Nissens Nissens skrev:
Låt oss hoppas att de kommer på bättre sätt att använda våra skattepengar. De flesta andra sätt är bättre…
Du menar som att vi registrerar små firmor som kräver in moms av de vi säljer till och drar av?
 
Logad Logad skrev:
Du menar som att vi registrerar små firmor som kräver in moms av de vi säljer till och drar av?
Än en gång så är detta bidrag inte enbart en ersättning för moms. Så mycket moms har ni inte att kvitta.

Edit: en osanning blir inte en sanning för att man upprepar den många gånger.
Edit2: dessutom så är det man vinner på att kvitta momsen främst räntan på momsen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång så är detta bidrag inte enbart en ersättning för moms. Så mycket moms har ni inte att kvitta.

Edit: en osanning blir inte en sanning för att man upprepar den många gånger.
Det är även ersättning för skatten. Som vi kvittar bort i vår lilla firma.
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Du menar som att vi registrerar små firmor som kräver in moms av de vi säljer till och drar av?
Nej, det menar jag inte.
 
Logad Logad skrev:
Det är även ersättning för skatten. Som vi kvittar bort i vår lilla firma.
Men punktskatter (energiskatt exempelvis) är inte kvittningsbara.
Edit: och fortfarande så är 60-öringen högre än energiskatten och momsen tillsammans. Åtminstone idag.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men punktskatter (energiskatt exempelvis) är inte kvittningsbara.
Edit: och fortfarande så är 60-öringen högre än energiskatten och momsen tillsammans. Åtminstone idag.
Principen är att vi lånar en kWh från nätet som vi sedan lämnar tillbaka och förbrukas av någon annan som därmed betalar skatten på den.
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Principen är att vi lånar en kWh från nätet som vi sedan lämnar tillbaka och förbrukas av någon annan som därmed betalar skatten på den.
Nu tappade du bort 60 öringen…
Eller menar du att elbolagen också får den? 😂
 
Nissens Nissens skrev:
Nu tappade du bort 60 öringen…
Eller menar du att elbolagen också får den? 😂
60-öringen är en förenkling av hela denna proceduren.Elbolagen hanterar skatt och moms i sin bokföring, det som vi mikroproducenter slipper.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
60-öringen är en förenkling av hela denna proceduren.Elbolagen hanterar skatt och moms i sin bokföring, det som vi mikroproducenter slipper.
Vilket inte motsvarar 60 öringen värdemässigt.
 
Nissens Nissens skrev:
Vilket inte motsvarar 60 öringen värdemässigt.
Skatten är 53,50 inklusive moms så 60 öre blir för lite om elpriset är högre än 5,2 öre/kWh.
 
S styren skrev:
Behöver färska upp minnet angående överföringskostnad.
Betalar kunden överföringsavgift om man producerar via solceller (till nätet) till minuspris.

Är det bättre med -0,001 kr, än +0,001 kr.
Hej Styren

Energimarknadsinspektionen (Ei) har nyligen godkänt hur elnätsbolagen får ta ut avgifter under perioden 2024–2027.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027

Så här skriver man; ”Intäktsramarna uppgår totalt till 326 miljarder kronor. Nu har Ei fattat beslut om intäktsramar för tillsynsperioden 2024–2027 för samtliga av de drygt 170 elnätsföretagen. Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.* Utöver detta har vissa elnätsföretag möjlighet att föra med sig tidigare outnyttjat intäktsutrymme.”

Det innebär rimligen att vi snart får se hur de respektive elnätsbolagen genomför debiteringen av sina kunder utifrån detta. Det kan sedan följa justeringar t.ex. varje år.

Ökade kostnaderna för elnäten för oss elnätskunder kommer oftast i efterhand. Det beror, bland annat, på att elnätsbolagen inte får arbeta proaktivt, (i förväg), utan de får debitera oss utifrån efterfrågan från oss elnätskunder.

Desto mer vi förstår regelsystemet för elnäten desto bättre kan vi förbereda oss (hantera frågorna) gällande elnätskostnader.

Vi skall vara medvetna om att elnäten bekostas av oss som använder elnäten. Det gäller både att ta ut eleffekt och att mata in eleffekt.

Normalt så betalar de som genererar elenergi en avgift för att mata in eleffekt i elnäten.
Hitintills så har, bland annat, de som har haft solceller på villataken varit undantagna från detta,
Hur det blir framöver denna fyraårsperiod återstår att se.

Justering av debitering bland annat på grund av den ökande mängden inmatning av eleffekt (från solceller) som skett under förra 4-årsperioden kommer rimligen att börja synas under den nu påbörjade fyraårsperioden.

Justering av debitering bland annat på grund av den ökande mängden inmatning av eleffekt (från solceller) som skett under förra 4-årsperioden kommer rimligen att börja synas under den nu påbörjade fyraårsperioden.
 
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Styren

Energimarknadsinspektionen (Ei) har nyligen godkänt hur elnätsbolagen får ta ut avgifter under perioden 2024–2027.
[länk]

Så här skriver man; ”Intäktsramarna uppgår totalt till 326 miljarder kronor. Nu har Ei fattat beslut om intäktsramar för tillsynsperioden 2024–2027 för samtliga av de drygt 170 elnätsföretagen. Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.* Utöver detta har vissa elnätsföretag möjlighet att föra med sig tidigare outnyttjat intäktsutrymme.”

Det innebär rimligen att vi snart får se hur de respektive elnätsbolagen genomför debiteringen av sina kunder utifrån detta. Det kan sedan följa justeringar t.ex. varje år.

Ökade kostnaderna för elnäten för oss elnätskunder kommer oftast i efterhand. Det beror, bland annat, på att elnätsbolagen inte får arbeta proaktivt, (i förväg), utan de får debitera oss utifrån efterfrågan från oss elnätskunder.

Desto mer vi förstår regelsystemet för elnäten desto bättre kan vi förbereda oss (hantera frågorna) gällande elnätskostnader.

Vi skall vara medvetna om att elnäten bekostas av oss som använder elnäten. Det gäller både att ta ut eleffekt och att mata in eleffekt.

Normalt så betalar de som genererar elenergi en avgift för att mata in eleffekt i elnäten.
Hitintills så har, bland annat, de som har haft solceller på villataken varit undantagna från detta,
Hur det blir framöver denna fyraårsperiod återstår att se.

Justering av debitering bland annat på grund av den ökande mängden inmatning av eleffekt (från solceller) som skett under förra 4-årsperioden kommer rimligen att börja synas under den nu påbörjade fyraårsperioden.

Justering av debitering bland annat på grund av den ökande mängden inmatning av eleffekt (från solceller) som skett under förra 4-årsperioden kommer rimligen att börja synas under den nu påbörjade fyraårsperioden.
Hej
Tack för svar (omfattande)
Det här är ju oroande nyheter för dom som installerat solceller. Ökade kostnader och ev. bortplockad 60-öring tar bort incitamentet för privata investeringar. Vad vill staten att villaägarna skall göra? Investera ytterligare eller plocka bort sina solceller? Det är mycket tveksamt om det lönar sig redan nu.

Du specialstuderar Sverige, och myndigheten EI. Men vi ingår i ett större nätverk på EU-nivå. Vi har kablar från Polen, England, Norge, Tyskland, Frankrike..... Hur är nätet i det stora perspektivet?

Har varje land samma förutsättningar att bidra och konkurera, tex. lagstiftning och skattesatser, och nätkostnader.

Jag vet att din käpphäst är bättre och fler elkraftingenjörer. Håller med där, men det gäller allt. Mer ingenjörer och färre prat/marknadförare som chefer i elkraftbolag (och annat).

Lite kortfattat och övergripande svar, men du får säkert mer ingående svar och resonemang från forumets medlemmar. :)
 
S styren skrev:
Hej
Tack för svar (omfattande)
Det här är ju oroande nyheter för dom som installerat solceller. Ökade kostnader och ev. bortplockad 60-öring tar bort incitamentet för privata investeringar. Vad vill staten att villaägarna skall göra? Investera ytterligare eller plocka bort sina solceller? Det är mycket tveksamt om det lönar sig redan nu.

Du specialstuderar Sverige, och myndigheten EI. Men vi ingår i ett större nätverk på EU-nivå. Vi har kablar från Polen, England, Norge, Tyskland, Frankrike..... Hur är nätet i det stora perspektivet?

Har varje land samma förutsättningar att bidra och konkurera, tex. lagstiftning och skattesatser, och nätkostnader.

Jag vet att din käpphäst är bättre och fler elkraftingenjörer. Håller med där, men det gäller allt. Mer ingenjörer och färre prat/marknadförare som chefer i elkraftbolag (och annat).

Lite kortfattat och övergripande svar, men du får säkert mer ingående svar och resonemang från forumets medlemmar. :)
Hej styren

För ca 60 år sedan (i grundskolan) drömde jag om att kunna bygga egen elgenerering i en å som flöt ca 1 km från hemmet.

Är nu pensionär med ca 50 års elkrafterfarenhet och har inte valt att satsa på solceller på mitt villatak.

I alla fall inte ännu, det skulle kunna bli senare, men då rimligen gällande reservkraft.

Att jag inte satsat är främst för att mina elkraftkunskaper och min erfarenhet (bland annat från forskning på solceller) säger att jag bör avstå.

Du skriver; ”Vad vill staten att villaägarna skall göra?”. Jag efterfrågar elkraftkunskaper och erfarenheter i sakfrågorna gällande de politiska besluten.

Som vanligt så är det ofta enklare (och ibland lönsammare) desto tidigare man satsar på något nytt, och desto färre ”spelare” är med på spelplanen och konkurrerar.

Därför kunde en del (#753) i denna tråd utropa; ” Jag drog in/sparade över 23000kr på solcellerna okt21-okt22. (12 månader). Min kostnad för 13,2kWp var 109000 sommaren 2021. Med samma elpriser framöver (osannolikt) så skulle återbetalningstiden vara under 5 år. Under året har jag nu köpt elbil och laddar ”närodlat” från raffinaderiet på taket. Grymt skön känsla.”

Jag är inte säker att den som startar nu eller nästa år med solceller kommer att utropa detsamma.

I ditt inlägg får du det nästan att låta som att det skulle vara en självklarhet (ett axiom) att en satsning på solceller på villatak måste vara lönsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI
Så då kan vi se fram emot ca 50% höjning utan större motivering än att "det är dyrt att ha elnät".

Med tanke på att de har tagit betalt i många år för en modernisering som inte händer samtidigt som ägarna får stora utdelningar så är jag inte hoppfull för framtiden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så då kan vi se fram emot ca 50% höjning utan större motivering än att "det är dyrt att ha elnät".

Med tanke på att de har tagit betalt i många år för en modernisering som inte händer samtidigt som ägarna får stora utdelningar så är jag inte hoppfull för framtiden.
Hej kashieda

Vad eventuella kostnadshöjningar blir framöver i de olika elnätsbolagen kommer rimligen att variera beroende på vad som hänt och händer framöver.

Det beror även på hur vi som är anslutna till elnätet har agerat.

Det finns de som verkar att tro att elnätsavgifterna sätts godtyckligt.
Men så är det inte, och desto mer känner man till och förstår hur elnät är uppbyggda och vad som kostar desto bättre kan man agera som elnätsansluten

Därför efterfrågar jag bättre elkraftkunskaper bland annat hos politiker och beslutsfattare.

Den stora satsningen på vindkraft och solceller har bland annat ökat kraven på nätutbyggnad och nätombyggnad. I dessa fall är det vi som är anslutna till elnäten som har efterfrågat denna nätutbyggnad och nätombyggnad och det är dessa som skall betala investeringarna.

Det finns en extra problematik att många elnät har sålts till privata företag (med t.ex. pensionsfonder som ägare) som vill få hög avkastning till sina ägare.

Det är en mindre problematik där staten och kommuner äger elnäten eftersom de som är anslutna till elnäten samtidigt betalar skatt till samma ägare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.