O OdugligMenErfaren skrev:
Har slängt ut armering på golvet och ganska nära brunnen så blir det 4 lager med armering vid överlappet. Det är väl inget man kommer ifrån? Eller kan man strunta i överlappet o bara lägga ut emot varann?
Det blir inte så om man börjar rätt när man lägger ut näten. ;)

Då det alltid ska flytas tunnast vid brunnen så lägger jag alltid ett helt nät över brunnen och sen bygger man sig utåt.
Där det överlappar för mycket kontra vad man ska flyta på så klipper man bort något.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren och 1 till
  • Laddar…
Nu är det flytspacklat och av nån anledning så räknade jag fel mängd så är typ 2-3mm för lågt överallt, vad göra? Prima och köra flytspackel igen eller något annat? 😊 Har även kikat på ”Floor Weber Saint-Gobain 4040 Combi Rapid DR” kan det vara något? Tänkte för de ojämnheter som även blev och sen till det lokala fallet vid duschen 😊
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Nu är det flytspacklat och av nån anledning så räknade jag fel mängd så är typ 2-3mm för lågt överallt, vad göra? Prima och köra flytspackel igen eller något annat? 😊 Har även kikat på ”Floor Weber Saint-Gobain 4040 Combi Rapid DR” kan det vara något? Tänkte för de ojämnheter som även blev och sen till det lokala fallet vid duschen 😊
Regel 1 vid flytspackling är... ha alltid någon extra säck när man ska flyta.

Du kan sällan flyta så tunt och jag har inte råkat ut för det så har tyvärr ingen lösning till dig.
Men det finns säkert en mängd produkter som går att handspackla med men det får inte bli för grovkornigt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Regel 1 vid flytspackling är... ha alltid någon extra säck när man ska flyta.

Du kan sällan flyta så tunt och jag har inte råkat ut för det så har tyvärr ingen lösning till dig.
Men det finns säkert en mängd produkter som går att handspackla med men det får inte bli för grovkornigt.
Trodde jag hade 2 säckar mer då jag räknade första gången fick det resultatet. När jag räknade efter jag hade flytspacklat så fick jag fram att jag behövde 2 till så fattar inte alls hur det blev som det blev 😅
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Trodde jag hade 2 säckar mer då jag räknade första gången fick det resultatet. När jag räknade efter jag hade flytspacklat så fick jag fram att jag behövde 2 till så fattar inte alls hur det blev som det blev 😅
1 säck 20 kg räcker till 1 cm och 1 m2 golv
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Nu är det flytspacklat och av nån anledning så räknade jag fel mängd så är typ 2-3mm för lågt överallt, vad göra? Prima och köra flytspackel igen eller något annat? 😊 Har även kikat på ”Floor Weber Saint-Gobain 4040 Combi Rapid DR” kan det vara något? Tänkte för de ojämnheter som även blev och sen till det lokala fallet vid duschen 😊
Ingen som har något tips? 😄
 
Köp en tunnflyt ex finja 262r , blanda lite tunnare , mera vatten , ta en tandspackel å dra ut med den i 45 grader , då börjar du närma dig 3mm , svårt att flyta så tunt, om du inte kan höja till 5 mm
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Har nu flutit på extra och det gick mycket bra. Nu till det lokala fallet, råkade nog vänta lite för länge innan jag skulle skrapa den sista touchen vilket gjorde att jag råkade skrapa upp lite håligheter. Hur kan jag åtgärda detta bäst? Hade varit skönt om det fanns något färdigblandat man bara kunde dra på med spackeln men så enkelt är det väl inte..?
 
  • Nyligen påfört och självutjämnande betonggolv med små håligheter vid ett avloppsrör, omgivet av väggar av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar ett 60cm pass å kollar , ser ut att de kan behövas slipa ner lite? Sen kan du köpa ex finja 4040 å handspackla ut runt å dra med passet så de ligger fint runt hela fallet, sen när de precis torkar så drar du av fint med spackel spaden om du har fått de lite ojämnt, skulle de ligga plattor eller matta ?
 
R Rickard.lj skrev:
Om du tar ett 60cm pass å kollar , ser ut att de kan behövas slipa ner lite? Sen kan du köpa ex finja 4040 å handspackla ut runt å dra med passet så de ligger fint runt hela fallet, sen när de precis torkar så drar du av fint med spackel spaden om du har fått de lite ojämnt, skulle de ligga plattor eller matta ?
Det ska ligga matta 😊
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Om du tar ett 60cm pass å kollar , ser ut att de kan behövas slipa ner lite? Sen kan du köpa ex finja 4040 å handspackla ut runt å dra med passet så de ligger fint runt hela fallet, sen när de precis torkar så drar du av fint med spackel spaden om du har fått de lite ojämnt, skulle de ligga plattor eller matta ?
Tror dessutom inte att det behövs slipa ner, vart tycker du det ser hög ut isåfall? Sen menar du weberfloor 4040 för jag hittar ingen finja? 😊
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Tror dessutom inte att det behövs slipa ner, vart tycker du det ser hög ut isåfall? Sen menar du weberfloor 4040 för jag hittar ingen finja? 😊
Okej , såg bara lite ruff ut , ja om de ska ligga matta så skulle jag ha fin spacklat upp fallet , ska du lägga matta själv eller någon som gör de åt dig ?

Finja , eller 4040 skulle de stått , finns säkert andra ute på marknaden å , ardex schönox ,
 
R Rickard.lj skrev:
Okej , såg bara lite ruff ut , ja om de ska ligga matta så skulle jag ha fin spacklat upp fallet , ska du lägga matta själv eller någon som gör de åt dig ?

Finja , eller 4040 skulle de stått , finns säkert andra ute på marknaden å , ardex schönox ,
Kommer inte att göra mattläggningen själv, okej då förstår jag. Såg denna, kan det vara nånting?
 
  • Bild på förpackning av Bostik Filler 3060 Repair lagningmassa på Byggmax webbplats, med knappen "Lägg i varukorg" och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Kommer inte att göra mattläggningen själv, okej då förstår jag. Såg denna, kan det vara nånting?
Okej , prata med mattläggare så kan han fin dra golvet åt dig , kanske en lättare lösning, kan inte yttra mig om bostik då de inte är ett märke jag har användt själv , kör schönox RR å Fin På jobbet ,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.