Stämmer det verkligen?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag måste säga det. Men jag försöker en gång till. Försök bara inse att du inte har en jäkla aning om hur detta skulle dömas, om köparen gick till rätten. Vi kan bara gissa. Därför att vi har ingen aning om rätten skulle anse att värmesystemet gick sönder efter, eller före tillträde. Vi kan sitta här och babbla hur länge som helst, det är ändå bara gissningar. Jag har sagt att jag hade sagt precis samma sak som du, om värnesystemet gått sönder efter en månad.
Självklart har jag en aning.
Tingsrätten tar inte upp småmål av den här typen.
Vid försäljning av hus genom mäklare är det ett krav vid kontraktsskrivning att det fins fullgod husförsäkring fram till tillträdelsedagen.
Säljaren har skyldighet att vårda huset så att det kan överlåtas i samma skick som vid kontraktsskrivningen.
Uppstår oavsiktlig skada före tillträdet ersätts skadan av försäkringen till den standard som förelåg vid kontraktsskrivningen.
Standardhöjning ersätts inte av försäkringsbolaget.
Restvärdet av gammal värmepump (kompressor) beräknas enligt mallar angivna i försäkringsvilkoren. Säljaren betalar eventuell självrisk till försäkringsbolaget för skador fram till tillträdesdagen
Köparen ansvarar efter tillträdet. Säljaren har ingen skyldighet att ersätta standardhöjning efter kontraktsskrivningen.
Köparen har undersökningsplikt, att värmepumpen var 16 år gammal kräver ingen komplicerad undersökning att konstatera.
Att livslängden på en värmepump är begränsad är en verklighet som vi alla lever med.
Köparen har haft otur att skadan uppstod nära överlåtelsen men det kan inte betraktas som avsiktligt eller brottsligt av säljaren, bara en tidsfråga när värmepumpen ger upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Blanda inte in försäkringen här. Man behöver inte ha försäkring. Går en gammal kyl sönder så skaffar man lämpligen en liknande begagnad. Jag ser det som självklart att säljaren ska hålla det i motsvarande skick fram till tillträdet. Inklusive den typen av prylar.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 2 till
  • Laddar…
Går en gammal kyl sönder så vet man att den var gammal och nästan värdelös vid kontraktskrivning. Om du har en kyl för 7000 kr som är 14 år gammal vid kontraktskrivning och går sönder 3 dagar efter kontraktskrivning så kan du ju enkelt räkna ut värdet som den ska ersättas med:
7000 kr / 14 år = 500 kr/år. Återstående livstid vid kontraktskrivning 3 dagar => 3/365 * 500 kr, generöst ersätter man då med 5 kr för kylens värde vid kontraktskrivningen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
En skillnad på en kyl och en värmepump är ju installationen.
Om vi antar att kylen går sönder och du hittar en liknande för en hundring är det bara att ställa dit den och köra den gamla till tippen.
Även om man nu hittar en 16 år gammal värmepump eller kompressor gratis, kommer det att kosta en slant för att byta ut. Vem betalar de pengarna för att byta ut något som lika gärna kan gå sönder igen nästa vecka? Såvida man nu inte är VVs-tekniker själv och kan göra det gratis.
Dessutom är ju JB tydlig med att det är köp/avtalsdatum som är startpunkten för när ansvaret övergår till köparen för att gamla prylar slits eller går sönder. I ett fall med värmepanna kan det ju vara ett problem för säljaren. Man kan ju inte bara stå utan värme/varmvatten, och säljaren har ett ansvar att undvika följdskador. Men nu skedde det efter tillträde varpå det är solklart att säljaren inte har något ansvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Går en gammal kyl sönder så vet man att den var gammal och nästan värdelös vid kontraktskrivning. Om du har en kyl för 7000 kr som är 14 år gammal vid kontraktskrivning och går sönder 3 dagar efter kontraktskrivning så kan du ju enkelt räkna ut värdet som den ska ersättas med:
7000 kr / 14 år = 500 kr/år. Återstående livstid vid kontraktskrivning 3 dagar => 3/365 * 500 kr, generöst ersätter man då med 5 kr för kylens värde vid kontraktskrivningen.
Jag förstår verkligen inte hur du kom fram till att den uträkningen är rimlig. Hur tänkte du?
 
K kindvall skrev:
En skillnad på en kyl och en värmepump är ju installationen.
Om vi antar att kylen går sönder och du hittar en liknande för en hundring är det bara att ställa dit den och köra den gamla till tippen.
Även om man nu hittar en 16 år gammal värmepump eller kompressor gratis, kommer det att kosta en slant för att byta ut. Vem betalar de pengarna för att byta ut något som lika gärna kan gå sönder igen nästa vecka? Såvida man nu inte är VVs-tekniker själv och kan göra det gratis.
Visst är det lite svårare än att byta kyl, i alla fall om vi pratar vanliga utan vatten anslutning. Men det här handlar om ett liknande skåp som en kyl med några rör till.
Det krävs ingen kyltekniker för att byta den.
 
D Daniel 109 skrev:
Blanda inte in försäkringen här. Man behöver inte ha försäkring. Går en gammal kyl sönder så skaffar man lämpligen en liknande begagnad. Jag ser det som självklart att säljaren ska hålla det i motsvarande skick fram till tillträdet. Inklusive den typen av prylar.
Helt rätt att säljaren ansvarar för att huset vid överlåtelsenär i samma skick som vid kontraktsskrivningen.
Vid försäljning via mäklare är det obligatoriskt med fullvärdig försäkring fram till tillträdesdagen för att skydda köparen vid en större skada.
Om jag förstår TS rätt inträffade skadan efter tillträdet. Då är det givetvis köparens ansvar, att lösa problemet, med eller utan försäkringsbolagets medverkan.
Att hänvisa till försäkringsbolagens regler är enbart ett förtydligande att köparens önskan att TS ska finansiera uppgradering till ny värmepump utan åldersavdrag är orealistiskt.
Det fins en väl inarbetad metodik när det gäller åldersavdrag.
TS anser i det här fallet att värmepumpen fungerade vid överlåtelsen och därmed är huset i samma skick som vid kontraktsskrivningen. Om köparen anser att så inte är fallet är det enbart restvärdet av värmepumpen (0 kr?) som köparen kan göra anspråk på eftersom bytet av kompressor redan är utfört utanTS medverkan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Testvärdet på en fungerande gammal värmepump är inte noll.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det åvilar väl köparen att bevisa att pumpen inte fungerade vid tillträdet?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har under många år läst olika trådar i främst juridiktrådarna men inte räknat med att hamna här.
Pratade med mäklarsamfundets kundvägledare igår som sa att köparen inte kunde kräva så mycket eftersom värmepannan var så gammal men att man som säljare kan erbjuda en summa av goodwill. Vi valde att erbjuda dem 20 000 så har de iallafall till mer än halva reparationen om de väljer det, och de var nöjda med vårt erbjudande!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det åvilar väl köparen att bevisa att pumpen inte fungerade vid tillträdet?
Jo men det får väl antas vara en omöjlighet att ta reda på exakt när den slutade att fungera, den larmade inte om att något var fel utan varmvattnet tog slut utan förvarning.
 
I irkirk skrev:
Vi valde att erbjuda dem 20 000 så har de iallafall till mer än halva reparationen om de väljer det, och de var nöjda med vårt erbjudande!
Snyggt gjort av er som säljare!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Även om jag är en av de som förespråkar att man ska ge en ersättning så tycker jag att det var ett generöst erbjudande. Bra att det är löst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I irkirk skrev:
Vi valde att erbjuda dem 20 000 så har de iallafall till mer än halva reparationen om de väljer det, och de var nöjda med vårt erbjudande!
Ett generöst och bra erbjudande som jag hoppas och tror alla är nöjda med! 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.