Trefas elverk med en röd hanske har många gånger ett blått uttag för 1-fas 230 V.

Kan vara frestande att med skarvdosor o sv. Ansluta husets alla 230 V förbrukare till det senare.

Detta innebär att all belastning ansluts till bara en av generatorns tre faser. Kallas snedbelastning.
Vilket kan innebära att generatorn går sönder.

För att undvika detta kopplas en trefas byggcentral in på generatorns trefasuttag.
På byggcentralen finns oftast minst 3 st enfas uttag, oftast med säkringar och jordfelsbrytare liggande på generatorns tre faser.

Så fördelar man alla önskade 230 V enfaslaster, så jämnt som möjligt på
Byggcentralens 230 V utgångar.
Strövar efter jämnt belastning.

Sannolikheten för att elverket överlever blir betydligt större.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Trefas elverk med en röd hanske har många gånger ett blått uttag för 1-fas 230 V.

Kan vara frestande att med skarvdosor o sv. Ansluta husets alla 230 V förbrukare till det senare.

Detta innebär att all belastning ansluts till bara en av generatorns tre faser. Kallas snedbelastning.
Vilket kan innebära att generatorn går sönder.

För att undvika detta kopplas en trefas byggcentral in på generatorns trefasuttag.
På byggcentralen finns oftast minst 3 st enfas uttag, oftast med säkringar och jordfelsbrytare liggande på generatorns tre faser.

Så fördelar man alla önskade 230 V enfaslaster, så jämnt som möjligt på
Byggcentralens 230 V utgångar.
Strövar efter jämnt belastning.

Sannolikheten för att elverket överlever blir betydligt större.
Bra tanke.
Jag har skaffat en enkel lösning till det.
Inte lika bra som en byggcentral, men funkar för nöddrift.

En portabel grenuttag med tre blå uttag och en röd industriell kontakt för nöddrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stayfrosty och 2 till
  • Laddar…
F
Det är en försvinnande liten del av de som har solceller, även med batteri som faktiskt har nån möjlighet att använda detta öht vid strömavbrott. Det är en helt annan sak, och mycket kostsammare att installera solceller, eller solceller med batteri som även fungerar vid strömavbrott. Min ena växelriktare med batteri skulle kunna lösa det men jag har inte brytt mig om att fixa till det.
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt och 1 till
  • Laddar…
jag skulle satsa på en tesla powerwall istället
 
M maria01 skrev:
jag skulle satsa på en tesla powerwall istället
Kollade på det när jag gjorde min lösning.
Men kom fram till att den har inte nog många kWh för att vara rimlig.
Ett 2,2kW Honda ger energi i oändlighet, så länge man har bensin.
Och elverket är portabelt och mångsidigt, till en lägre kostnad.
Så blev mitt val.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kollade på det när jag gjorde min lösning.
Men kom fram till att den har inte nog många kWh för att vara rimlig.
Ett 2,2kW Honda ger energi i oändlighet, så länge man har bensin.
Och elverket är portabelt och mångsidigt, till en lägre kostnad.
Så blev mitt val.
honda för ett helt hus?
 
M maria01 skrev:
honda för ett helt hus?
Japp.
Braskamin med fläktkanaler 👌
 
Hannuse Hannuse skrev:
Japp.
Braskamin med fläktkanaler 👌
kan inte vara den på bilden går ju inte att att driva en ugn diskmaskin och så viodare på en sån
 
F
M maria01 skrev:
jag skulle satsa på en tesla powerwall istället
Varför då? Till att börja med är den väl strikt 1-fas? Och den ger väl precis samma merarbete som alla andra batteri om man skall kunna använda det mot sin befintliga el- infrastruktur i sitt hus?
 
är det nån som har koll varför den stora pris skilnaden på hondan

25 tusen kr i sverige mot 1198,00 € i europa
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan inte vara den på bilden går ju inte att att driva en ugn diskmaskin och så viodare på en sån
Diskmaskin går bra, liksom varmvattenberedare.
Kan även köra luftvärmepumpen.
Men mat lagar jag med gasolköket, och värmebehovet löser jag i första hand med braskaminen.
Så inga problem att köra ett hus på 2kW, även vintertid.
Du får naturligtvis sektionera, du kan inte köra allt samtidigt 😃
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Genom att välja rätt elverk kan du säkerställa att ditt hem fortsätter att fungera smidigt även under oväntade strömavbrott och underlätta de störningar som ett långvarigt strömavbrott orsakar.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott

Duab-Power Elverk MDG6000CLE 1-fas diesel har inte inverter den har AVR reglering , fungerar det verkligen med känslig elektronik ?​

 
Jonas Persson
Generatorn på ett klassiskt elverk producerar sinusvåg till skillnad från om du konverterar från ett batteri. Där måste man hålla koll på vilken typ av växelström som levereras.

Automatic Voltage Control försöker hålla 230/400V även när lasten är hög och motorns varvtal och därmed frekvens sjunker. På ett enkelt elverk utan AVR svajar spänningen mer.

Men för alla elverk kan sinusvågen förvrängas. Men inom rimliga belastningar kan jag inte se att det skulle bli ett problem för elektroniska produkter.

Inverterelverk kom långt efter elektroniska apparater började anslutas till elverk, och då som nu, så kan du ansluta elektroniska apparater.

Jag ser två områden där man kan få problem:

Allt för ojämn last mellan faserna på ett trefaselverk. Redan nämnt ovan.

Använda trefasmotorer, startströmmarna är så stora att du behöver två eller tredubbla effekten på elverket för att det ska fungera. Inget går sönder, men motorn orkar inte komma igång. I detta fall kan du få problem med känsliga apparater, så om du ska ansluta stora laster behöver du ett bra, och rejält dyrt elverk.

Även enfaselverk ogillar motorer med effekter nära max, men problemet är inte lika uttalat.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
C
R REKH skrev:
Duab-Power Elverk MDG6000CLE 1-fas diesel har inte inverter den har AVR reglering
Har konstaterat att dieselverk för övrigt nästan aldrig är inverterbaserade.
Rekommendationen att känslig elektronik mår bäst av att drivas av ett inverterbaserat elverk är enligt min mening ren bullshit. Snarare kan en dålig inverter ställa till det, även om jag gissar att de flesta inverters idag är av (tillräckligt) god kvalitet.

Det som kan vara bra att kolla efter däremot är att elverket har ett överspänningsskydd som bryter strömmen om spänningen av någon anledning skulle bli för hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.