D djac skrev:
Absolut, men jag ser det inte som kontroversiellt att diskutera vilka överenskommelser som gör att man hamnar där, lejonparten av vår el kommer absolut inte från solceller och framför allt så kan inte solpanelsinnehavare buda, så prisnivåerna står alltså de större, ickesolcellsägarna för, de har i sin tur olika kontrakt som gör att priserna hamnar där de gör. Fenomenet knyts till solceller men det är lite för enkelt och futtigt, vi har både soliga och mulna dagar med negativa priser, så uppenbarligen är solpaneler inte svaret.
Ja, dessa kontrakt för exempelvis vindel är också en del av problemet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Att elkraften finns trots negativa elpriser det har jag ju visat med min länk till artikeln; ”Sexdubblad miljardnota för att balansera elsystemet – du får betala” [länk]

Det jaq ville ha från dig är en källa till, att de artiklarna med länkar jag har gett dig inte är korrekta i sakinnehåll.

Till exempel, i artikeln; ”Svenska kraftnät bävar för ankkurvan – solceller utmanar elsystemet” så kan du bland annat lösa att; ” Negativa elpriser är marknadens egen signal för att det är något galet i systemet och dessa inföll enligt Energiföretagen cirka 400 timmar under 2023, vilket motsvarar ungefär fem procent av tiden.” [länk]

Du säger snarare att ”det är helt i sin ordning”. Utan någon länk till källa.

Finns det inga källor till det du påstår?
Självklart inte, du säger att de bävar, jag säger att de baxnar, vem vet vad de gör?

Uppenbarligen är det i sin ordning, elmarknaden har regler, det finns bla olika långa och korta terminer att handla på, så länge ingen bryter mot reglerna så får ju elen handlas, och uppenbarligen blir resultatet stundtals negativa priser. Detta är ju en konsekvens av hur handeln har ordnats, eftersom ingen el i grunden har negativa tillverkningskostnader.

Så, gillar man inte fenomenet så ska man absolut missionera för att handelsmöjligheterna reformeras för det är där dessa priser uppstår.

På det stora hela spelar inte fenomenet någon roll för de som producerar el, dels hade de inte budat så isf, och dels så går affärerna lysande, sett över året och det är ju det enda som faktiskt betyder något för ett företag.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, dessa kontrakt för exempelvis vindel är också en del av problemet.
Japp, så om man inte tycker handelssystemen funkar bra så skulle man ju kunna tänka sig att man börjar titta där..
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, så om man inte tycker handelssystemen funkar bra så skulle man ju kunna tänka sig att man börjar titta där..
Kontrakt som kontrakt, jag bryr mig inte om huruvida kontraktet är på solel eller om det är på vindel, inte heller om det är mellan privatpersoner och elbolag eller om det är mellan elbolag och elbolag eller elbolag och andra företag. Inte heller vilken riktning det har (köp eller sälj). Så fort man går in och erbjuder någon form av subvention i systemet så riskerar det att bli snedvridet. Då spelar det inte någon roll om det är en 60-öring eller ett "grönt avtal med vindel 24/7" (som också är en form av subvention av "grön el"). Skall man subventionera "grön el" så måste det ske öppet på elmarknaden.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Kontrakt som kontrakt, jag bryr mig inte om huruvida kontraktet är på solel eller om det är på vindel, inte heller om det är mellan privatpersoner och elbolag eller om det är mellan elbolag och elbolag eller elbolag och andra företag. Inte heller vilken riktning det har (köp eller sälj). Så fort man går in och erbjuder någon form av subvention i systemet så riskerar det att bli snedvridet. Då spelar det inte någon roll om det är en 60-öring eller ett "grönt avtal med vindel 24/7" (som också är en form av subvention av "grön el"). Skall man subventionera "grön el" så måste det ske öppet på elmarknaden.
Ok, jag trodde det var problemet med de negativa priserna som var grejen, där spelar solelen ingen roll nämligen. Vinkraften får inga subventioner så där är det handelssystemet som dikterar villkoren och bidrar till de negativa priserna.

Vill man inte gilla 60-öringen så är det såklart fritt att göra så men frikopplat.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kontrakt som kontrakt, jag bryr mig inte om huruvida kontraktet är på solel eller om det är på vindel, inte heller om det är mellan privatpersoner och elbolag eller om det är mellan elbolag och elbolag eller elbolag och andra företag. Inte heller vilken riktning det har (köp eller sälj). Så fort man går in och erbjuder någon form av subvention i systemet så riskerar det att bli snedvridet. Då spelar det inte någon roll om det är en 60-öring eller ett "grönt avtal med vindel 24/7" (som också är en form av subvention av "grön el"). Skall man subventionera "grön el" så måste det ske öppet på elmarknaden.
Jo men solen och vinden är ju rena "kannibalismen" av energiekvationen och vi får nog vänta till efter EU-valet för att det kommer till riktiga beslut i Bryssel. Förhoppningsvist gör Europas befolkning "hackebiff" av den röd-gröna röran.
 
D
P paralun skrev:
Jo men solen och vinden är ju rena "kannibalismen" av energiekvationen och vi får nog vänta till efter EU-valet för att det kommer till riktiga beslut i Bryssel. Förhoppningsvist gör Europas befolkning "hackebiff" av den röd-gröna röran.
Allt pekar på det, bokstavlig hackebiff av rödgröna, jag kan inte säga att jag ser fram emot att upprepa den delen av europas historia.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men solen och vinden är ju rena "kannibalismen" av energiekvationen och vi får nog vänta till efter EU-valet för att det kommer till riktiga beslut i Bryssel. Förhoppningsvist gör Europas befolkning "hackebiff" av den röd-gröna röran.
Intressant är ju att pga sponsringen av vinterel som får kvittas mot produktion på sommaren så tar elbolagen i Nederländerna höga avgifter för att få ansluta solel till näten. Så ser det ju inte ut i Sverige (än). Elen blir ju inte så billig i Nederländerna i slutänden ändå...
 
D djac skrev:
Allt pekar på det, bokstavlig hackebiff av rödgröna, jag kan inte säga att jag ser fram emot att upprepa den delen av europas historia.
Jo nu är det nog hög tid att avsätta de röd-gröna från besluten inom EU med Van der Leyen i spetsen.
Men Tyskland surar nog ihop och det kan bli en rysare.
Sen har jag inget emot en vettig kompromiss med kärnkraft inkl ny kärnkraft samt sol och vind!
 
D
P paralun skrev:
Jo nu är det nog hög tid att avsätta de röd-gröna från besluten inom EU med Van der Leyen i spetsen.
Men Tyskland surar nog ihop och det kan bli en rysare.
Sen har jag inget emot en vettig kompromiss med kärnkraft inkl ny kärnkraft samt sol och vind!
Det blir absolut ingen kärnkraft, enstaka kan hända, men mycket fossilt, min gissning.

Orban och Putin kommer flina ikapp.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Det blir absolut ingen kärnkraft, enstaka kan hända, men mycket fossilt, min gissning.
Jo men det är ju totalt korkat och även Robert Habeck, de gröna i Tyskland måste inse det. Hårda tider för den grön-röda röran!

Sen uppenbarligen så misslyckades man med att sy ihop ett reviderat elhandelsavtal samt Net Zero Industry Act, NZIA och det sker nog med stor sannolikhet inte förränn EU-valet är avgjort.
 
D
P paralun skrev:
Jo men det är ju totalt korkat och även Robert Habeck, de gröna i Tyskland måste inse det. Hårda tider för den grön-röda röran!

Sen uppenbarligen så misslyckades man med att sy ihop ett reviderat elhandelsavtal samt Net Zero Industry Act, NZIA och det sker nog med stor sannolikhet inte förränn EU-valet är avgjort.
Vi kommer sannolikt se att den sidan som inte bryr sig om miljö och klimat går fram extremt mycket, du kan kalla de klimatförnekare, och för de kommer såklart kärnkraft vara en ickefråga, det är dyrt, tar tid och bygger inga handelsbroar som det fossila gör. Tyskland-frågan är redan överspelad, saknar relevans framöver.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi kommer sannolikt se att den sidan som inte bryr sig om miljö och klimat går fram extremt mycket, du kan kalla de klimatförnekare, och för de kommer såklart kärnkraft vara en ickefråga, det är dyrt, tar tid och bygger inga handelsbroar som det fossila gör. Tyskland-frågan är redan överspelad, saknar relevans framöver.
Njau nu såg jag att du nämnde Orban samt Putin argumentet och det har mycket lite att göra med "racet" med Kina, Xi Jinping samt USA med just nu Biden i spetsen. (än värre med Trump)

Vi offrar vår välfärd i Europa om vi inte fattar det här och skapar ett trovärdigt energisystem inkl kärnkraft.
 
D
P paralun skrev:
Njau nu såg jag att du nämnde Orban samt Putin argumentet och det har mycket lite att göra med "racet" med Kina, Xi Jinping samt USA med just nu Biden i spetsen. (än värre med Trump)

Vi offrar vår välfärd i Europa om vi inte fattar det här och skapar ett trovärdigt energisystem inkl kärnkraft.
Vem röstar på de gossarna i EU-valet?

Välfärden blir väl lika bra, eller bättre, med billig fossil el?
 
harka harka skrev:
och skulle det nu vara så att sambandet inte gällde efter att "Putin stängde kranen" – varför skulle då det finnas ett starkt samband mellan gastillväxt och tillväxten av förnybart, om nu Putin kan ändra på det trots att ...finns inget annat att göra...?
Ja är inte särskilt intresserad av att bli "Fiskad", men det här är ju egentligen den intressanta frågan:

Vad säger du att man gjort för att möta problemen med allt större andel sol och vind i el-mixen? Och hur skall man möta de problem som sol+vind medför i framtiden om dessa ökar ännu mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.