Bart Bart skrev:
Upphängningen bör klara ditt bord. Jag väger 110+ kg och har suttit på mitt bord i uppfällt läge utan problem. Välj gångjärn och skivmaterial som är stadiga bara. Sen får du ändra måtten så klart, men det ska inte vara ett problem.

Okej, får ta och prova det i helgen. Återkommer!
 
@Bart nyfiken på tvingarna i din bänk. Har du länk?
 
Ser ut som samma. Swedendro har väl ett samarbete med Axminster om att sälja deras produkter i Sverige har jag för mig?
Höjden 70 mm kan stämma. Jag kan kolla imorgon, påminn mig om jag inte återkommer. Jag har inte funderat så mycket på höjden då det ändå ska i träbackar, Den här typen av tänger kommer med färdig toe-in.

Jag har samma storlek på båda. Det är nog bilderna som spelar ett litet spratt.
 
I
Behöver byta ut vårt snickarbord och snubblade över denna tråden. Designen här ser riktigt bra ut! Ni som har kört med ett sådant här bord ett tag, håller det formen? Finns det något man bör förändra? Fungerar konstruktionen i benen lika bra som om det hade varit fräst?

Jag vet att vissa bord använder man bultar i men här använder man "vanliga" träskruv. Vad körde ni för skruv?
 
Jag har kvar mitt bord. Flitigt använt. Det håller bra. Inget som har börjat glappa eller vingla. Skruven jag använt är helt vanlig träskruv med försänkt skalle med lämplig dimension för virket.
 
  • Gilla
AndersF87 och 2 till
  • Laddar…
I
Låter bra! Blir nog till att göra ett försök att sätta ihop en. Någon särskilt anledning till varför man valt olika bredd på horisontella och vertikala reglar? Horisontella är 70 medan vertikala är 95? Eller är det en ren design fråga? Tänkte göra min 160 eller 180 cm lång.
 
Redigerat:
Jag kommer inte riktigt ihåg varför det är olika dimensioner , men jag har för mig att tanken var att få mer plats i höjdled. Men det spelar ingen roll. Ta det virke du har hemma.
 
I
Jag har äntligen fått tid att bygga ett nytt snickarbord till verktygsboden. Jag har köpt in och sågat till alla längder, allt i 95 cm reglar. Jag har provat att pussla ihop det, men vissa delar behöver justeras lite för att få det dingerjämnt.

Nu funderar jag på det bästa sättet att sätta ihop allt(har ingen stor erfarenhet av "finsnickeri"). Min första tanke är att bygga framsidan och baksidan separat och sedan försöka montera ihop dem. De kommer dock att väga en del, så det kan vara lite knepigt att få det helt rakt. Hur gjorde ni när ni byggde era snickarbord? De reglar som förbinder framsidan och baksidan, hur fäste ni dem? Jag såg på en bild att någon hade använt snedskruvning utifrån, liknande hur man fäster reglar i väggar. Men det brukar vara svårt att få till precision med den metoden?
 
Jag byggde fyra ben som jag sen förband med tvärreglar. Jag är inte med på hur du menar med smedskruvar? Alla skruvar går in vinkelrätt rakt in i materialet bakom.
 
I
Stort tack för ritningen! Nu har jag också lyckats bygga en bänk till snickarboden. Jag gjorde den 180 cm lång, men behöll övriga mått enligt ritningen.

Träbänk under konstruktion med en löst placerad träskiva fastsatt med tvingar; verktyg syns på den grå skivan; omgärdad av hyllplan och verktygslådor i ett arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänk i snickarbod med lös träskiva fäst med tvingar, en oavslutad hylla under, står på betonggolv med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan sitter just nu löst (med tvingar), och jag är osäker på hur jag ska fästa den. Det vore bra om den enkelt kan bytas ut om det skulle behövas, men samtidigt är det viktigt att den sitter stadigt då jag planerar att sätta ett skruvstycke på den.

Jag har två alternativ för tillfället:

  1. Borra underifrån i reglarna och fästa skivan med mindre skruvar, ungefär som man gör med många finmöbler. Detta skulle kräva lite mer arbete, men det är absolut görbart.

  2. Fästa med mindre skruvar uppifrån. Nackdelen är att det inte ser lika snyggt ut och att skruvarna kan vara i vägen. Detta är dock den snabbaste lösningen.
Jag har ingen plan på att sätta en sarg runt skivan, men det kan hända att jag lägger någon form av gummimatta på bordet.
 
  • Gilla
slugger
  • Laddar…
X antal vinkelbeslag på lämpliga ställen under skivan?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
I
Snyggaste lösningen hade varit att borra ca 20 mm(diameter hål), ca 50 mm djupa underifrån i reglerna vilket är lite bökigt men framförallt så kan det påverka hållbarheten i konstruktionen.

Vinkelbeslag låter som en mycket bättre lösning, det finns ganska rejäla sådana och det borde räcka med 6 st utfördelade med kanske totalt 4 skruv i varje(2 i skivan, 2 i regel).
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
I
I Ironside skrev:
Snyggaste lösningen hade varit att borra ca 20 mm(diameter hål), ca 50 mm djupa underifrån i reglerna vilket är lite bökigt men framförallt så kan det påverka hållbarheten i konstruktionen.

Vinkelbeslag låter som en mycket bättre lösning, det finns ganska rejäla sådana och det borde räcka med 6 st utfördelade med kanske totalt 4 skruv i varje(2 i skivan, 2 i regel).
Monterade 6 st större vinkeljärn, får hoppas det håller även när skruvstädet börjar användas. Bordet blev extremt stabilt och tungt :)
 
  • Sex vinkeljärn monterade under en bänkskiva av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.