16 203 läst · 41 svar
16k läst
41 svar
Garagebyggnation tips
För er som undrar kring elen så kommer här ritningen hur det blir.
- 24st Schneider Exxact, svarta, 110 respektive 170cm höjd
- 1st 16A CEE UTTAG
- 1st EASE Elbilsladdare
- 12st 120x30 LED panel, 60W, 4800lm, inbyggd i svart ram för takbelysning
- 13st Norly VASA 128 (up/downlights) på fasad
Utom/inomhus belysningen styrd på Plejd inkl rörelsedeckare för belysningen på insidan.
Utöver detta så kommer garaget försörja: - Garagevärmepump
- El-grindar på uppfarten
- Utomhusbelysning på uppfart
- Automover
Nätverk - Ubiquiti UniFi 6 In-Wall Access Point
lindmark_85 var det inte Ease som fick säljstopp på sina elbilsladdare? Tror Schneider har ett par varianter som kan vara vettigare att köra.
Arbetet med att fräsa in all el är klart och nätning av huset utvändigt plus invändigt är också klart. Nu väntas läggning av taket, montage av takfot, plåtar, hängrännor innan putsen åker på veckan innan midsommar.
Dåligt med uppdateringar sista tiden pgr av utlandsjobb. Putsen är på så nu återstår färgning och stänkputs innan det blir dags för att fixa innertaket så portarna kan monteras.
Börjat med undertaket som blev ett Fibrotech Träbetong tak i svart.
Då var portar på plats så nu återstår det ”bara”… värmepump, el, belysning, slipa golv, epoximålning av golv, ett lager väggfärg samt installation av inredning.
Bokat grävis om ett par veckor för att gräva ur och göra om infarten, planen utanför garaget osv.
Inte bestämt mig exakt hur det blir men lutar åt kantsten i granit och asfalt för att avsluta med lite stenläggning närmast huset.
Bokat grävis om ett par veckor för att gräva ur och göra om infarten, planen utanför garaget osv.
Inte bestämt mig exakt hur det blir men lutar åt kantsten i granit och asfalt för att avsluta med lite stenläggning närmast huset.
Liknande trådar
-
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Byta ut badkar mot dusch. Tips önskas på vad jag ska köpa.
Badrum -
Tips på aluminium ledskena för släpljus över köksbänk!
Kök -
Slipa flytspackel - tips?
Golv -
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.