F fribygg skrev:
Det svaret uppfattar jag som att du saknar relevant erfarenhet och praktisk kunskap om byte av vindskivor. Att vara ingenjör må vara bra men att sakna sunt förnuft är uppenbarligen en stor brist om man ska pyssla med gamla hus.
vad är relevant erfarenhet då?

om inte +20 år i byggbranschen är det och utbildning på det?
 
O oliven1 skrev:
vad är relevant erfarenhet då?
Praktisk erfarenhet av vindskivebyten/ underhåll
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jag har arbetat som entreprenör i 15 år och beställarsidan efter det.
så jag har projekterat,konstruerat, lett produktionen, beställt dessa åtskilliga gånger.

sedan har jag byggt ett antal hus privat med.


men Ama är ju föreskrivit på mer eller mindre alla seriösa projekt och finns inte en ända större beställare som inte skriver in Ama i kontraktet. hade du då inte följt den utan istället tillverkarens anvisning menar du?
Men har du någonsin arbetat med gamla hus?
För du verkar ha hakat upp på hur dagens regler är...
Det går liksom inte att bara tillämpa moderna regler och byggteknik på gamla hus....
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Praktisk erfarenhet av vindskivebyten/ underhåll
det är ju exakt det jag har gjort i över 20 år, tror du inte vi har vindskivor på våra byggnader?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men har du någonsin arbetat med gamla hus?
För du verkar ha hakat upp på hur dagens regler är...
Det går liksom inte att bara tillämpa moderna regler och byggteknik på gamla hus....
vad är ett gammalt hus?
för du ska nog skilja på en villa 60- 70- 80-talet mot en kyrka?

men absolut jag har arbetat mot förvaltningsprojekt och nyproduktion.
konsten med att renovera gammalt projekt är att göra det med en kombination av nya och gamla tekniker.
 
O oliven1 skrev:
det är ju exakt det jag har gjort i över 20 år, tror du inte vi har vindskivor på våra byggnader?
Jag har helt missat att du har relevant erfarenhet av vindskivebyten på gamla fastigheter, här i tråden har du mest tjatat om AMA.
 
F fribygg skrev:
Jag har helt missat att du har relevant erfarenhet av vindskivebyten på gamla fastigheter, här i tråden har du mest tjatat om AMA.
vi använder ofta om inte alltid Ama som utgångspunkt på gamla byggnader med.
självklart får man anpassa lösningar ibland men mycket går att få till bra
 
O oliven1 skrev:
vi använder ofta om inte alltid Ama som utgångspunkt på gamla byggnader med.
självklart får man anpassa lösningar ibland men mycket går att få till bra
Om du nu har praktisk erfarenhet av vindskivebyten på gamla fastigheter kan man ju undra varför du hävdade att underlagspappen ska vara runt vindskivan?
 
F fribygg skrev:
Om du nu har praktisk erfarenhet av vindskivebyten på gamla fastigheter kan man ju undra varför du hävdade att underlagspappen ska vara runt vindskivan?
för att det är så man ska göra enligt Ama?

renoverar man gamla fastigheter så finns det ingen anledning att inte bygga korrekt om man nu ändå ska ha ett plåtbeslag vill säga.
 
O oliven1 skrev:
för att det är så man ska göra enligt Ama?

renoverar man gamla fastigheter så finns det ingen anledning att inte bygga korrekt om man nu ändå ska ha ett plåtbeslag vill säga.
AMA är ju ingen lag.

Varför påstod du att pappen skulle vikas runt vindskivan?
 
O oliven1 skrev:
Nä, takpappen ska vikas runt vindskivan.
Nä den ska inte vikas runt vindskivan på TS hus med de vattplåtarna.
 
F fribygg skrev:
AMA är ju ingen lag.

Varför påstod du att pappen skulle vikas runt vindskivan?
jag har aldrig sagt att Ama är en lag.

jag har sagt att Ama säger att pappen ska vikas över vinskivan om den ska plåtbeslås.
Alltid fuktskydd mellan plåt och trä.
 
F fribygg skrev:
Nä den ska inte vikas runt vindskivan på TS hus med de vattplåtarna.
varför inte?

Vart ska man avsluta pappen då,?
 
O oliven1 skrev:
varför inte?
Eftersom det handlar om ett utbyte på bef fastighet lossar man lämpligen vindskivan från trekantsläkten och pappen och sätter en ny vindskiva, ingen papp behöver bytas och eftersom framsidan av brädan inte är plåtklädd kan det inte finnas nått behov av nån papp där, att ha papp remsa på vindskivan innan man återmontera plåtarna man ju roa sig med om man tror att det förlänger livslängden men runt vindskivan är fel.
 
F fribygg skrev:
Eftersom det handlar om ett utbyte på bef fastighet lossar man lämpligen vindskivan från trekantsläkten och pappen och sätter en ny vindskiva, ingen papp behöver bytas och eftersom framsidan av brädan inte är plåtklädd kan det inte finnas nått behov av nån papp där, att ha papp remsa på vindskivan innan man återmontera plåtarna man ju roa sig med om man tror att det förlänger livslängden men runt vindskivan är fel.
inte runt hela vindskivan, det har jag aldrig sagt om du tror det.
där det är plåt klart, du kommer ju aldrig se pappen för den täcks av en plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.