D
Tycker att vanliga tryckta NTR A-reglar håller väldigt dåligt, bor så att sand trycker upp och kommer i kontakt och reglarna börjar ruttna underifrån ganska snabbt.

Finns det tåligare reglar, tex kanske i plast?
 
  • Gilla
Traknagg
  • Laddar…
Maalox
Osäker på din fråga, men bryggor och annat byggs väl med NTR-A så borde spontant hålla bra?

Finns möjlighet att sätta tjärpapp mellan regel och sand? Detta är vanligt vid altanbygge för att förlänga livslängden.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
D
Maalox Maalox skrev:
Osäker på din fråga, men bryggor och annat byggs väl med NTR-A så borde spontant hålla bra?

Finns möjlighet att sätta tjärpapp mellan regel och sand? Detta är vanligt vid altanbygge för att förlänga livslängden.
Ja, jag läser vad det påstås men min erfarenhet är väldigt dålig, kanske är sanden här mer aggressiv, vet inte.

Problemet är att även om man gräver ur så "stiger" sanden rätt snabbt, efter bara några år ligger den mot reglarna igen.
 
Jag har också reglar direkt mot mark, men jag har lade markduk emellan när jag bytte ut trall och reglar för ca 15 år sedan.
 
  • Gilla
frodeg@yahoo.com
  • Laddar…
hsd
Gräv ur lägg markduk och singel på detta
Lägg ut betongplattor och reglar ,lägg tjärpapp mellan plattorna och reglar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D
hsd hsd skrev:
Gräv ur lägg markduk och singel på detta
Lägg ut betongplattor och reglar ,lägg tjärpapp mellan plattorna och reglar
Ja, det har varit urgrävt men det stiger, kanske en markduk kan förhindra eller bromsa påfyllningen av sand.
 
D
K Kordan89 skrev:
Hej. Som sagt se till att vattnet försvinner så är de nog inget större problem.

Annars kanske annan typ av virke som tål mer, [länk]

/Daniel
Jag har sneglat på sånt men eftersom reglarna är det som knäcks först så känns det inte motiverat att ha bättre täckning, känner att jag isf vill börja underifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
D djac skrev:
Ja, jag läser vad det påstås men min erfarenhet är väldigt dålig, kanske är sanden här mer aggressiv, vet inte.

Problemet är att även om man gräver ur så "stiger" sanden rätt snabbt, efter bara några år ligger den mot reglarna igen.
NTR-AB är det vanligaste att använda för naket trä utomhus .
NTR-A används när virket har kontakt med marken tex.
Vet ej vilken sort du använt , du skriver A klassat 🤔

Vet ej om du testat att behandla reglar med tjära .
Mina odlingsbäddar i ytterpanelvirke där trä hade jord från insidan + markkontakt underst , impregnerade jag med roslagsmahogny . Virket / plankan längst ned överlevde i 7 år .
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Tomture61 Tomture61 skrev:
NTR-AB är det vanligaste att använda för naket trä utomhus .
NTR-A används när virket har kontakt med marken tex.
Vet ej vilken sort du använt , du skriver A klassat 🤔

Vet ej om du testat att behandla reglar med tjära .
Mina odlingsbäddar i ytterpanelvirke där trä hade jord från insidan + markkontakt underst , impregnerade jag med roslagsmahogny . Virket / plankan längst ned överlevde i 7 år .
Reglarna är NTR-A och trallen NTR-AB, det är reglarna som äts upp.
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har sneglat på sånt men eftersom reglarna är det som knäcks först så känns det inte motiverat att ha bättre täckning, känner att jag isf vill börja underifrån.
Finns ju 45×201 dimension som borde funka. Överdimensionera annars med vanligt tryckt virke så gör inget om de första cm underst blir dåliga, om nu dränering inte är helt enkelt att få till genom att lägga större betongplattor under

Har du så mycket sant etc bör du nog gräva ner en pelare etc får att få de stabilt övertid.
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
H
Lägg stålbalk som reglar. Försvinner dom så lägg rostfritt.
papp och den trall på.

Men som sagt, markduk plattor sen reglar borde klara av det.
Vad fort tar det innan reglarna ruttnar upp?
 
G
D djac skrev:
Tycker att vanliga tryckta NTR A-reglar håller väldigt dåligt, bor så att sand trycker upp och kommer i kontakt och reglarna börjar ruttna underifrån ganska snabbt.

Finns det tåligare reglar, tex kanske i plast?
Har du följt anvisning angående behandling av kapade snitt?
 
Jag har gett upp att använda NTR-A tryckta stängelstolpar till att stabilisera fruktträd, de är helt murkna i delen under mark på bara 1-2år.

Funderar på om det kan vara något i marken (väldigt sandig) som inte har läst instruktionerna från NTR och inte håller sig borta.
 
  • Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
B
Det är väl den sura nederbörden som de inte tål, ett bevis för skogsdöden 😉

Och sorry för denna kunde inte låta bli (referens till diskussion i "saker vi glömt"-tråden för de som inte hängt med)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.