L
@Enrique Vågar knappt tänka på vad totalen blir men strax över 10.00kr/m2 så runt 800-850.000 skulle jag tro innan garageinredning.


Jag har tagit in snickare som murar, putsar, sätter fönster/dörrar / tak/ takavvattning så kommer jag göra innertak/ isolering själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L
Nu är taket på och på måndag blir det att mura gavelspetsar innan tegelpannor etc åker på.
 
  • Inre takkonstruktion av trä i nybyggd byggnad med synliga takbjälkar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med takstolar på plats och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med ett halvfärdigt hus med lövträtakstolar och oputsade grå betongblockväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 16 till
  • Laddar…
Tomture61
Byggde mitt garage helt själv , tippade dock ej i betongen till plattan.
60 kvm varav 20 kvm är kallförråd .
Lösvirke + fabrikstillverkade takstolar , en garageport , 2 fönster och en gångdörr .
150 mm isolering i väggar och 290 i tak , 200 mm under plattan .
OSB + gips på väggar .
Påbörjades 2017 och tog 2 år att snickra ihop (helger + semestrar)
6500 :- / kvm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L
Jag lyxar denna gång och tog in snickare för ca 300.000 för att banka upp allt utom innertak så arbetskostnaden driver upp ordentligt. Samt de onödigt stora glaspartierna som låg på 50.000 och sen är det garageportar för 80-90.000 så det plockar på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Väldigt snyggt. Jag byggde garage för ett tag sedan och valde bort fönster i golvnivå och tog istället en port med ljusgenomsläpp. Porten påminner om dina glaspartier. Så här ser modellen ut utifrån: https://images.hoermann-cloud.de/we...029&w=2320&s=f0c5a31a790596f9dbb6381ae974b4cb

Den bifogade bilden är från vårt garage. och hur porten ser ut från insidan.

Om du inte redan beställt port så skulle dessa nog komplettera ditt garage snyggt.
 
  • Garage med en stor glasport som släpper igenom ljus, en motorcykel parkerad inuti och olika garageföremål runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
peter chroscielewski och 17 till
  • Laddar…
L
@Danne980 jäkligt snyggt.

Letade efter vettiga portar med glas men hittade aldrig liknande dina med helglas.

Tyvärr redan köpt nu men jäkligt snyggt.
 
L lindmark_85 skrev:
@Danne980 jäkligt snyggt.

Letade efter vettiga portar med glas men hittade aldrig liknande dina med helglas.

Tyvärr redan köpt nu men jäkligt snyggt.
Det blir kul att se hur det kommer bli när det blir klart. Jag gillade verkligen er design. Vi byggde hus och garage samtidigt men färdigställde inte invändigt. Jag är nöjd med det mesta men gillar inte riktigt placeringen av våra portar. Det hade varit mer effektivt att köra in från långsidan som ni har det. Jag bor i Åretrakten och tänkte att det skulle bli problem med snön men det hade nog kanske funnits bättre alternativ.
 
Tomture61
D Danne980 skrev:
Väldigt snyggt. Jag byggde garage för ett tag sedan och valde bort fönster i golvnivå och tog istället en port med ljusgenomsläpp. Porten påminner om dina glaspartier. Så här ser modellen ut utifrån: [länk]

Den bifogade bilden är från vårt garage. och hur porten ser ut från insidan.

Om du inte redan beställt port så skulle dessa nog komplettera ditt garage snyggt.
Hehe , har tom gardiner för fönster för att slippa långfingrade individer .
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hehe , har tom gardiner för fönster för att slippa långfingrade individer .
Lite väl sent för de...🫣
 
Har nu läst hela tråden och de ser ut att blir ett trevligt bygge.
Några punkter.
Har du grävt ner nån förbindelse med huset tex nätverkskabel ?
Ett tips innan de putsas är att fälla in all el och spåra in lösa slangar för var du eventuellt skulle kunna tänka dig ha el i framtiden. (Gäller även tryckluft)
Samt spåra in slang eller kabel för eventuellt larm.

Ang isolering så skulle jag rekommendera att kolla vad det kostar att få inblåst lösull ,många gånger är det samma pris som att göra de själv men man slipper göra de själv.
Blir det nån laddbox på garaget?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snyggt garage!
 
L
A Alexn72 skrev:
Har nu läst hela tråden och de ser ut att blir ett trevligt bygge.
Några punkter.
Har du grävt ner nån förbindelse med huset tex nätverkskabel ?
Ett tips innan de putsas är att fälla in all el och spåra in lösa slangar för var du eventuellt skulle kunna tänka dig ha el i framtiden. (Gäller även tryckluft)
Samt spåra in slang eller kabel för eventuellt larm.

Ang isolering så skulle jag rekommendera att kolla vad det kostar att få inblåst lösull ,många gånger är det samma pris som att göra de själv men man slipper göra de själv.
Blir det nån laddbox på garaget?
Yes, har preppat med slang in till huset för nätverk, gällande larm så kör jag vidare på trådlöst likt huset så det är tänkt på. Har även dragit ut ett par extra rör genom plattan i det fall att man kommer på något senare.

Gällande elen så har jag precis börjat märka på för alla eluttag och det blir runt 20st dubbeluttag inne i garaget samt uttag även på utsidan på ett par ställen. Kommer likt du säger fräsa in elen i väggarna från början innan putsen kommer.

Och japp! Blir lösull insprutad av Isolar här om någon månad, inte alls värt mecket med att isolera för hand. Och självklart blir det elbilsladdare, Teslan min måste få lite ström :).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L
Pappen ligger och nästa vecka åker tegelpannor osv på. Snickarna är borta denna vecka så jag passar på att märka på var alla uttag skall hamna, blir runt 20-24st dubbeluttag i garaget + att jag preppar för all utomhus belysning i fasaden.

Kanske hinner dem svänga förbi en sväng och göra klart gavelspetsen och börja näta denna vecka om jag har lite tur.

Blir Norlys Vasa likt vad vi har på stora huset runt om garaget.
 
  • Modern husfasad med belyst Norlys Vasa utomhuslampa över mörk entrédörr på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av ett garage under konstruktion med markerade platser för eluttag på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med oputsad byggnad under konstruktion med ställningar och fönsterramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med oputsad vägg och byggnadsställningar, väntar på installation av tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att motivlacka portarna, ger grannarna lite att fundera på, i alla fall!!
 
  • Garageport dekorerad med realistisk muralmålning av fronten på ett passagerarflygplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jensa86 och 18 till
  • Laddar…
L
Gavelspetsar klara och nu blir det nätning innan arbetet med smygarna påbörjas.

Förhoppningsvis kommer elektrikern i helgen, så får börja arbetet med att fräsa in lite ledningar.
 
  • Hus under konstruktion med färdiga gavelspetsar och byggnadsställning runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigställda gavelspetsar med påbörjad nätning inför smygarbetet, synligt på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MattiasRyd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.