Hej,
Har för mig att den är 2.5x5 m2.
Taklutningen ca 7 grader.
De stående reglarna kapades 2 m i bakväggen, 2.3 m i framväggen. 45 mm syll + 45 mm hammarband på det.
Sen 120 mm takreglar ovanpå allt.

Vi byggde på en befintlig grund, så yttermåtten var givna från början. Hade jag byggt fritt hade jag nog gärna haft den ca 50 cm djupare, men det funkar absolut så här också.
 
  • Gilla
Tippler
  • Laddar…
J jonne72 skrev:
Taket då... Vi använde ganska tunna ströläkt (minns inte exakt tjocklek) och sågade sedan till bärläkt lite bredare än standard, tror de var ca 35x75. Tanken med en bredare bärläkt var att göra det lite lättare att "hitta rätt" när man sedan ska skruva plåttak i dem. Ströläkten fäste vi med tunna spik på ett par ställen rakt ovanför respektive takstol. och sen drog vi fast allting med en fyrtumsspik genom varje bärläkt i varje takstol.

[bild]

Plåttaket kom även det från byggmax. Vi köpte i tillräcklig längd för att vi inte skulle behöva skarva, men vi var tvungna att kapa dem lite och även klyva bort en remsa av den sista plåten. Man ska ju tydligen undvika att kapa takplåt med vinkelslip eftersom värmen kan förstöra rostskyddet, så vi köpte därför en nibblertillsats till borrmaskinen och kapade med. Jag visste inte ens vad en nibbler var för något innan, men man kan väl säga att den stansar bort små tunna "nymånar" ur plåten och "äter" sig liksom fram. De avklippta nymånarna är sylvassa och det blir tusentals av dem. Vi försökte verkligen vara försiktiga så de inte skulle hamna på marken. Hur bra vi lyckades märker vi nog i sommar när man går barfota på tomten... Verktyget funkade i alla fall helt ok även om det kunde vara lite meckigt att styra det tvärs över korrugeringen.
Montering med farmarskruv.

[bild]
Hej , jag funderar också på plåttak på min frigga, men kan man lägga denna plåt på låglutande tak?
 
Under 14 grader rekommenderas att täta skarvarna med någon tätmassa. Vi behövde inte skarva plåtarna på längden utan klarade oss med hela längder. Vi tätade inte heller i sidoskarvarna. Det kanske vi borde gjort, men hittills sju år senare har jag inte märkt av några läckage i alla fall. Vi har ju råspont och papp under, så även om det skulle komma några droppar så tar väl pappen hand om det hoppas jag. :thinking:
 
  • Gilla
Svante Su och 1 till
  • Laddar…
Fint Bygge(y) funderar på något liknande och fick mycket inspiration:D
 
  • Gilla
Besiman och 3 till
  • Laddar…
Vad kul att höra att den här gamla tråden fortfarande kan ge inspiration. Tveka inte, det är bara att plocka fram fogsvansen och köra igång... :D(y)
 
  • Gilla
Patrick Lindblom och 7 till
  • Laddar…
Ny medlem på forumet. Stort tack för pedagogisk genomgång!
 
  • Gilla
JanStark och 1 till
  • Laddar…
Hejsan,
Schyst bygge! :) jag har nu själv byggt upp en cykel/redskapsbod :) och skall lägga på plåttaket.
En fråga när det gäller vindskiveplåten för pulpettak, hur monterade du den? tänker i hörnen? köpte du någon vinkelplåt där?

Mvh
Kenneth
 
Efter en veckas sömnlöst klurande och en hel dags Googlande vid datorn så hittade jag slutligen instruktionsboken jag sökt hela tiden, fantastiskt stort tack för att du delade med dig av detta! Är nämligen i stånd att bygga ganska precis en sådan friggebod som du byggt, i princip endast måtten som skiljer aningen då jag har 3,1 x 3,6 m men den skillnaden är ju försumbar.

...och tack till vår bibel Byggahus.se så klart, som tillhandahåller en plattform för oss glada amatörer att få kostnadsfri hjälp från proffsen ;-)
 
  • Gilla
jonne72 och 1 till
  • Laddar…
Vi ska bygga ett liknande förråd till våren.
jag råkade nu se detta via Pintrest!
Tack för att du delade och berättade så avspänt.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Vad kul att se att den här gamla tråden fortfarande kan vara till hjälp och inspiration!
Det var rätt länge sen jag var här inne och tittade till den, men idag råkade jag komma förbi.

Kan meddela att boden står kvar och fyller sin funktion till fullo, snart tolv år senare. :)
 
  • Gilla
rubinola och 3 till
  • Laddar…
Tror du att denna boden skulle klara av ett tak av lertegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.