D droopy skrev:
Magnetism går igenom de flesta material. Det som kan stoppa ett magnetfält är ex. ett annat magnetfält men det är ingen vidare lösning Lokförare är väl en av de få grupperna som verkligen drabbas av negativa följder av magnetism då de sitter i en spole med väldigt höga strömmar. Miljontals gånger högre än ex Mobiltelefoner som många är rädda för
Hej Droopy,
Nu var det längesen jag pluggade ellära. Men vet du hur det är med faraday-burar? Kan de få magnetfält att stanna utanför buren? Jag kan minnas fel. Det kan var någon annan sorts "strålning", kanske var det radiovågor? Jag kan förresten googla lite själv.

Jo men en faraday-bur verkar ju vara till hjälp https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Funkar kanske i teorin i denna situation men inte i praktiken... Hmm en faraday-bur runt ställverket kanske? Fast då kanske den ser ännu mer anskrämlig ut.
 
Redigerat:
Nej, den skärmar inte av magnetfält. Det har du missförstått. Den är effektiv mot elektriska fält.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Ska alla ladda sina elbilar så krävs det mer effekt både i stan och landsbyggd. Då måste distributionen byggas ut. Fler ställverk, kraftigare kablar etc. Är det det vi vill?
Tyvärr inte bara bilar utan även elcyklar, elkicks, robotklippare, elklippare, trimmers, lövblås, robotdammsugare, fönsterputsare, torktumlare, hottubs samt alla lampor och andra former av ljuskällor för mysbelysning i hus och på tomten.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Nej, det är elektriska fält som går att skärma men inte magnetfält. Det är endast avstånd.

Eon följer de rekommendationer för avstånd till skolor, bostäder etc som finns.

För ca 20-40 år sedan bedrevs mycket forskning kring hälsa och magnetfält, men den kom så att säga till vägs ände, dvs någon form av statistiskt säkert sammanhang gick inte att visa men eftersom motsatsen inte heller gick att visa blir det ur ett vetenskapligtperspektiv att en misstanke finns. Därför begränsar man visserligen nivåerna utifrån försiktighetsprincipen men man hanterar det inte som något hälsofarligt.

De studier som gjordes på lokförare fick en del uppmärksamhet, jämförelsestudier med andra yrkesgrupper med liknande förutsättningar men låga magnetfält, tex busschaufförer, indikerade att oregelbundna arbetstider, dålig kosthållning, stress, hade så mycket större inverkan att det inte gick att visa något.

Vetenskapligt var lokförarstudien inte helt okontroversiell eftersom den saknade jämförelse med andra grupper samt att den var en av mycket få studier som fann ett samband, sannolikt eftersom de undersökningar med jämförelsegrupper var bristfälliga.
Jag har för mig fackförbunden var inblandade i forskningen. Men även där råder numera försiktighetsprincipen men i övrigt är det ingen större fråga längre. Inte för att magnetfälten är borta utan för att kroppen med största sannolikhet inte påverkas.

För personal som arbetar i anläggningar finns inga särskilda skyddsföreskrifter kopplade till magnetfält, inget om exponering eller varaktighet.

Man kan också konstatera att frågan kring elallergi minskat avsevärt, utan att någonting tekniskt hade ändrats, förutom att folk utsätter sig för allt högre fält genom mobiltelefoner och allehanda elektriska prylar etc. Exponeringen från dessa är betydligt högre än från ledningar eftersom man har dem så nära och exponerar sig kontinuerligt. Fältet avtar med kuben på avståndet, dvs mycket fort.
Även där hamnade man i att det framförallt förefaller vara psykosomatiskt och har fokuserat insatserna på det.

Det andra som är värt att reflektera över är att magnetfält är proportionella mot strömmen, inte spänningen. En 400 V nätatation med 1000 A belastning kan alltså allstra högre fält än en 400 kV stamnätsledning med 300 A ström.
Men det folk i allmänhet oroar sig över är de stora anläggningarna för att de syns.

Övertyga eon kring att bygga en snygg häck mot deras anläggning är nog det mest framgångsrika och det mest effektiva eftersom det är åsynen och därmed oron som är orsaken till eventuella bekymmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
il_duce och 19 till
  • Laddar…
Och det är inte Eon som har sabbat deras dröm utan deras (omotiverade) rädsla för "strålning".
 
  • Gilla
Elofsson och 16 till
  • Laddar…
Är det verkligen ett större ställverk som ska byggas så har nog planerna funnits ett bra tag innan E.ON sätter spaden i marken. Att bara flytta det är inte så enkelt som man kan tro när de väl fått alla tillstånd på plats.
Men som nämnts så följer nätbolagen de rekommendationer som finns kring magnetfält vid kraftledningar.
Det hade inte oroat mig men naturligtvis så bullrar en trafo en del vilket kan vara störigt.

Eller handlar det om att de sätter upp en nätstation i lokalnätet.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Var det inte nyss en tråd om att huset köpts så otroligt billigt och att det var världens affär?

Kanske är det så att andra spekulanter och mäklaren/kronofogden visste om detta?
Ja, Eon beslutar ju inte bara över en natt att bygga ett ställverk.
Det ska ju tas in godkännande från markägare mm
Det har tagit vattenfall snart två år att dra fram el till vår gård och då är det bara vår mark och en granne inblandade (förutom vägverket och andra myndigheter)
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
thomasse
En till som fått lära sig att man inte äger sin utsikt utanför tomtgräns.

Mvh en som kommer få en lågstadieskola i tomtgräns :)
 
  • Gilla
  • Haha
Elofsson och 11 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
En till som fått lära sig att man inte äger sin utsikt utanför tomtgräns.

Mvh en som kommer få en lågstadieskola i tomtgräns :)
Tyvärr är det ju så, men samtidigt så skulle det vara ohållbart om man gjorde det
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är inte Eon som har sabbat deras dröm utan deras (omotiverade) rädsla för "strålning".
Håller med om det.
Och en del är så rädda att dom utvecklar el-allergi.
Tragiskt, men det är svårt att göra någonting åt det som gräver sig in i psyket.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
K
Behöver inte Eon bygglov? Som man kan överklaga? Eller eftersom det köptes på exekutiv auktion så hade den förra ägaren fått informationen, som då inte gick vidare i köpet?

Undrar vad eon har för osynlighetsvätska, för att man inte ska se det. Jag kan förstå att den lantliga idyllen och känslan blir förstörd av ett nästan futuristiskt designat ställverk.
 
  • Haha
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte bott kvar, precis lika som jag aldrig skulle köpa ett hus i närheten av de stora elstolparna.. min foliehatt funkar inte mot sånt 🤓

(jag har micro, trådlöst internet, elpryttlar till ve o förbannelse - men det är nog med elstolpen som står några meter från uthuset med vår inkommande el.. där går gränsen)

Jag hör alldeles för bra.. spänningar, fläktar, lysrör, grannarnas fläktar (500 m till närmsta granne).. laddare.. timers, elementrör.. vibrationer.. knäppningar.. elelement.. osv. . för mycket ger mig huvudvärk :(

Jag stör mig mer från ljudet av dem, än både strålningsproblematiken (vad man nu tror om den) eller det estetiskt fula..

De undersökte dock mycket kring djur (kor närmare bestämt) och deras påverkan av att gå under ”högspänninglinorna”.. i vårt område när jag var yngre - då de korna tydligen dog snabbare än de borde (el/och fick missbildningar/genetiska problem).

Då var jag inte intresserad av saken och nu hittade jag ingen info om det ist :/ minns bara att många flyttade korna från sådana ställen efter (och ja, problemet upphörde. Men det kan ju såklart ha berott på allt ifrån giftiga växter, dåligt vatten, andra sjukdomar osv. Helt klart intressant dock)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Behöver inte Eon bygglov? Som man kan överklaga? Eller eftersom det köptes på exekutiv auktion så hade den förra ägaren fått informationen, som då inte gick vidare i köpet?

Undrar vad eon har för osynlighetsvätska, för att man inte ska se det. Jag kan förstå att den lantliga idyllen och känslan blir förstörd av ett nästan futuristiskt designat ställverk.
Eon behöver både bygglov för ställverket och koncession för sina ledningar. I samband med det görs även en miljökonsekvenbeskrivning.

Givetvis går det att överklaga, då görs en ny bedömning, oftast med samma utfall som tidigare. Poängen med överklagande är att säkerställa att tidigare instans inte begått något fel. Eftersom det är kostnadsfritt och riskfritt hat det dok kommit att användas som allmän missnöjesyttring, enda som händer är ett det tar ett par år extra att få tillstånden samt att det går åt ett antal miljoner till till konsulter som gör om utredningar och så får eon höja nätavgiften ytterligare lite eftersom det är så dyrt att bygga elnät.

Men mest sannolikt så kommer allt att byggas ändå, på precis samma sätt.
 
  • Gilla
DaLundh och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Strålskyddsmyndigheten går ut med att det finns en misstanke om att magnetfälten orsakar leukemi hos barn.
[länk]
Det är helt bedrövligt hur en drivande kraft bakom forumet far med sån här vilseledande information och länkar till en källa som redovisar den direkta motsatsen.

Rena trollfasoner.

En misstanke som inte kan vetenskapligt avfärdas om att eventuellt 1 barn om året utvecklar leukemi pga. magnetfält ser du som bevis på att det finns ett samband?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Elofsson och 14 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Nej, det är elektriska fält som går att skärma men inte magnetfält. Det är endast avstånd.
Du skriver mycket bra här men för sakens skull skadar det inte att påpeka möjligheten till skärmning även av magnetfält. Inte för att det hjälper mot oron vissa har men ger ju något för dem ändå och inte helt utlämnade och hjälplösa i det fallet.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.