Hej, går i tankar att bygga pool. Är en gjuten pool bästa alternativet eller annat alternativ bättre? Märke? Tänker en pool på 4x8 m. Någon idé om hur man ska tänka på storlek på pool. Vill också ha så lättskött som möjligt. Tar gärna tips från er 😊🙏
 
Jag har en rund på 6m. Ovanligt numera men praktiskt med rengöringen eftersom det inte finns några hörn. Lite djupare på mitten vilket gör att om man sätter lite fart på vattnet med några varva simning så hamnar all smuts i mitten och lätt att suga upp.
Men vill man ha ett tak över är det bäst att välja standardstorleken på 4x8 eller kanske 3x6, som blir betydligt mer prisvärt och enkelt att montera.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag har en rund på 6m. Ovanligt numera men praktiskt med rengöringen eftersom det inte finns några hörn. Lite djupare på mitten vilket gör att om man sätter lite fart på vattnet med några varva simning så hamnar all smuts i mitten och lätt att suga upp.
Men vill man ha ett tak över är det bäst att välja standardstorleken på 4x8 eller kanske 3x6, som blir betydligt mer prisvärt och enkelt att montera.
Tack, i detta fall önskas avlång pool 😊 rädd för att bygga för liten pool. I detta fall hus på landet och räknar med en hel del besök. Är betong bäst att bygga med?
 
Jag har inte byggt pool själv och därför dåligt påläst, men generellt är väl betong ”bäst”, typ thermopool med isolerade block till sidorna och en betongplatta i botten.
Sannolikt också dyrast.
Tänk också igenom placering på tomten, själv tycker jag att kvällsol är fantastiskt att bada i, något jag saknar i min pool. Dumt att ha stora träd som skräpar ner mycket i närheten, för allt sånt kommer hamna i vattnet, skenor till taket och filtret… bättre då att ordna skuggiga platser med pergola eller ha andra träd som inte skräpar.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag har inte byggt pool själv och därför dåligt påläst, men generellt är väl betong ”bäst”, typ thermopool med isolerade block till sidorna och en betongplatta i botten.
Sannolikt också dyrast.
Tänk också igenom placering på tomten, själv tycker jag att kvällsol är fantastiskt att bada i, något jag saknar i min pool. Dumt att ha stora träd som skräpar ner mycket i närheten, för allt sånt kommer hamna i vattnet, skenor till taket och filtret… bättre då att ordna skuggiga platser med pergola eller ha andra träd som inte skräpar.
Tack, i detta fall åker träden bort så inget som blir i vägen och eftermiddags/kvällssol blir det. Har tänkt placeringen med utgång från kök, till uteplats med angränsande pool 😊 Gissar att thermoblock som bygga hemma säljer är att undvika, och bäst att anlita en firma som gör allt. Annars har vi duktiga hantverkare men tror att ett företag som bara bygger pooler har bättre kunskap och känns säkrare.
 
Vilket typ som är bäst är nog lika svårt att få svar på, som att fråga en man om vilken bil som är bäst. Alltid den han själv har.

Jag har en 4*10 meter träpool som jag byggde helt själv (med ett färdigt kit från folkpool) efter att grävarna fixat gropen. Det enda jag lejde ut var att sätta linern. Jag vet fortfarande inte om jag hade kunnat fixa den själv, men det jag vet är att snubben från folkpool i alla fall misslyckades och jag fick lösa det han gjort fel.

Vi valde den för att det blev klart billigare än en gjuten och jag hade byggt en del i trä, men inget i betong.

Vår pool isoleras bara av marken runt omkring. Jag och en poolare, som har gjuten och isolerad pool i närheten, har jämfört elkostnaden för att hålla 30 grader en sommar med luftvärmepump. Skillnaden var obefintlig. Vill man spara på el är det tak som gäller, men med tanke på hur lite el en pool faktiskt drar, så är ett tak en minusaffär rent ekonomiskt om det inte håller i 50 år. Trevligt och bekvämt, men ingen besparing.

Vill man ha det lättskött så är saltklorinator valet. Jag läser om de som skriver att de ”bara lägger i x puckar i veckan och kanske lite yy-medel ibland om värdet blir z”. Jag toppar upp vattennivån på våren, häller i en säck salt, en dos chockklor och startar klorinatorn. Sedan stänger jag poolen på hösten. En gång förförra sommaren efter ett intensivt badande höjde jag effekten på klorinatorn ett par dygn då det såg lite grumligt ut. Mäta gav jag upp redan första sommaren, då stickorna alltid visade samma.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vilket typ som är bäst är nog lika svårt att få svar på, som att fråga en man om vilken bil som är bäst. Alltid den han själv har.

Jag har en 4*10 meter träpool som jag byggde helt själv (med ett färdigt kit från folkpool) efter att grävarna fixat gropen. Det enda jag lejde ut var att sätta linern. Jag vet fortfarande inte om jag hade kunnat fixa den själv, men det jag vet är att snubben från folkpool i alla fall misslyckades och jag fick lösa det han gjort fel.

Vi valde den för att det blev klart billigare än en gjuten och jag hade byggt en del i trä, men inget i betong.

Vår pool isoleras bara av marken runt omkring. Jag och en poolare, som har gjuten och isolerad pool i närheten, har jämfört elkostnaden för att hålla 30 grader en sommar med luftvärmepump. Skillnaden var obefintlig. Vill man spara på el är det tak som gäller, men med tanke på hur lite el en pool faktiskt drar, så är ett tak en minusaffär rent ekonomiskt om det inte håller i 50 år. Trevligt och bekvämt, men ingen besparing.

Vill man ha det lättskött så är saltklorinator valet. Jag läser om de som skriver att de ”bara lägger i x puckar i veckan och kanske lite yy-medel ibland om värdet blir z”. Jag toppar upp vattennivån på våren, häller i en säck salt, en dos chockklor och startar klorinatorn. Sedan stänger jag poolen på hösten. En gång förförra sommaren efter ett intensivt badande höjde jag effekten på klorinatorn ett par dygn då det såg lite grumligt ut. Mäta gav jag upp redan första sommaren, då stickorna alltid visade samma.
Tack för detaljerat svar.
 
T
Trästomme är överlägsen speciellt ihop med tak.

Många betalar en massa extra för gjuta pooler idag för det ska vara isolerat som dom sen tror sparar pengar.

Jag har trästomme med bara isolering i botten. Min VP går inte på sommaren för vattnet är ca 6 grader varmare än vad jag har ställt in på VP. Det som kostar pengar i en pool är cirkulationspumpen som går flera timmar om dagen, i mitt fall 450w i timmen.

När hösten kommer och man slutat bada så vill man få ner tempen så fort som möjligt till 10 grader för att slippa köra pumpen. Men det tar någon månad innan jag äntligen kan stänga hade jag då dessutom haft den isolerad så skulle det tagit ännu längre tid.

Men jag skulle aldrig skaffa en pool utan tak om det finns plats för det.
Så skippa gjuta och köp tak är mitt råd.

Med tak så slipper du skit i vattnet, värmer vattnet kvickt, slipper staket.
Behöver egentligen inte backspola alls men gör det ändå några gånger för att omsätta lite vatten som jag sen vattnar med från en vattentunna på 200l. Därför kör jag klor istället för salt då kloret försvinner efter någon dag.

Det ända jag hade gjort annorlunda idag är att lagt till en inbyggd trappa
Stegen tar plats och taket går inte stänga med den i och det är skönt med en platå att sitta på i vattnet.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Trästomme är överlägsen speciellt ihop med tak.

Många betalar en massa extra för gjuta pooler idag för det ska vara isolerat som dom sen tror sparar pengar.

Jag har trästomme med bara isolering i botten. Min VP går inte på sommaren för vattnet är ca 6 grader varmare än vad jag har ställt in på VP. Det som kostar pengar i en pool är cirkulationspumpen som går flera timmar om dagen, i mitt fall 450w i timmen.

När hösten kommer och man slutat bada så vill man få ner tempen så fort som möjligt till 10 grader för att slippa köra pumpen. Men det tar någon månad innan jag äntligen kan stänga hade jag då dessutom haft den isolerad så skulle det tagit ännu längre tid.

Men jag skulle aldrig skaffa en pool utan tak om det finns plats för det.
Så skippa gjuta och köp tak är mitt råd.

Med tak så slipper du skit i vattnet, värmer vattnet kvickt, slipper staket.
Behöver egentligen inte backspola alls men gör det ändå några gånger för att omsätta lite vatten som jag sen vattnar med från en vattentunna på 200l. Därför kör jag klor istället för salt då kloret försvinner efter någon dag.

Det ända jag hade gjort annorlunda idag är att lagt till en inbyggd trappa
Stegen tar plats och taket går inte stänga med den i och det är skönt med en platå att sitta på i vattnet.
Tack, vad bra att få höra. Jag hade trott att en gjuten pool håller längre men då är det kanske inte så. Finns det möjligen en pris uppskattning på vad ett komplett poolbygge kostar för en pool 4x8 m? För mig räcker en indikation gott, jag har ingen aning alls om prisnivåer. Tusen tack för svar!
 
Det finns rätt många som säljer pooler, men just för träpooler är väl Folkpool det som gäller. Du kan använda den här för att testa och se vad det landar på med lite olika utföranden. https://www.folkpool.se/pool/poolbyggaren.html
Nu när marknaden för pooler stannat av med ränta och inflation, borde det finnsen viss prutmån både hos dem och andra, men det är en bra indikator på ungefärligt pris.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns rätt många som säljer pooler, men just för träpooler är väl Folkpool det som gäller. Du kan använda den här för att testa och se vad det landar på med lite olika utföranden. [länk]
Nu när marknaden för pooler stannat av med ränta och inflation, borde det finnsen viss prutmån både hos dem och andra, men det är en bra indikator på ungefärligt pris.
Tusen tack!
 
T TH885 skrev:
Trästomme är överlägsen speciellt ihop med tak.

Många betalar en massa extra för gjuta pooler idag för det ska vara isolerat som dom sen tror sparar pengar.

Jag har trästomme med bara isolering i botten. Min VP går inte på sommaren för vattnet är ca 6 grader varmare än vad jag har ställt in på VP. Det som kostar pengar i en pool är cirkulationspumpen som går flera timmar om dagen, i mitt fall 450w i timmen.

När hösten kommer och man slutat bada så vill man få ner tempen så fort som möjligt till 10 grader för att slippa köra pumpen. Men det tar någon månad innan jag äntligen kan stänga hade jag då dessutom haft den isolerad så skulle det tagit ännu längre tid.

Men jag skulle aldrig skaffa en pool utan tak om det finns plats för det.
Så skippa gjuta och köp tak är mitt råd.

Med tak så slipper du skit i vattnet, värmer vattnet kvickt, slipper staket.
Behöver egentligen inte backspola alls men gör det ändå några gånger för att omsätta lite vatten som jag sen vattnar med från en vattentunna på 200l. Därför kör jag klor istället för salt då kloret försvinner efter någon dag.

Det ända jag hade gjort annorlunda idag är att lagt till en inbyggd trappa
Stegen tar plats och taket går inte stänga med den i och det är skönt med en platå att sitta på i vattnet.
Håller helt med om elförbrukningen av poolpumpen, det blir ganska mycket över tid. Jag köpte en frekvensomvandlare förra våren och måste säga att jag är mycket nöjd. Hade poolen igång hela vintern på minimalt varvtal där den drar ca 60w. Nu när jag dragit igång poolen har jag höjt varvtalet så den drar kring 100w istället. Drar på fullt vid backspolning och slamsugning.
dessutom blir ljudnivån mycket lägre.
Finns några olika varianter med olika varumärke, men verkar vara samma produkt:
https://osterlenspoolcenter.se/product/frekvensomriktare-varioii/
 
Ska försöka mig på ett objektivt svar här, tycker inte ni lyckades så bra med det ovan.....

"Träpoolen" håller mycket längre än man tror om man ser till att den dräneras ordentligt och installeras enligt anvisning. Det första som dör är skivorna bakom linern, men det är ju inte superkomplicerat att byta även om tryckta plyfaskivor inte är billiga.

Thermopoolen har ju de senaste tio åren varit väldigt populär, dels är den isolerad, dels går det åt mindre betong än en klassisk betongpool. Många har sett det som en bra kompromiss när man inte vill gräva ner trä i marken. Här finns också en variant från Tjällden som inte har någon betongi väggarna (annat än mellan frigolitelementen). Smart konstruktion.

I premiumklassen hittar man förstås en kaklad betongppool möjligen utmanad av pooler i rostfritt. Dyrt.

I min poolkalkyl gjorde skillnaden mellan väggtyperna rätt liten skillnad på bottenraden så jag valde något som var stabilt och åldersbeständigt. Dessutom ville jag ha något som byggdes av material jag kan köpa i bygghandeln, inte i poolaffären.

Väljer man en pool med betong i väggarna tycker jag att man också väljer armaturer i rostfritt, eftersom det är oerhört trist att byta en trasig armatur i en betongvägg. RF är dyrt.

Någon sa ovan att det är saltklorinator som är valet om det ska vara lättskött. Det håller jag inte med om. Däremot håller jag med om att automatisk dosering av kemikalier är rätt val om det ska vara lättskött OCH bra vattenkvalitet även vid varierande badbelastning.

Det skulle kunna vara en saltklorinator som producerar klor, men man kan också tänka sig att dosera flytande klor, och sedan syra för PH-reglering. Prylar för autodos är inte billigt, men jäkligt bekvämt. Flytande kem är inte heller billigt, men jäkligt bekvämt. I mina ögon går salt bort om man har RF-armaturer, och det har man om man vill ha betong i väggarna.....

Tak är skitfult men ett av de bästa sätten att begränsa avdunstningen som står för den största delen av energiförlusten från en pool.

Vad gäller storleken så är det ju till del plånboken som styr. Med mer vatten i poolen kommer allt annat också att kosta mer. Större vattenpump, större sandfilter, mer kem osv. Smalare än 4m tycker jag är knas om det ska vara mycket hopp och lek från kanten. Långsidorna hamnar väldigt nära varandra då. 4m fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Tazmara och 3 till
  • Laddar…
Jag säger glasfiberpool. Gräv hål, padda,lägg ut isolering, isolera utsidan på koppen,låt en grävare lyfta i koppen, koppla rör, bygg däcket.
 
Bra inlägg och bra med flera perspektiv. Som du skriver är valet av väggmaterial inte det viktigaste. Det jag ville få fram var att vinsten med betong, frigolit eller annat som isolerar är inte så mycket bättre än den isolering marken ger, om poolen är nedgrävd, att det ger någon större vinst för uppvärmningskostnaden. Du har andra bra argument för betong och det finns säkert fler. Det tråkiga är om en poolsäljare får någon att köpa thermopool (smart marknadsföringsnamn) eller växthustak i tron att det sparar pengar.

Fast jag håller inte alls med dig om kemin. Nu skriver du som de flesta gör, och som jag själv hade gjort för några år sedan, att det "det är bara att x och y och kanske lite z ibland och det är inte alls så jobbigt". Hur man än gör med klor-dosering, PH-reglering och eventuell automation som ska klalibreras lite då och då, så är det oändligt mycket mer arbete under badsäsongen än det jag gör. Dvs ingenting. (Att jag under de tre år klorinatorn gått behövt trycka på plus-knappen en gång efter ett poolparty räknar jag inte.) Jag har erfarenhet av pool med manuell och automatisk klorering och vet att det inte är speciellt jobbigt, men även lite jobb är mer än inget jobb.

Klorinatorn kostade 17 000. Varje vår går det åt 200 kr klor och 200 kronor salt som hälls i vid ett tillfälle. Första året fick jag testa med stickor några gånger de första veckorna för att se vilken effekt jag skulle ställa klorinatorn på. Det blev 65% och den inställningen gäller fortfarande och maskinen minns den under vintern.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.