Q
K kniv skrev:
Sorry för OT, men du vill inte använda slagskruvdragare på konstruktionsskruv! Risk att du överdrar skruven och försämrar skruvens egenskaper!
Vid överdragning gär skruven oftast av. Att sträcka skruven är positivt för applikationen. Men det kan vara så att skruven går av i virket utan att man märker det.
 
Q
Alfredo Alfredo skrev:
Sorry för mer OT och möjligen en dum fråga men var passar det då att använda en slagskruvdragare?
Till sånt som vanliga skruvdragare som är oftast upp till 70Nm inte orkar med. Jag hade inte dragit 55mm trallskruv, diameter 4,2mm med slagskruvdragare men tror att diameter 4,8mm är det inga problem med.
 
Q
mexitegel mexitegel skrev:
Dessutom för de ett jäkla oväsen.
Prova Makita dts141... Tyst och stark oljeslagskruvdagare. Luras inte av den tekniska specen...
 
  • Gilla
fremar
  • Laddar…
U
Q Qjanto skrev:
Till sånt som vanliga skruvdragare som är oftast upp till 70Nm inte orkar med. Jag hade inte dragit 55mm trallskruv, diameter 4,2mm med slagskruvdragare men tror att diameter 4,8mm är det inga problem med.
För att komma upp i 70 Nm krävs det att motståndet också når det vridmomentet. Så smala skruv i tryckat (som är rätt mjukt) kommer du sällan upp Max vrid som anges på dragaren. Skruven bara fortsätter in i trät.
 
Jag skruvar gipsskruv med slagskruvdragare. Föredrar den till allt i princip. Jag använder i princip bara en vanlig skruvdragare till att borra hål……
 
  • Gilla
Big builder och 10 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag skruvar gipsskruv med slagskruvdragare. Föredrar den till allt i princip. Jag använder i princip bara en vanlig skruvdragare till att borra hål……
Samma här, den vanliga skruvdragaren är nog mitt minst använda verktyg.

Kör man med milwaukee m12 så ligger amazon rätt bra till på deras lilla tigersåg https://www.amazon.se/-/en/Milwauke...0ffbff8d8&ref_=pd_hp_mw_btf_ci_mcx_mr_hp_d_hf
 
Q Qjanto skrev:
Prova Makita dts141... Tyst och stark oljeslagskruvdagare. Luras inte av den tekniska specen...
Den är grymt fin, skruvade trallen på hela trädäcket med den förra sommaren.
 
Bra eller ej, slagskruvdragare är mycket roligare att jobba med.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
M mahus skrev:
Bra pris på Malitas häcksax DUH523Z på Netonnet. Naken modell utan batteri. Mest fördelaktig om du redan har batterierna (18v) Ännu bättre pris när du prismatchar mot hornbach.

[länk]
Stort tack för detta tips!! Blev ett Hornbach besök här med =)
 
  • Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Bra eller ej, slagskruvdragare är mycket roligare att jobba med.
Jag har både en slagskruvdragare & två skruvdragare från Dewalt och efter att vi byggt om vårat hur 2018-2019 fick jag ont i handleden efter att använt slaget. Det tog flera månader att bli av med så nog är den effektiv men jag försöker använda den så lite som möjligt idag…
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag har både en slagskruvdragare & två skruvdragare från Dewalt och efter att vi byggt om vårat hur 2018-2019 fick jag ont i handleden efter att använt slaget. Det tog flera månader att bli av med så nog är den effektiv men jag försöker använda den så lite som möjligt idag…
Har väldigt svårt att se att ont i handleden skulle bli bättre med borrmaskin jämfört med slagskruvdragare när man drar skruv.
Att du fick ont i handleden var nog snarare att upprepad belastning utfördes eller överbelastning ej relaterad till skruvning alls, inte pga. slagskruvdragare.
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
efter att vi byggt om vårat hur 2018-2019 fick jag ont i handleden efter att använt slaget.
Samtidigt marknadsförs slagskruvdragare som att de ska vara skonsamma. 🤔

Så här skriver Gör Det Själv:
https://gds.se/verktyg/borrskruvdragare/test-av-slagskruvdragare

Skärmdump av text från en webbsida som beskriver fördelarna med slagskruvdragare och hur de är skonsamma mot kroppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TCG skrev:
Har väldigt svårt att se att ont i handleden skulle bli bättre med borrmaskin jämfört med slagskruvdragare när man drar skruv.
Att du fick ont i handleden var nog snarare att upprepad belastning utfördes eller överbelastning ej relaterad till skruvning alls, inte pga. slagskruvdragare.
Fel av mig, jag mindes fel. Det var inte handlederna utan lederna på fingrarna. Jag blev helt stum i handen och hade svårt att greppa med den. Däremot är jag helt säker på att det hade med slaget att göra eftersom det kom tillbaka när maskinen användes.

Men det är lätt bevisat eftersom jag snart börjar bygga vår utbyggnad och många 5,0x90 som skall dras. Frågan är om jag vill utsätta mig själv för detta mänskliga experiment…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt marknadsförs slagskruvdragare som att de ska vara skonsamma. 🤔

Så här skriver Gör Det Själv:
[länk]

[bild]
Dom är inte skonsamma för öronen tycker jag iallafall 😎
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Har väldigt svårt att se att ont i handleden skulle bli bättre med borrmaskin jämfört med slagskruvdragare när man drar skruv.
Att du fick ont i handleden var nog snarare att upprepad belastning utfördes eller överbelastning ej relaterad till skruvning alls, inte pga. slagskruvdragare.
Detta skrev jag förresten här på BH 2021 i en annan tråd:

”Jag har både den på bild och en vanlig skruvdragare från Dewalt. Båda har sina fördelar och nackdelar men efter att byggt om stora delar av vårt hus och många långa skruvar där jag använde slagskruvdragaren, så fick jag väldigt ont i min hand. En stickande domnande känsla som tog flera månader att bli av med. Jag kan därför inte föreställa mig att en hantverkare skulle vilja använda den i större utsträckning. Idag använder jag den främst för grövre skruv och när jag inte kommer till med skruvdragaren (som är större).”
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.