Det finns dyrare, bättre kabel med lägre motstånd som gör att du kan stretcha värdena en del. Sen blir det lite tapp i varje skarv, så har du av kabeln ofta sen kan något som funkade i början bli för långt med tiden.
 
S svetsnisse skrev:
Av vilken anledning/fel skickade du klippare på rep.?
Klipparen kunde stanna direkt när den åkte utåt ca 5cm. Den kunde även stanna på ställen utan hinder och batterierna gick sönder/ tog ej laddning längre.

Är problemet nu att den inte går ut enl. inställt schema? Den rör sig ingenstans efter jag fått den från reparation i slutet av förra säsongen.

Hur ser klockikonen ut i displayen? Är den ljus eller svart? Se bild

Om du ställer klipparen på gräsmattan och startar den, klipper den då? Nej
OK, här verkar det vara en del olika fel eller beteende, svårt att ge någon tips så här på distans.
Dock märkligt att den inte går att starta manuellt på gräsmattan. Något besked borde visas i displayen om du väljer "Huvudyta" och sedan startar klipparen med "play-knappen".
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
F
Dags igen. Ska börja klippa 08:30 men det står bara "Vänta". Omstart av klipparen räckte.
 
  • Appskärm som visar gräsklipparens schema fastnade vid "Moving to starting point" med temperaturvisning på 12 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på gräsklippare med meddelandet "Vänta", smutsigt och med reflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
OK, här verkar det vara en del olika fel eller beteende, svårt att ge någon tips så här på distans.
Dock märkligt att den inte går att starta manuellt på gräsmattan. Något besked borde visas i displayen om du väljer "Huvudyta" och sedan startar klipparen med "play-knappen".
Har inte gjort så som du beskriver,får testa ikväll om inte supporten hör av sig.
 
F Fideliox skrev:
Dags igen. Ska börja klippa 08:30 men det står bara "Vänta". Omstart av klipparen räckte.
Har du Eco Mode aktiverat? Jag upplevde liknande flertalet gånger med det läget aktiverat. När jag stängde av det upprepades aldrig felet. Det kan dock vara en slump...
 
  • Gilla
Alex3000
  • Laddar…
F
C cergod skrev:
Har du Eco Mode aktiverat? Jag upplevde liknande flertalet gånger med det läget aktiverat. När jag stängde av det upprepades aldrig felet. Det kan dock vara en slump...
Hmm. Ja det har jag faktiskt. Ska testa slå av det då.

Undrar hur stor skillnad det faktiskt gör på elförbrukningen? Kan ju inte vara mycket. Ska testa att mäta upp det en dag.
 
ECO-läget är primärt till för att begränsa ev. störningar från slingan på annan elektronisk utrustning (förstärkare/hörselhjälpmedel). Det lär inte vara många milliampere som sparas in om slingsignalen stängs av.
 
F Fideliox skrev:
Hmm. Ja det har jag faktiskt. Ska testa slå av det då.

Undrar hur stor skillnad det faktiskt gör på elförbrukningen? Kan ju inte vara mycket. Ska testa att mäta upp det en dag.
Ingen aning hur stor skillnad det blir, men om du mäter upp det får du gärna berätta. Jag tänker att det inte kan vara mycket.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Har inte gjort så som du beskriver,får testa ikväll om inte supporten hör av sig.
Har nu testat att köra som biyta, tryckt på "play-ikonen" och ok, då står det lyft! När jag valde huvudyta så står det redo efter play och ok.
Nu har jag tagit ur batteriet, det blir nån slags reset om den står utan ström i 3h. Ska testa 20.00 ikväll.
 
  • Kontrollpanel med display som visar texten "Lyft" och en "OK"-knapp, omgiven av andra knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en apparat med texten "REDO" och tid, omgivet av knappar inklusive en play-ikon och OK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svetsnisse skrev:
Har nu testat att köra som biyta, tryckt på "play-ikonen" och ok, då står det lyft! När jag valde huvudyta så står det redo efter play och ok.
Nu har jag tagit ur batteriet, det blir nån slags reset om den står utan ström i 3h. Ska testa 20.00 ikväll.
Reset hjälpte inte, blir till att skicka på reparation igen!
 
Ni som har gardena Sileno är ni nöjda? Vilken modell rekommenderar ni till min 500kvm gräsmatta?

Och… vad skulle motivera att lägga 5000kr extra för en Husqvarna som alla pratar om?
 
C crazytok skrev:
Ni som har gardena Sileno är ni nöjda? Vilken modell rekommenderar ni till min 500kvm gräsmatta?

Och… vad skulle motivera att lägga 5000kr extra för en Husqvarna som alla pratar om?
Husqvarna och Gardena är samma sak, Husqvarna äger Gardena och det är samma klippare fast med annat utseende. Det du betalar extra för är kanske några extra flashiga funktioner. Husqvarna erbjuder väl också lite dyrare modeller för de större mattorna. Kanske ligger lite status i det hela också, jag vet inte.

Har en Gardena Sileno från 2021, har en rätt bökig tomt, och ofta är den ganska efterbliven och fastnar. Men då tror jag ändå att den löser det rätt bra och att billigare modeller hade varit sämre.

Har tyvärr inte Wifi eller GPS, det hade jag absolut betalat extra för idag. Alltså Sileno Lona som det heter.
 
Snabb fråga:

Jag är väldigt nära att ta mitt förnuft till fånga och köpa en robot, men undrar lite över vilken storlek jag ska ha? Jag har drygt 500 kvm gräsmatta, men jag har hört av vissa att man bör överdimensionera roboten en aning och undrar nu om det räcker med en Gardena LONA 700 eller om jag ska gå upp till 1000-modellen?
Gräsmattan kommer aldrig bli större, men däremot kommer eventuellt ca 50 kvm omvandlas till planeringsyta framöver, vilket då kommer innebära att jag hamnar strax under 500 kvm.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tidigare var gardena-maskinerna re-brandade HQ-maskiner, men idag skulle jag säga att Sileno-serien inte har någon motsvarighet hos Husqvarna. Klipplogik/program etc kan mycket väl vara snarlika men mekaniken är det stor skillnad på.

Gardena riktar sig till små och medelstora villatomter. HQ har maskiner med större kapacitet och funktioner och då en högre prislapp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Snabb fråga:

Jag är väldigt nära att ta mitt förnuft till fånga och köpa en robot, men undrar lite över vilken storlek jag ska ha? Jag har drygt 500 kvm gräsmatta, men jag har hört av vissa att man bör överdimensionera roboten en aning och undrar nu om det räcker med en Gardena LONA 700 eller om jag ska gå upp till 1000-modellen?
Gräsmattan kommer aldrig bli större, men däremot kommer eventuellt ca 50 kvm omvandlas till planeringsyta framöver, vilket då kommer innebära att jag hamnar strax under 500 kvm.
Har du en "komplicerad" tomt så kan det påverka klippkapacitet, även gräsmattans kvalitet och hur mycket du vattnar och gödslar påverkar hur mycket klipparen behöver gå.

En 700-modell borde räcka skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.