O oliven1 skrev:
se detalj från AMA [bild]

samt länk som förklarar: [länk]
Bilden är från 2014 och i stycket efter där din bild förekommer visas vindskiva utan någon papp utanpå.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
X xTsonx skrev:
Enligt AMA ska underlagspappen vikas över trekantslisten och alltså inte vikas över vindskivan. Plåten läggs sen på vindskivan.
(AMA Hus 24) AMA-kod JSB.64
[bild]
Så har jag gjort i alla år.
 
mickesundström skrev:
Du får nog gå ut i verkligheten och se hur vindskivor ser ut -finns ingen med villa/fritidshus som klär in övre vindskivan med plåt och drar papp över allt .
Vindskivorna brukar förskjutas och vindskivsplåten går ner typ 25 mm på övre. pappen går över och ner på trekantsläkten .
Hel/halvklädda vindskivor är på industrilokaler av typ paroc vi gör för att det ska vara underhållsfritt , men ja plåtklär du så långt ner behöver du papp bakom .
Ta en tur ut i solen och titta hur verkligheten ser ut -vindskivor tar fukt i skarvar indrivande fukt är inte ett bekymmer
jag säger inte något om hur du byggt din villa.
jag säger hur vi/alla professionella beställare/entreprenörer hanterar projekt då gäller AMA och denna detalj är hur man ska göra för att uppfylla AMA, gör man på något annat sätt är det ett fel.
det spelar ingen roll att du byggt din villa på någon annat sätt det blir fortfarande fel enligt Ama
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bilden är från 2014 och i stycket efter där din bild förekommer visas vindskiva utan någon papp utanpå.
ändringen gjorde till Ama 2021, vilket också står i texten.

om du läser texten under bilden du refererar till står det tydligt "
I AMA Hus 14 har figur AMA JT-.45212/1 kompletterats med text om att skruv för infästning ska ha tätningsbricka. Byggpap- pen ska dras runt hela uppbyggnaden se fig.44"

Figur 44:
Teknisk ritning av detaljer kring infästning med tätningsbricka och byggpapp enligt AMA Hus 14, figur 44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oliven1 skrev:
ändringen gjorde till Ama 2021, vilket också står i texten.

om du läser texten under bilden du refererar till står det tydligt "
I AMA Hus 14 har figur AMA JT-.45212/1 kompletterats med text om att skruv för infästning ska ha tätningsbricka. Byggpap- pen ska dras runt hela uppbyggnaden se fig.44"

Figur 44:
[bild]
Under plåten om det är som på bilden står det. Inte över vindskivan som du har babblat om i evigheter. Du har dessutom inte varit specifik utan pratat i allmänhet om vindskivor.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Under plåten om det är som på bilden står det. Inte över vindskivan som du har babblat om i evigheter. Du har dessutom inte varit specifik utan pratat i allmänhet om vindskivor.
va?

är det något jag varit så är det tydlig att det ska vara runt vindskivan?

är ju otroligt tydligt på bilden att pappen ska vara över vindskivan sedan plåten utan på det.
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
jag säger inte något om hur du byggt din villa.
jag säger hur vi/alla professionella beställare/entreprenörer hanterar projekt då gäller AMA och denna detalj är hur man ska göra för att uppfylla AMA, gör man på något annat sätt är det ett fel.
det spelar ingen roll att du byggt din villa på någon annat sätt det blir fortfarande fel enligt Ama
🥳Jag jobbar som snickare åt ett stort företag och har snickrat sen typ -94 så kalla mig gärna råsopa tack tack 🙏 gå ut i verkligheten och se hur vindskivsplåtar ser ut istället för hela övre vindskivan gömmer man inte om du inte bygger in helt för att det ska vara underhållsfritt -du får inga problem om du går över trekantsläkten bara o ner
Du dömmer ju ut både snickare och plåtslagare här så det är roligt att du vet bäst ändå -ödmjukt
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
va?

är det något jag varit så är det tydlig att det ska vara runt vindskivan?

är ju otroligt tydligt på bilden att pappen ska vara över vindskivan sedan plåten utan på det.
Du slåss mot väderkvarnar i en parallell verklighet och försöker förvirra med länkar till inaktuellt material eller material som avser specifika situationer som du pratar om generellt.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
O oliven1 skrev:
va?

är det något jag varit så är det tydlig att det ska vara runt vindskivan?

är ju otroligt tydligt på bilden att pappen ska vara över vindskivan sedan plåten utan på det.
Jag tycker nog att du bitvis varit luddig. Kan du ta det en gång till?
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
🥳Jag jobbar som snickare åt ett stort företag och har snickrat sen typ -94 så kalla mig gärna råsopa tack tack 🙏 gå ut i verkligheten och se hur vindskivsplåtar ser ut istället för hela övre vindskivan gömmer man inte om du inte bygger in helt för att det ska vara underhållsfritt -du får inga problem om du går över trekantsläkten bara o ner
har jag sagt något annat?

jag säger vad Ama säger är korrekt utfört, och alla större bolag avtalar alltid att Ama gäller och gör man då något annat är det att klassa som ett fel.

sedan säger jag inget om hur du bygger din villa hemma, du får göra som du vill.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du slåss mot väderkvarnar i en parallell verklighet och försöker förvirra med länkar till inaktuellt material eller material som avser specifika situationer som du pratar om generellt.
okej, då vet jag.

men kan inte du förklara vad Ama säger då?
ska pappen vikas över vindskivan eller inte enligt Ama?
ska det ligga ett fuktskydd under fönsterbleck enligt Ama?
 
A
O oliven1 skrev:
har jag sagt något annat?

jag säger vad Ama säger är korrekt utfört, och alla större bolag avtalar alltid att Ama gäller och gör man då något annat är det att klassa som ett fel.

sedan säger jag inget om hur du bygger din villa hemma, du får göra som du vill.
Vi har både konstruktörer och arkitekter som ritar allt åt oss med detaljbeskrivningar på utförande och ja vi har fortfarande ingen papp på hela övre vindskivan och plåt som gömmer hela den - man bygger liksom inte på eget tyckande vi har ritningar av folk som har det som jobb och är väl närmre 400 på firman idag så jag är övertygad om att våra konstruktörer och arkitekter har koll och kunskap så det räcker på vad som gäller
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
@
J JonasBjörkman2 skrev:
Hej,
Jag har hantverkare här som skall måla om vårt hus. De säger att vi måste byta våra vindskivor, och att det måste göras nu. De vill dessutom ha 26 000 efter rot per sida av huset. Det är ett tvåvåningshus.
1. Måste jag byta nu? Eller kan jag göra det senare?
2. Är det rimligt med 26 000 kr per sida för byte av vindskivor.

Spontant känns det rätt så mycket. Det är en rätt mastig extrakostnad som vi inte hade räknat med. Vad händer om vi skjuter på det något år?
Far min var plåtslagare. På sitt hus har han "klätt" vindskivorna i vit plåt. Att det är plåt syns inte. Rekommenderar det som en lösning för den som vill slippa byta ut och underhålla vindskivorna!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Vi har både konstruktörer och arkitekter som ritar allt åt oss med detaljbeskrivningar på utförande och ja vi har fortfarande ingen papp på hela övre vindskivan och plåt som gömmer hela den - man bygger liksom inte på eget tyckande vi har ritningar av folk som har det som jobb och är väl närmre 400 på firman idag så jag är övertygad om att våra konstruktörer och arkitekter har koll och kunskap så det räcker på vad som gäller
Så du menar att Ama har fel?
Eller jag förstår inte?
 
Är det någon som vet vad AMA säger i frågan, om hur man gör med tätskiktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.