E etompau skrev:
Har du en "komplicerad" tomt så kan det påverka klippkapacitet, även gräsmattans kvalitet och hur mycket du vattnar och gödslar påverkar hur mycket klipparen behöver gå.

En 700-modell borde räcka skulle jag säga.
Tomten är ganska standard skulle jag säga. Ett par träd och lite buskar, men inget jätteavancerat.
Det jag undrar är om det kommer funka, och hur jag ska göra, med guidekablar etc. för att säkerställa åtkomsten utanför avgränsningarna för hunden? Jag har aldrig haft någon robot så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Schema över tomt med gräsmattor, träd, buskar, och planerade guidekablar för hundsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bonzo2000 skrev:
Tomten är ganska standard skulle jag säga. Ett par träd och lite buskar, men inget jätteavancerat.
Det jag undrar är om det kommer funka, och hur jag ska göra, med guidekablar etc. för att säkerställa åtkomsten utanför avgränsningarna för hunden? Jag har aldrig haft någon robot så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
[bild]
Roboten måste givetvis kunna passera hundavgränsningarna. Om den inte kan göra det så vänder den bara vid påkörning av staket etc.

Du dra ex. guidekabeln från laddstationen, i en båge till höger och ner och till vänster längst bort på den södra gräsytan.

Hela klippområdet ska "inhägnas" med begränsningskabel.
 
E etompau skrev:
Roboten måste givetvis kunna passera hundavgränsningarna. Om den inte kan göra det så vänder den bara vid påkörning av staket etc.

Du dra ex. guidekabeln från laddstationen, i en båge till höger och ner och till vänster längst bort på den södra gräsytan.

Hela klippområdet ska "inhägnas" med begränsningskabel.
Jo, jag tänker att jag får ha grindarna öppna till hundavgränsningarna när klipparen körs.
Kan man ha två guidekablar eller borde klipparen hitta ytan uppe till vänster ändå om jag har en öppning i stängslet?
 
B Bonzo2000 skrev:
Jo, jag tänker att jag får ha grindarna öppna till hundavgränsningarna när klipparen körs.
Kan man ha två guidekablar eller borde klipparen hitta ytan uppe till vänster ändå om jag har en öppning i stängslet?
Enbart en guidekabel är möjligt.
Ska du få klipparen att med säkerhet att gå igenom en smal öppning, ut och in, så behövs en guidekabel som dras genom öppningen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Kan man ha två guidekablar eller borde klipparen hitta ytan uppe till vänster ändå om jag har en öppning i stängslet?
Du kan låta guidekabel börja gå åt vänster, strax förbi första hundstängslet, och sedan vända ner mot höger och nedre delen. Sålänge den inte korsar sig själv.
 
Dumt att dra guiden genom hundstängslet om man ibland vill köra klipparen bara på hundytan. Då kommer den inte hitta hem då den inte kan följa guiden genom det stängda staketet.

I så fall behöver man nog en strömställare så att man kan välja om guiden ska gå genom staketet eller ej.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dumt att dra guiden genom hundstängslet om man ibland vill köra klipparen bara på hundytan. Då kommer den inte hitta hem då den inte kan följa guiden genom det stängda staketet.

I så fall behöver man nog en strömställare så att man kan välja om guiden ska gå genom staketet eller ej.
Jo, det känns kanske som om det kan bli lite tokigt.

Men om jag skulle lägga begränsningskabel enligt grön linje och guide enligt blå så borde det funka hyfsat?

Eller kan man kanske räkna med att Gardenas LONA-system gör så att man kan göra ytan till vänster utanför hudstängslet till en egen zon och på så sätt få roboten att prioritera den ytan till och från?

Går det inte att få till så har vi ändå pratat om att göra om den delen av trädgården till icke gräsyta så om roboten inte tar den ytan så kanske det inte är hela värden.

Planritning av trädgård med gräsmattor och begränsningskabel markerade i grönt, guidekabel i blått och områden för hundavgränsning, altan och parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara max klipptid som skiljer mellan Gardena Sileno life lona 700 och 1000 ?

Någon som vet vad max klipptid / dag är för 700 ?
 
M MWave skrev:
Är det bara max klipptid som skiljer mellan Gardena Sileno life lona 700 och 1000 ?

Någon som vet vad max klipptid / dag är för 700 ?
Det är min tolkning av att ha jämfört specifikationer ett par varv.

Om man gämför "Genomsnittlig energiförbrukning per månad vid maximal användning" mellan 700 och 1000 så kan man gissa att 700 borde ligga på 10h klipptid / dag
 
Ok någon som har en Sileno 700 som vet eller kan kolla ?
 
Hej!
Jag har en nyinskaffade Gardena Sileno Life 800.
På tomten finns en separat yta som det vore fint att komma åt att klippa..
Ett sätt är att fa bort gränskabelkopplingarna från sladdstationen och sätta dit kabelkopplingarna från den separata slingan men det känns lite jobbigt att behöva gör det varje gång.
Kan det fungera med att använda fästdonen och fästa kablarna från den separata slingan på kablarna till huvudslingan vid sladdstationen?
 
G Gardena7898 skrev:
Hej!
Jag har en nyinskaffade Gardena Sileno Life 800.
På tomten finns en separat yta som det vore fint att komma åt att klippa..
Ett sätt är att fa bort gränskabelkopplingarna från sladdstationen och sätta dit kabelkopplingarna från den separata slingan men det känns lite jobbigt att behöva gör det varje gång.
Kan det fungera med att använda fästdonen och fästa kablarna från den separata slingan på kablarna till huvudslingan vid sladdstationen?
Lite oklart vad som avses. Är det en biyta du vill skapa dit du bär klipparen?

Eller vill du ansluta ett extra område med en parallellkopplad slinga? Ovanligt i så fall, kan ev. fungera.
 
E etompau skrev:
Lite oklart vad som avses. Är det en biyta du vill skapa dit du bär klipparen?

Eller vill du ansluta ett extra område med en parallellkopplad slinga? Ovanligt i så fall, kan ev. fungera.
Ursäkta oklarheten. Det är en separat yta dit jag tänkte bära klipparen och låte den gå runt tills batteriet tar slut.
Såg en Gardena video ang. detta men inte hur gränskablarna var kopplade.
 
G Gardena7898 skrev:
Ursäkta oklarheten. Det är en separat yta dit jag tänkte bära klipparen och låte den gå runt tills batteriet tar slut.
Såg en Gardena video ang. detta men inte hur gränskablarna var kopplade.
Begränsningskabeln ska normalt gå runt huvudytan och sedan vidare till biytan (B på ritningen), en sluten krets.
Ritning som visar en begränsningskabel runt en huvudyta A och en biyta B i ett trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex3000
  • Laddar…
E etompau skrev:
Begränsningskabeln ska normalt gå runt huvudytan och sedan vidare till biytan (B på ritningen), en sluten krets.
[bild]
Jag förstår. Smart tänkt av dig! Suveränt bra skiss. Då ska jag dra om kabeln! Tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.