Jag köpte en krok från kungen av dragkrokar med elstats som "lyssnar" på signalerna..

Funkar mindra bra blandar ihop signalerna ibland betersig positionsljuset som det ska för att nästagång bli en blinkers eller bromsljus 🙄..

Numera är dom pinnarna kopplade till 12V direkt och inte via "boxen"..
 
G Greger_08 skrev:
Jag köpte en krok från kungen av dragkrokar med elstats som "lyssnar" på signalerna..

Funkar mindra bra blandar ihop signalerna ibland betersig positionsljuset som det ska för att nästagång bli en blinkers eller bromsljus 🙄..

Numera är dom pinnarna kopplade till 12V direkt och inte via "boxen"..
Låter inte så bra. Det fungerade utmärkt på meganen. Får se om kungen ens svarar. Nu var satsen som "ingick" "gratis" så om de skiter i det så får jag se om man får något för problemet. Annars beställer jag ett annat kit från annan säljare och skickar tillbaka skitet i en kasse.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Jag har aldrig köpt nya däck till mig själv förutom R däck (Toyo R888)
Blocket och Marketplace är fulla med fina däck till halva priset.
Däckmaskin och en simpel balanseringsgrunka har jag i garaget.

Beställde 2 olika däck till moppen på Däckonline, de skickades separat, ena inpackat i en kartong som jag kunde hämta i affären.
Det andra kom inlindat i genomskinlig plast, det fick jag åka och hämta på postcentralen i Järfälla, för affären får inte ta emot däck !!!
Samma här , har köpt en hel del däck med fälg på blocket och marketplace .
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Nackdelen med de där arbetarna i tälten är att många har dragit sönder bilar. Och det finns såklart inget att hämta ut när man måste byta ut alla pinnbultar efter man borrat ut det.

Finns en anledning att de står på parkeringar oftast =)

Svenskar har ofta dålig framförhållning på just det med däck.
Ja dom använde bara momentstav utan koll med momentnyckel. Men när jag byter själv så använder jag heller inte momentnyckel... Säkert drar vi alla för hårt men har inte tappat nåt hjul än på 23 år iaf.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Ja dom använde bara momentstav utan koll med momentnyckel. Men när jag byter själv så använder jag heller inte momentnyckel... Säkert drar vi alla för hårt men har inte tappat nåt hjul än på 23 år iaf.
Jag har faktiskt ändrat mig där, efter att jag blivit tillrättavisad av både seriös däckfirma och min bilmekaniker, bägge anser att det är ett absolut måste. Kör mutterdragare på lägre kraft och slutdrar med momentnyckel, inte mycket extra arbete men känns helt rätt.
 
Vet man bara vad man gör så är inget ett "måste"......Att folk tappar hjul efter nåt beror sällan primärt på hur man drar åt utan att man inte gör rent navets och hjulets ytor. Eller så glömmer att dra helt.......
Visst är det bra att dra korrekt men det är sällan det är den springande punkten som sagt.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vet man bara vad man gör så är inget ett "måste"......Att folk tappar hjul efter nåt beror sällan primärt på hur man drar åt utan att man inte gör rent navets och hjulets ytor. Eller så glömmer att dra helt.......
Visst är det bra att dra korrekt men det är sällan det är den springande punkten som sagt.
Hände mig en gång, bytte hjul och hade bara ett kort spärrskaft. Glömde bort att dra till ordentligt och vips efter ett tag va muttrarna lösa.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Är det någon här som sett hur batteridegraderingen är på begagnade plug-in hybrider? Funderar på hur det ligger till mellan olika modeller

t.ex:
Volvo V60 D6
VW Passat GTE
Kia Optima
Kia Niro
 
Jag sålde nyligen vår Passat GTE från 2016 med 10500mil på mätaren.
Vi hade tappat 0-4%.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sålde nyligen vår Passat GTE från 2016 med 10500mil på mätaren.
Vi hade tappat 0-4%.
Hur mäter du upp det?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fråga om besiktning

Jag var och besiktigade släpkärran och fick icke godkänd eftersom bronslysen inte funkade. När jag kom hem och felsökte funkar lysena bra med grannens bil och det är min kontakt på bilen som det är fel på.

Jag fick alltså underkänd besiktning av släpkärran eftersom det är fel på min bil. Har jag besiktigat kärran eller ekipaget kärra +bil?
 
Det måste fungera med den fordonskombination du kommer dit med. Det måste inte fungera med alla bilar.

Hade ett liknande problem för ett par år sedan. Hade bokat besiktning av släp+´bil1 men insåg att bil1 hade problem med kontakten. Körde då dit släpet bakom bil2 och bil1 kom utan släp.

Det blev ett jädra tjafsande
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mäter du upp det?
Dels Guess-O-metern, vid optimala förhållanden så låg den på exakt 50km, när vi sålde låg den på 48km, men det var inte rätt förhållanden.
Dels hur långt jag faktiskt kom på el (märkte ingen försämring alls).
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det måste fungera med den fordonskombination du kommer dit med. Det måste inte fungera med alla bilar.

Hade ett liknande problem för ett par år sedan. Hade bokat besiktning av släp+´bil1 men insåg att bil1 hade problem med kontakten. Körde då dit släpet bakom bil2 och bil1 kom utan släp.

Det blev ett jädra tjafsande
Ah, ok tack för svar. 👍
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det måste fungera med den fordonskombination du kommer dit med. Det måste inte fungera med alla bilar.

Hade ett liknande problem för ett par år sedan. Hade bokat besiktning av släp+´bil1 men insåg att bil1 hade problem med kontakten. Körde då dit släpet bakom bil2 och bil1 kom utan släp.

Det blev ett jädra tjafsande
Man kan ju fundera på varför de på bilprovningen inte har en liten låda att koppla in släpet i bara, så får de se att allt på vagnen är som det ska.
Att man är ute på vägarna och kör med ett ekipage som inte är tillåtet är väl inte bilprovningens sak att fälla en för kan man tycka.
Å andra sidan så finns det väl inget som inte tillåter att man gör fullösningar för att få elen till rätt lampa på vagnen, så det är väl inget tvingande i att ha en standardkoppling på släpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.