat det och påväxt har enbart setts mellan de takstolar där det var tätt.

Jag öppnade upp , sprayade virkon s på träet och har ej gjort mer. Likväl vill de sanera och dona, har inte ens brytt mig om att ta offert.
 
  • Gilla
pursch1
  • Laddar…
P Petter södergren1 skrev:
Fick nyss en besiktning av vinden som är möglig vilket vi visste om, det är en firma som gör allt dvs. Mögelsanerar,installerar ventilation,isolerar

Hans förslag var att vi har övertryck som skapar kondens och som sedan bildar mögel både vit och svart

Så han kom fram till att vi måste göra så här

20cm cellulosa
Landgång gavel till gavel
Mögelbehandling med OSR
Sarg runt lucka
Stenullsmatta murstock
Anpassning vindsventilation efter behov
Etablering,elverk,grovstäd
Tension healthbox 3.0 paket 4 (ventaggregat)
4st zoner inne
Håltagning
Eldragning

Pris: 150387:- efter rot

Någon som vet om det är bra pris eller ska man kolla runt mer, vet dock inte vilka företag som gör allt i ett

Bor i Arboga
Identiskt med min situation när jag köpte hus, chilla, förbättra ventilationen i huset, mitt såg ut ungefär som ditt, nu 15 år senare ser det likadant ut……vänta ett par år och se om det händer något…..
 
  • Gilla
Teramakasi04 och 1 till
  • Laddar…
Som någon säkert redan skrivit. Börja med att tvätta rent med ett alg och mögeltvättmedel från Jula, Biltema, Rusta el liknande. Så billigt som möjligt med innehåll av kvartära ammoniumsalter typ bensalkoniumklorid el liknande. Det är inget hälsofarligt annat än att det svider om man får det i ögonen och huden om man har sår. Skydda med det som står i anvisningarna. Efter detta så växer det inte mer på några års tid (3-4 år minst). Ta tid på dig efter detta och gör en ordentlig utredning så kommer du spara pengar på åtgärden (rätt åtgärd till rätt pris) och mindre energiförbrukning som en positiv bieffekt.
 
  • Älska
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.