P Petter södergren1 skrev:
Det här är för 3 år sedan, ska be företaget som var här idag att skicka dom bilderna som dom tog

En sanering hjälper för stunden men kommer fortsätta bli mögel på andra ställen, därav han sålde in ventaggregat också + iso
Så där ser våran vind ut också. Har inte haft en tanke på att behöva åtgärda. Åtminstone vitmögel angriper inte virket, om jag har förstått saken rätt. Det är väl mest estetiskt.
 
Läst det mesta i tråden.

Min klara uppfattning är att så långt det är möjligt ska det verkligen vara helt tätt mellan bodel och vind.
Då kan inte mögelsporer försörjas med varm och fuktig luft.

En kallvind ska då helst ventileras ordentligt.

FTX grundfunktion är att ventilera och återvinna värme i bodelen.

Har jag fattat fel?
 
H Hybro skrev:
Läst det mesta i tråden.

Min klara uppfattning är att så långt det är möjligt ska det verkligen vara helt tätt mellan bodel och vind.
Då kan inte mögelsporer försörjas med varm och fuktig luft.

En kallvind ska då helst ventileras ordentligt.

FTX grundfunktion är att ventilera och återvinna värme i bodelen.

Har jag fattat fel?
Nja är väl svaret på sista frågan.

Det ska vara tätt upp på vinden.
Är det tätt och rätt ventilerat i bodelen så ska vinden inte ventileras alls knappt, blir bara sämre då.

Meeeeen:

Sen blir allt mer komplicerat eftersom väldigt många hus är gamla och otäta och sverige är ett långt land med flera väderstreck.. :)
Så det som funkar för ett gammalt hus ger mögel i ett annat.
 
  • Gilla
Peter Lindqvist1 och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Då är väl den kvarvarande frågan.

Är läget mer

"Jag kanske kan leva med det ett år till och testa en enklare och billigare ventilationslösning i bostaden för att spara pengar"

Eller

"Det luktar mögel i hela huset och det får kosta vad det kostar för att få något som helt säkert funkar"

Om priserna är rimliga mm. har jag ingen djup expertis i. Låter lite dyrt men för hela listan inte uppenbart lurendrejeri.

Lycka till!
Luktar inte mögel, vinden är möglig, fuktspärr ligger, är mer mögel på vinden nu än när vi flyttade in
 
P perarne123 skrev:
Så där ser våran vind ut också. Har inte haft en tanke på att behöva åtgärda. Åtminstone vitmögel angriper inte virket, om jag har förstått saken rätt. Det är väl mest estetiskt.
Är svartmögel i dagensläge 50/50 vitt och svart
 
Ok.
Jag har bara haft ett hus från 1921 och nuvarande från 1982.

Inget mögel alls i någon av dessa.
 
P Petter södergren1 skrev:
Fick nyss en besiktning av vinden som är möglig vilket vi visste om, det är en firma som gör allt dvs. Mögelsanerar,installerar ventilation,isolerar

Hans förslag var att vi har övertryck som skapar kondens och som sedan bildar mögel både vit och svart

Så han kom fram till att vi måste göra så här

20cm cellulosa
Landgång gavel till gavel
Mögelbehandling med OSR
Sarg runt lucka
Stenullsmatta murstock
Anpassning vindsventilation efter behov
Etablering,elverk,grovstäd
Tension healthbox 3.0 paket 4 (ventaggregat)
4st zoner inne
Håltagning
Eldragning

Pris: 150387:- efter rot

Någon som vet om det är bra pris eller ska man kolla runt mer, vet dock inte vilka företag som gör allt i ett

Bor i Arboga
Horribelt, sätt in en stor fläkt mitt på vinden låt snurra sakta
 
Jag lät efter flera dörrknackningar en kille från en firma som inspekterar tak gå upp på tak/vind (för gratis kontroll). Jag har nån plåthuv, stege, vindskiva och ränna som kunde må bra av uppmärksamhet. Taket är omlagt för 15 år sen.

Han offererade efter besöket en massa svindyra och onödiga saker. De saker jag själv skulle påpekat nämnde han inte ens. Jag tror alla kunder fick ungefär samma offert. När jag ställde lite djupare frågor fick jag inga bra svar och han hörde aldrig av sig igen.

Jag tror det finns massor av firmor som lever på att folk inte har koll.

Skulle helt klart ta in fler offerter. Speciellt tak och vindar verkar ibland rekommedationer på åtgärder vara diametralt olika. Eftersom många aldrig själva ens varit uppe på vinden är nog många företag vana att kunna sälja in vadsomhelst.

Sen är det väl inte ovanligt med problem på vindar så det finns säkert anledning att ta in företag om man behöver hjälp. Men då någon man kan lita på.

Edit: han som var uppe hos mig tog en bild han visade på råspont som fått puts från skorstenen på sig, det har skett likadant ut i de tio år jag bott och sannolikt i de tidigare 100 åren också. Det var alltså inte mögel. Antingen körde han en rövare eller kunde han inte skilja på putsstänk och mögel. Men visst blir man uppskrämd när någon säger man har mögel på vinden. Hade jag inte haft koll så kanske jag köpt hans offert.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Östlund
  • Laddar…
P Petter södergren1 skrev:
Exakt så var det här med! Har du möjligtvis flera firmor jag kan kontakta som utför liknande arbeten så skulle det
P Petter södergren1 skrev:
Exakt så var det här med! Har du möjligtvis flera firmor jag kan kontakta som utför liknande arbeten så skulle det uppskattas
Isoleringslandslaget finns i ditt område och löser samma upplägg betydligt billigare än det pris du fått. Sen är det faktiskt inte ens säkert att du har problem med mögel på vinden. Ofta när vi kommer ut och detta företag varit där före visar det sig att de hittat på att det är mögel bara för att kunna sälja in en dyrare och mer omfattande lösning än vad som behövs. 🤦🏻‍♂️
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nja är väl svaret på sista frågan.

Det ska vara tätt upp på vinden.
Är det tätt och rätt ventilerat i bodelen så ska vinden inte ventileras alls knappt, blir bara sämre då.

Meeeeen:

Sen blir allt mer komplicerat eftersom väldigt många hus är gamla och otäta och sverige är ett långt land med flera väderstreck.. :)
Så det som funkar för ett gammalt hus ger mögel i ett annat.
precis som du säger en korrekt konstruerad kallvind ska inte ventileras alls.
Ventilation ökar bara problemen.

finns mycket forkning på detta bland annat från Skanska och Rise.
 
  • Gilla
Andreas Östlund
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
I min kåk med öppen takfot utan fuktspärr till kallvind byttes oljepanna till LVVP av föregående ägare. Jag har dessutom solceller och tilläggsisolerat.
= Dåliga förhållanden med hög risk för mögel på kallvind.
Installerade FTX samt motsvarande Trygghetsvakten vind.
Ligger idag under 68-70% RH då det är som fuktigast.

Kostnad FTX : ca 50tusen då jag gjorde jobbet själv
Kostnad motsvarande Trygghetsvakten vind ca 3500 i material då jag har kunskap att bygga sådana system

Mitt råd FTX först, Trygghetsvakten vind sen.
samt smarthub o sensorer på vinden för att hålla koll på fuktigheten
Jag har gjort likadant. Passade också på att lägga ångbroms och 60cm cellulosa på vinden, bytte vindslucka (isolerad och tät) samt satte igen takfötterna.

Min ghetto-Trygghetsvakten består av två 200mm rörfläktar från Biltema (en i vardera gavel), några fukt och temp sensorer, två smartbrytare och lite Home Assistant.

Träkonstruktion på en vind med rörisolerad fläkt, sensorer och en värmeslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläktarna går bara ifall den absoluta luftfuktigheten (g/m3) är lägre utomhus än inne på vinden. Det sker sällan, men garanterar då att ventilationen alltid är uttorkande.

Hängde också upp en värmeslinga (grön på bilden) ifall mögelindex skulle bli kritiskt någon gång. 1 grad varmare ~= 5% lägre Rh. Den har inte behövt gå in ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
enkel sak att göra för att minimera fuktproblem på vind som oftast görs på nyproduktion nu är att lägga en isolerboard ovan råsponten.

minskar risken för nattutstrålning och därmed minskar risken för fuktproblem.
 
  • Gilla
Andreas Östlund
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag har gjort likadant. Passade också på att lägga ångbroms och 60cm cellulosa på vinden, bytte vindslucka (isolerad och tät) samt satte igen takfötterna.

Min ghetto-Trygghetsvakten består av två 200mm rörfläktar från Biltema (en i vardera gavel), några fukt och temp sensorer, två smartbrytare och lite Home Assistant.

[bild]

Hängde också upp en värmeslinga (grön på bilden) ifall mögelindex skulle bli kritiskt någon gång. 1 grad varmare ~= 5% lägre Rh. Den har inte behövt gå in ännu.
Kolla av så att du/HA räknar ut RF mha absolut fuktighet inne på vinden och ute temperatur. (och den bör med vara under 70%)
I vissa lägen kan det annars uppstå mögelpåväxt närmast öppna takfoten då kall ute luft kommer in till den högre luftfuktigheten på kallvinden om fläktarna skulle gå just då

Som jag har det nu
fläktarna går om
1) RF kallvind > RF ute &&
2) AF kallvind > AF ute &&
3) RF ute < 70 % &&
4) RF inkommande luft genom takfot mha kallvind AF & ute temp < 70%
(om jag kommer ihåg rätt)

Start läge för mig:
öppen takfot, ingen ångspärr, kall murstock, 20cm kutterspåns isolering, solceller, självdrag i bostaden och RF vind 65-85% beroende på årstid. (Inte så bra utgångsläge mao)
Åtgärder:
FTX + egen gjord trygghetsvakten
Resultat: RF < 60% året runt

Eftersom lite marginal nu fanns så tilläggsisolerade 9cm träfiberskivisolering lagt direkt uppe på kutterspånet. Ville inte isolera mer för att inte riskera att det kondenseras inne i isoleringen.
RF ligger nu som mest på 65-68%
Så jag är nöjd
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Nu var det ett tag sedan jag tänkte på detta så jag missar kanske något uppenbart. Varför bryr du dig om Rh när du (också) räknar ut absolut fukthalt?

Jag tänker att all logik blir enklare med absoluta värdet, för man slipper ta hänsyn till temperaturskillnader. Eg. luften med minst vatten per kubik är alltid den som jag vill ha på vinden?
 
ulfben ulfben skrev:
Jag har gjort likadant. Passade också på att lägga ångbroms och 60cm cellulosa på vinden, bytte vindslucka (isolerad och tät) samt satte igen takfötterna.

Min ghetto-Trygghetsvakten består av två 200mm rörfläktar från Biltema (en i vardera gavel), några fukt och temp sensorer, två smartbrytare och lite Home Assistant.

[bild]

Fläktarna går bara ifall den absoluta luftfuktigheten (g/m3) är lägre utomhus än inne på vinden. Det sker sällan, men garanterar då att ventilationen alltid är uttorkande.

Hängde också upp en värmeslinga (grön på bilden) ifall mögelindex skulle bli kritiskt någon gång. 1 grad varmare ~= 5% lägre Rh. Den har inte behövt gå in ännu.
Relativa fuktigheten styr fläkt, det har jag sökt länge ! Tror att en sånn kan man betala för, gäller nog flera än mej ! cay.j@telia.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.