RoTe
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har också köpt däck där för några år sedan. Lite omständigt när det är en tvåstegsraket. Man måste hitta en verkstad som däcken ska levereras till för montering. Fördelen att man får välja däck från ett större utbud än på den lokala verkstan. Däcken var tillverkade i Polen.
Va? Jag beställer hem dom sen åker jag till en sån där firma med containertält med balter som jobbar, prisvärt som fan och ruggigt bra på att jobba, speciellt tider då vi vanliga svensson är lediga så man slipper ta ledigt från jobbet! Testade åka till en svensk firma på lunchen en gång "hörru vi har lunchstängt nu kom tillbaks efter ett!" 🤷‍♂️
 
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Va? Jag beställer hem dom sen åker jag till en sån där firma med containertält med balter som jobbar, prisvärt som fan och ruggigt bra på att jobba, speciellt tider då vi vanliga svensson är lediga så man slipper ta ledigt från jobbet! Testade åka till en svensk firma på lunchen en gång "hörru vi har lunchstängt nu kom tillbaks efter ett!" 🤷‍♂️
Nackdelen är att man behöver vara hemma för att ta emot däckleveransen, som ofta är på arbetstid…
 
hsd
Fastnar muttrarna i hylsan så ta lite olja på en trasa och torka av muttrarna
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Nackdelen är att man behöver vara hemma för att ta emot däckleveransen, som ofta är på arbetstid…
Nja... Postnord försöker alltid leverera men dom lämnar ut dom efter det på sin terminal ett stenkast från mig här i Uppsala. Tidigare skickade dom med DHL och där kunde man välja upphämtning på terminal direkt så man sparade en dag. Men visst, bor man långt från en terminal är det så klart hemma som gäller. Här i Uppsala kör Postnord kvällsleverans till privatpersoner dessutom, med start kl 17 ca.

hsd hsd skrev:
Fastnar muttrarna i hylsan så ta lite olja på en trasa och torka av muttrarna
Finns en viss typ av muttrar som expanerar av korrosion under den kromade "kåpan". Dessa bör kastas i närmaste metallåtervinning och nya riktiga köpas.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Finns en viss typ av muttrar som expanerar av korrosion under den kromade "kåpan". Dessa bör kastas i närmaste metallåtervinning och nya riktiga köpas.
Jävla skitkonstruktion, kostade mig ~2.000kr med nya muttrar (iofs. bra kvalité )

https://shop.mcgard.com/products/au...-m14-x-1-5-thread-size-set-of-4-lug-nuts-1228

Förstörda muttrar på en bilfälg som uppvisar tecken på slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon här som kan ha ett trips ang el till dragkrok?
Köpte ett som ingick med 7 polsuttag.

Har kopplat det och har felsökt, har signal från alla lampor. Ström före och efter säkringen. Men totalt dött när man mäter vid styrdonet. Så har alltså ingen el i uttaget.

Det är varianten man tjuvar. Allt är jordat.

Visst fan måste det vara kabelbrott i pluskabeln till styrdon då?

Verkar halvdålig support från leverantören.
 
RoTe
Du kan ju börja med att berätta vad du har för bil för idag med LED lampor som PWM styrs så är det inte så enkelt att bara tjuva ström som man gjorde på 90-talet... Sedan är alla såna där satser olika, vissa klarar PWM och andra inte så berätta vad du köpte för sats också.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
De där universalboxarna en del dragkroksfirmor skickar med som default ska man kasta så långt man kan eller så INTE köpa där det ingår......Det låter bra att det fungerar på allt men man ska inte tjuva signalströmmar på moderna bilar. Det bara är så. Man ska köpa modellanpassade satser. Det är enklast och bäst, helst original om det finns. Oavsett kostnad.
Ibland fungerar det okej men nästa bekymmer kommer när nåt lägger av och man ska ha tag i nåt likadant. Oftast omöjligt.......Med rätt grejer är det nästan aldrig nå krångel.
 
RoTe RoTe skrev:
Du kan ju börja med att berätta vad du har för bil för idag med LED lampor som PWM styrs så är det inte så enkelt att bara tjuva ström som man gjorde på 90-talet... Sedan är alla såna där satser olika, vissa klarar PWM och andra inte så berätta vad du köpte för sats också.
Det är en simpel kadjar 2016. Har signal från lamporna. Det är inte det som är problemet. Problemet är strömmen. För om jag får fram signal från alla lampor fram till styrdonet så betyder det givetvis att den har kontakt.

Problemet här är ju att jag inte får genom 12 volt genom den sketna kabeln =)
 
S Stefan1972 skrev:
De där universalboxarna en del dragkroksfirmor skickar med som default ska man kasta så långt man kan eller så INTE köpa där det ingår......Det låter bra att det fungerar på allt men man ska inte tjuva signalströmmar på moderna bilar. Det bara är så. Man ska köpa modellanpassade satser. Det är enklast och bäst, helst original om det finns. Oavsett kostnad.
Ibland fungerar det okej men nästa bekymmer kommer när nåt lägger av och man ska ha tag i nåt likadant. Oftast omöjligt.......Med rätt grejer är det nästan aldrig nå krångel.
Eftersom de ändå inte svarar på mina mail så är de den som dragkrokskungen skickar med. Har kört de på en megane innan och det funkade superbra direkt.

Jag misstänker att kabeln faktiskt är sönder. Eftersom det är bara ström jag inte får fram till styrdonet. Ska se om jag kan hitta nån stump elkabel och hoppa över originalkabeln från deras sats. Om det fungerar då så är det skrot såklart.

Jag har inte kollat supernoga på lamporna, blinkers är inte led iallafall.

Beskrivning

7-POLIG - STANDARD ELSATS​

Canbusanpassad standard. Kräver ej programmering.
Ingår som standard i alla paket. Går ej att köpa separat. Elsatsen är en s.k bypass modell och arbetar parallellt med bilens elsystem och behöver ingen inprogrammering. Fungerar på alla bilar. Medföljande databox kopplas in på och läser av bilens baklampor.
 
C
RoTe RoTe skrev:
Va? Jag beställer hem dom sen åker jag till en sån där firma med containertält med balter som jobbar
Precis. Om man nödvändigtvis skall beställa däcken till en monteringspartner så kolla noga direkt med montören vad det kommer att kosta, osv. Många lägger uppenbarligen på rejält extra för att montera nätdäck, och prisuppgifterna man får på nätet vid beställningen stämmer inte nödvändigtvis alls har jag märkt.

Jag åker, något otippat, till skroten för däckjobb. De tar 500:- (med kvitto) för att byta och balansera 4 däck på fälg.
 
Kopplade in en sån där medföljande box på särbons Zafira, den funkade då.
Nått halvår senare var den död utan att varit använd.
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig köpt nya däck till mig själv förutom R däck (Toyo R888)
Blocket och Marketplace är fulla med fina däck till halva priset.
Däckmaskin och en simpel balanseringsgrunka har jag i garaget.

Beställde 2 olika däck till moppen på Däckonline, de skickades separat, ena inpackat i en kartong som jag kunde hämta i affären.
Det andra kom inlindat i genomskinlig plast, det fick jag åka och hämta på postcentralen i Järfälla, för affären får inte ta emot däck !!!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kopplade in en sån där medföljande box på särbons Zafira, den funkade då.
Nått halvår senare var den död utan att varit använd.
Var ute och provade med att dra en kabel från säkringen till styrboxen. Då hade jag vänster blinkers, men ingenting annat.

Så den där boxen kan de nog hänga i granen och skicka ut en ny.
Reklamation gjord =)
 
RoTe RoTe skrev:
Va? Jag beställer hem dom sen åker jag till en sån där firma med containertält med balter som jobbar, prisvärt som fan och ruggigt bra på att jobba, speciellt tider då vi vanliga svensson är lediga så man slipper ta ledigt från jobbet! Testade åka till en svensk firma på lunchen en gång "hörru vi har lunchstängt nu kom tillbaks efter ett!" 🤷‍♂️
Nackdelen med de där arbetarna i tälten är att många har dragit sönder bilar. Och det finns såklart inget att hämta ut när man måste byta ut alla pinnbultar efter man borrat ut det.

Finns en anledning att de står på parkeringar oftast =)

Svenskar har ofta dålig framförhållning på just det med däck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.