Tjenare

Håller på med mitt badrum hemma, det är i nuvarande stund reglat 600cc 45x220. De ska gjutas in vattenburen golvvärme 16mm slang.

Jag ska fälla reglar in så de blir 300cc, men efter de är jag lite osäker och behöver hjälp/råd! Den som ska flytspackla är inte jag, utan plattsättare.

Min första tanke är golvspån 22mm, ovan på de ett till lager golvspån 22mm dock spårad för den vattenburna golvvärmen. Flytspackel + nät (ink fall) 20-30mm, tätskikt, fix och klinker 15-20mm. De bygger dock mellan 79-94mm.

Detta gör ju att golvet utanför badrummet inte kommer liva, vilket iförsig inte stör mig så mycket men det kanske är kraftigt overkill?

Har sett någon variant där man lägger vanligt golvspån 22mm, och fäster golvvärme slangen med någon special klammer sen gjuter en tjock kaka över allt, detta lär ju bygga väldigt mycket mindre.

Har någon tips/idé? Jag är väldigt orolig över att misslyckas me detta så klinkers ska lossna.
 
R
L Lechuza skrev:
Tjenare

Håller på med mitt badrum hemma, det är i nuvarande stund reglat 600cc 45x220. De ska gjutas in vattenburen golvvärme 16mm slang.

Jag ska fälla reglar in så de blir 300cc, men efter de är jag lite osäker och behöver hjälp/råd! Den som ska flytspackla är inte jag, utan plattsättare.

Min första tanke är golvspån 22mm, ovan på de ett till lager golvspån 22mm dock spårad för den vattenburna golvvärmen. Flytspackel + nät (ink fall) 20-30mm, tätskikt, fix och klinker 15-20mm. De bygger dock mellan 79-94mm.

Detta gör ju att golvet utanför badrummet inte kommer liva, vilket iförsig inte stör mig så mycket men det kanske är kraftigt overkill?

Har sett någon variant där man lägger vanligt golvspån 22mm, och fäster golvvärme slangen med någon special klammer sen gjuter en tjock kaka över allt, detta lär ju bygga väldigt mycket mindre.

Har någon tips/idé? Jag är väldigt orolig över att misslyckas me detta så klinkers ska lossna.
Du kan göra enligt följande, 22mm golvspån och sedan golvärmen som klamrad fast i spånet och sedan gör du gjutningen med flytspackel alternativt finbetong men då behöver gjutningen bli 50mm tjock båda rekommenderas med armeringsnät..
Med flytspacklet kan du komma undan i höjd med ca 25-35mm beroende på fallerna du behöver i golvet..
 
R Rejäl skrev:
Du kan göra enligt följande, 22mm golvspån och sedan golvärmen som klamrad fast i spånet och sedan gör du gjutningen med flytspackel alternativt finbetong men då behöver gjutningen bli 50mm tjock båda rekommenderas med armeringsnät..
Med flytspacklet kan du komma undan i höjd med ca 25-35mm beroende på fallerna du behöver i golvet..
Jag försöker leta upp klammer till slangen för att fästa i spånet, skulle vilja läsa om produkten men kan inte alls hitta något. Vet du något specifikt namn?

Hur blir arbetsmomentet med armeringsnätet när slangen är klamrad på golvspånet? Måste man använda såna plastdistanser och najtråd som vid en gjutning av platta?
 
L Lechuza skrev:
Jag försöker leta upp klammer till slangen för att fästa i spånet, skulle vilja läsa om produkten men kan inte alls hitta något. Vet du något specifikt namn?

Hur blir arbetsmomentet med armeringsnätet när slangen är klamrad på golvspånet? Måste man använda såna plastdistanser och najtråd som vid en gjutning av platta?
när vi gjorde liknande hemma så la vi vanligt golvspån sen skruva fast nätet för flytspacklet som vanligt å sen satte vi fast slangen med små buntband bara sen gjordes en grundspackling så slangen täcktes och andra spacklingen gjordes fallet. fungerade utmärkt!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Först häftas armeringsnätet direkt på spånskivan sedan primer.
Klamra sedan golvärmeröret med spikklammer ca 25 cm mellan klammerna.
Cc på röret 150mm.
 
Varför inte ett lager spårad golvspån med armerad flytspackel på?
 
R
L Lechuza skrev:
Jag försöker leta upp klammer till slangen för att fästa i spånet, skulle vilja läsa om produkten men kan inte alls hitta något. Vet du något specifikt namn?

Hur blir arbetsmomentet med armeringsnätet när slangen är klamrad på golvspånet? Måste man använda såna plastdistanser och najtråd som vid en gjutning av platta?
Inte till flytspackel, gjuter du med finbetong så behöver nätet ligga ungefär i mitten av gjutningen.
Men flytar du så kan du lägga nätet först som du fäster golvvärmeslangen i..
 
F felbjo skrev:
när vi gjorde liknande hemma så la vi vanligt golvspån sen skruva fast nätet för flytspacklet som vanligt å sen satte vi fast slangen med små buntband bara sen gjordes en grundspackling så slangen täcktes och andra spacklingen gjordes fallet. fungerade utmärkt!
Okej de lät ju enkelt och smart!

Så 22mm golvspån, fästa nätet i spånet först sen fästa slangen i nätet.

Vad fäste du nätet med? Montageskruv?

Menar du att du flytspackla hela utrymmet 1ggr, sen flytspacklade du hela utrymmet en gång till och fixade fallet då med? Eller du flytspacklade färdigt allt första rundan förutom fallet bara?
 
Om du fäller in golvspånet mellan reglarna och sen gör som Rejäl skriver så sparar du några centimeter. Men det blir lite mer jobb.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför inte ett lager spårad golvspån med armerad flytspackel på?
Blir de verkligen styvt nog? Den är ju typ 2mm i spåren som är kvar bara.

eller man flyter extra tjockt när de bara är en spårad skiva direkt på reglarna ?
 
R Rejäl skrev:
Inte till flytspackel, gjuter du med finbetong så behöver nätet ligga ungefär i mitten av gjutningen.
Men flytar du så kan du lägga nätet först som du fäster golvvärmeslangen i..
Okej perfekt tack för utökad förklaring !!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Skippa spårade spån i badrum dom är dyra och klena..
 
  • Gilla
Lechuza
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Blir de verkligen styvt nog? Den är ju typ 2mm i spåren som är kvar bara.

eller man flyter extra tjockt när de bara är en spårad skiva direkt på reglarna ?
Det räcker definitivt!
Spåren går ju vinkelrätt mot reglarna.
Samtidigt får du rum med lite tjockare lager armerad flytspackel.
Är ju typ branschpraxis
 
L Lechuza skrev:
Okej de lät ju enkelt och smart!

Så 22mm golvspån, fästa nätet i spånet först sen fästa slangen i nätet.

Vad fäste du nätet med? Montageskruv?

Menar du att du flytspackla hela utrymmet 1ggr, sen flytspacklade du hela utrymmet en gång till och fixade fallet då med? Eller du flytspacklade färdigt allt första rundan förutom fallet bara?
Japp tror jag hade typ 25mm montageskruv å skruvade från varannan sida i linjer, överlappade även nätet enligt instruktion å vill man verkligen spara bygghöjd kan man väl klippa ur den dubbla maskan där slangen korsar för å spara 2,5mm eller va nätet är.. sen bunta ganska tätt i böjarna å där slangen vill upp lite. Jag flytade inte själv dock de har jag inte psyke till men lättare å få till fallet bra om man har en plan yta för fallspacklingen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det räcker definitivt!
Spåren går ju vinkelrätt mot reglarna.
Samtidigt får du rum med lite tjockare lager armerad flytspackel.
Är ju typ branschpraxis
Diskuteras väl fram å tillbaka dock med golvvärmeplåtar och flytspackel, uponor som jag byggde av har ingen godkänd sån konstruktion, LK har väl men då ska plåtarna skruvas å primas me nån specialprimer.. känns som de blir dyrt å krångligt om man kan få till det höjdmässigt utan spårat spån..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.