Skadorna som dessa vindskivor har beror på hur man skarvat. Som synes finns inga synliga skador längs med plåtens utsträckning.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Nä, takpappen ska vikas runt vindskivan.
Nä, det ska inte vikas "runt" vindskivan inte när man kikar på bilderna hur TS plåtar och vindskivor är gjorda, att det är bra med papp mellan plåt och trä kan jag hålla med om men endast en teoretiker som inte själv har spikat upp en vindskiva eller vattplåt kan föreslå att pappen ska vikas runt TS vindskivor.
O oliven1 skrev:
jo, TS har plåtbeslag över vindskivorna dock så går det bara ner några cm på "framsidan" av översta vindskivan.

då ska ju pappen fortfarande fortsätta över trekantsläkten, upp över vindskivorna och vikas ner på framsidan efter plåten.

[bild]
Alltså inte runt vindskivan som du tidigare påstått.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Skadorna som dessa vindskivor har beror på hur man skarvat. Som synes finns inga synliga skador längs med plåtens utsträckning.
skadorna kan vara pga av skarvarna men en ökad fuktbelastning på grund av avsaknad av papp hjälper inte.

Allt jag säger är om man ska göra om det så kan man ändå göra det korrekt?
Har man inte tänkt att göra om sina vindsivor så finns det ju ingen anledning att komplettera med papp.
 
F fribygg skrev:
Nä, det ska inte vikas "runt" vindskivan inte när man kikar på bilderna hur TS plåtar och vindskivor är gjorda, att det är bra med papp mellan plåt och trä kan jag hålla med om men endast en teoretiker som inte själv har spikat upp en vindskiva eller vattplåt kan föreslå att pappen ska vikas runt TS vindskivor.

Alltså inte runt vindskivan som du tidigare påstått.
men TS har ju plåt över vindskivorna?

Då menar du alltså att man ska frångå AMA här?
Hur vet man när man ska frångå ama och inte?
 
O oliven1 skrev:
men TS har ju plåt över vindskivorna?

Då menar du alltså att man ska frångå AMA här?
Hur vet man när man ska frångå ama och inte?
Tycker du själv att du tillför något som ts eller någon annan har nytta av? Har du behov av att fortsätta kan du väl ta det via pm.
Ditt envetna upprepande är bara tröttsamt, sorry men du fick mig att trycka på ”ignorera” knappen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Men vad är egentligen problemet med att dra pappen under plåten i TS fall?

Det blir ju inte jättemycket kondens under högkanten på en vindskiva, men plåten går ju ändå ner några centimetrar, så det finns ju plats att lägga över pappen, eller finns det ngn annan anledning till att man inte vill det?
 
G Grisbacka skrev:
Men vad är egentligen problemet med att dra pappen under plåten i TS fall?

Det blir ju inte jättemycket kondens under högkanten på en vindskiva, men plåten går ju ändå ner några centimetrar, så det finns ju plats att lägga över pappen, eller finns det ngn annan anledning till att man inte vill det?
ofta är vindskivorna så långa så blir ganska mycket kontakt mellan plåt och trä ändå.
Har man då otur med en dålig skarv så kommer denna kondens ledas till skarven och med tiden så blir det kasst.

En enkelt och framförallt billig åtgärd för att minimera risken när man ändå ska byta vindskivorna.
Bygger man nytt är det ju inget att tveka om för att slippa ett eventuellt kommande problem för en billig peng.
 
O oliven1 skrev:
ja, om den ska plåtbeslås.
Nu ska inte TS vindskivor plåt kläs på framsidan så det ska inte pappas runt vindskivorna som du påstått.
O oliven1 skrev:
Hur vet man när man ska frångå ama och inte?
Sunt förnuft!

(Det är tydligen svårt att förstå vad som är rimligt att göra i detta fall för den som sannolikt endast har teoretisk erfarenhet och som troligtvis inte ens spikat upp en vindskiva eller vattplåt.)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ofta är vindskivorna så långa så blir ganska mycket kontakt mellan plåt och trä ändå.
Har man då otur med en dålig skarv så kommer denna kondens ledas till skarven och med tiden så blir det kasst.

En enkelt och framförallt billig åtgärd för att minimera risken när man ändå ska byta vindskivorna.
Bygger man nytt är det ju inget att tveka om för att slippa ett eventuellt kommande problem för en billig peng.
Absolut! Men nu frågade jag de som menar att man absolut inte gör det i verkligheten varför de tycker som de gör? Som jag skrev ser jag inget problem med att lägga pappen under plåten, men det verkar ju andra tycka, så jag undrar rent konkret varför?
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu ska inte TS vindskivor plåt kläs på framsidan så det ska inte pappas runt vindskivorna som du påstått.

Sunt förnuft!

(Det är tydligen svårt att förstå vad som är rimligt att göra i detta fall för den som sannolikt endast har teoretisk erfarenhet och som troligtvis inte ens spikat upp en vindskiva eller vattplåt.)
plåten är ju visst nerbockad några cm på framsidan vindskivan.

vart menar du att man ska stoppa med pappen?
 
G Grisbacka skrev:
Absolut! Men nu frågade jag de som menar att man absolut inte gör det i verkligheten varför de tycker som de gör? Som jag skrev ser jag inget problem med att lägga pappen under plåten, men det verkar ju andra tycka, så jag undrar rent konkret varför?
Problemet är väl att det blir ganska knöligt underlag för plåten ,samt att det finns risk att pappen kommer synas nerifrån... för att plåten bara går ner 2 cm över... Jag skulle säga att det blir en aning svårare att få plåten rak med... eftersom pappen blir tjockare i varje skarv .
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Problemet är väl att det blir ganska knöligt underlag för plåten ,samt att det finns risk att pappen kommer synas nerifrån... för att plåten bara går ner 2 cm över... Jag skulle säga att det blir en aning svårare att få plåten rak med... eftersom pappen blir tjockare i varje skarv .
Du gör problem av något som inte är ett problem.

Du kommer aldrig att se att plåten är ojämn pga papp på sånt avstånd.
Du släpper pappen strax innan plåten avslutas vilket gör att då i princip inte kommer se den heller.

Dessutom funktion måste gå före estetik
Finns ju en anledning att vi har pelare i hus, inte för att dom är snygga
 
O oliven1 skrev:
Du gör problem av något som inte är ett problem.

Du kommer aldrig att se att plåten är ojämn pga papp på sånt avstånd.
Du släpper pappen strax innan plåten avslutas vilket gör att då i princip inte kommer se den heller.

Dessutom funktion måste gå före estetik
Finns ju en anledning att vi har pelare i hus, inte för att dom är snygga
Nu gör ju jag sådant här i praktiken och inte i teorin...så.. jo du kommer se ojämnheter... Du kommer heller inte kunna vika så lite papp över utan att det blir skit...
Dessutom är plastfärg ,skräpvirke och skarvar ett betydligt större problem än att det inte finns papp under 2cm plåt...
Dessutom är dom flesta av mina kunder mer intresserade av estetiken än funktionen...
Men du är välkommen på mitt nästa bygge..
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vart menar du att man ska stoppa med pappen?
Det där är inte lätt att förstå, kan du utveckla?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu gör ju jag sådant här i praktiken och inte i teorin...så.. jo du kommer se ojämnheter... Du kommer heller inte kunna vika så lite papp över utan att det blir skit...
Dessutom är plastfärg ,skräpvirke och skarvar ett betydligt större problem än att det inte finns papp under 2cm plåt...
Dessutom är dom flesta av mina kunder mer intresserade av estetiken än funktionen...
Men du är välkommen på mitt nästa bygge..
tror jag inte vill ut på ett av dina byggen med tanke hur du pratar och frångår Ama, Plåtisar brukar vara den yrkeskategorin som följer Ama slaviskt.
Men tydligen inte du, där går estetik före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.