Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag äter hellre riktig mat och ser inte hur min fina gräsmatta har med vad jag äter att göra.👏👍
Utan pollinerande insekter får du ganska mycket färre maträtter att välja mellan. Naturligtvis är inte din lilla gräsplätt avgörande för binas överlevnad, men sammantaget spelar våra villaträdgårdar och parker stor roll för den biologiska mångfalden. Om fler skulle låta bli att klippa hela sin tomt som gräsmatta och i stället låta åtminstone en del av den var äng eller rabatt med bivänliga blommar skulle mycket vara vunnet. Just ängen är den naturtyp som har minskat mest i Sverige och i dag finns bara en liten bråkdel av våra ängar kvar.
 
  • Gilla
Anette Jonsson
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Exakt! En människa eller gräsmatta gör ingen skillnad.

Samma sak med klimatet. En individ påverkar så lite, så onödigt att försöka ta hänsyn till det i sina val. Och då har vi inte pratat om barnen!

Av samma anledning röstar jag inte,.ser.inte vad min röst har med riksdagen att göra.
Det är Tema Rimliga Jämförelser idag ser jag. Nu är det demokratin som står på spel när jag inte vill ha maskrosor i gräsmattan.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Utan pollinerande insekter får du ganska mycket färre maträtter att välja mellan. Naturligtvis är inte din lilla gräsplätt avgörande för binas överlevnad, men sammantaget spelar våra villaträdgårdar och parker stor roll för den biologiska mångfalden. Om fler skulle låta bli att klippa hela sin tomt som gräsmatta och i stället låta åtminstone en del av den var äng eller rabatt med bivänliga blommar skulle mycket vara vunnet. Just ängen är den naturtyp som har minskat mest i Sverige och i dag finns bara en liten bråkdel av våra ängar kvar.
Menar du på riktigt att det finns personer som tror att vi kan rädda ängarna i Sverige genom att sluta klippa våra gräsmattor på villatomter? Jag vägrar tro det. En minuts matematik gör det där resonemanget helt obegripligt..... 🤔
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är Tema Rimliga Jämförelser idag ser jag. Nu är det demokratin som står på spel när jag inte vill ha maskrosor i gräsmattan.
Hur får du till den kopplingen? Ingen som sagt något om dina maskrosor

Jag berättar bara om min likgiltighet inför olika ting, t.ex. herbicider och där vi ju är likasinnade.

Skål för MCPA, glyfosat och DDT, vännen!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Menar du på riktigt att det finns personer som tror att vi kan rädda ängarna i Sverige genom att sluta klippa våra gräsmattor på villatomter? Jag vägrar tro det. En minuts matematik gör det där resonemanget helt obegripligt..... 🤔
Aha! Du är onykter så här under långhelgen. Glöm mitt tidigare inlägg. :)
 
Det finns fler kvadratmeter parker, allmänna gräsmattor och villaträdgårdar i Sverige än det finns kvadratmeter äng. Så ja, villatomter och andra typer av mark, som exempelvis vägrenar, kan ge ett signifikant bidrag till bättre livsbetingelser för bin och andra insekter.

Jag vet inte hur gammal du är, men när jag var barn på 1950-talet fick man rensa bilens vindruta från insekter varje gång man åkt någon längre sträcka. I dag behöver man knappast göra ren vindrutan på hela sommaren. Mängden insekter har minskat drastiskt.
 
  • Gilla
Gangstersmed och 3 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Aha! Du är onykter så här under långhelgen. Glöm mitt tidigare inlägg. :)
Jag är definitivt onykter men det har inget med långhelgen att göra. 👍

Tycker för övrigt det är lågt att börja snacka om sånt när man diskuterar något.
 
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är definitivt onykter men det har inget med långhelgen att göra. 👍

Tycker för övrigt det är lågt att börja snacka om sånt när man diskuterar något.
Ledsen om du tog illa vid dig.

Personligen tycker jag det är lågt att bemöta sakliga inlägg med tyckande och tro, paketerat som absolut sanning.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
[…] när jag var barn på 1950-talet fick man rensa bilens vindruta från insekter varje gång man åkt någon längre sträcka. I dag behöver man knappast göra ren vindrutan på hela sommaren. Mängden insekter har minskat drastiskt.
Så var det fortfarande på 1990-talet och en bit in på 00-talet.
 
Så som jag uppfattat det är det ingen skillnad i insektsmängder i Norrland! Däremot i södra Sverige märks en stor skillnad. Jag tror att det är en effekt av allt torrare sommar (relativt tempökning), sedan har böndernas spridning av neonikotinoider som inte gjort saken bättre. Om ni tänkte på hur det var efter 15 juli förra året (ni som bor i södra Sverige), så regnade ofta och mycket. Märket av betydligt mer insekter under främst aug och september.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Så som jag uppfattat det är det ingen skillnad i insektsmängder i Norrland! Däremot i södra Sverige märks en stor skillnad. Jag tror att det är en effekt av allt torrare sommar (relativt tempökning), sedan har böndernas spridning av neonikotinoider som inte gjort saken bättre. Om ni tänkte på hur det var efter 15 juli förra året (ni som bor i södra Sverige), så regnade ofta och mycket. Märket av betydligt mer insekter under främst aug och september.
... och förlorat habitat.

Wikipedia har en en hygglig sammanfattning om ämnet för den intresserade: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decline_in_insect_populations

Tyvärr finns för många faktaresistenta som saknar förmåga att fatta ansvarsfulla beslut.
 
Claes Sörmland
B bjorn.abelsson skrev:
Utan pollinerande insekter får du ganska mycket färre maträtter att välja mellan. Naturligtvis är inte din lilla gräsplätt avgörande för binas överlevnad, men sammantaget spelar våra villaträdgårdar och parker stor roll för den biologiska mångfalden. Om fler skulle låta bli att klippa hela sin tomt som gräsmatta och i stället låta åtminstone en del av den var äng eller rabatt med bivänliga blommar skulle mycket vara vunnet. Just ängen är den naturtyp som har minskat mest i Sverige och i dag finns bara en liten bråkdel av våra ängar kvar.
Maten som odlas i Sverige kräver inte pollinering i någon högre grad - det mesta är vindpollinerat. Men vad sjutton har det med TS lilla gräsmatta att göra? TS är ingen storbruksbonde.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bjorn.abelsson skrev:
Det finns fler kvadratmeter parker, allmänna gräsmattor och villaträdgårdar i Sverige än det finns kvadratmeter äng. Så ja, villatomter och andra typer av mark, som exempelvis vägrenar, kan ge ett signifikant bidrag till bättre livsbetingelser för bin och andra insekter.
Att ekologiskt ersätta gamla tiders äng med små folks minigräsmattor kommer aldrig att vara aktuellt på samhällsmässig nivå. Släpp den galna idén. Det är dags att gå vidare och inse att järnålderssamhället jordbruksekologi är förlorad och kommer aldrig mer tillbaka. Den ekologin peakade de första årtiondena på 1900-talet när människan höll enorma mängder mark öppen och skogsfri. Nu är Europa och Sverige på väg mot beskogning, alltså på väg mot bronsåldersekologi. Flora, fauna och mikrobiologi kommer att förändras för att passa detta.

B bjorn.abelsson skrev:
Jag vet inte hur gammal du är, men när jag var barn på 1950-talet fick man rensa bilens vindruta från insekter varje gång man åkt någon längre sträcka. I dag behöver man knappast göra ren vindrutan på hela sommaren. Mängden insekter har minskat drastiskt.
Dina känslomässiga upplevelser från barndomen är inte en bra utgångspunkt för att ge TS råd.

Och få vill bo i ett myggträsk. Det är ju därför insektsfria innerstäder och relativt insektsfattiga förorter och villamattor passar så bra att bo i. Man kan ha fönstret öppet utan att bli uppäten och det går att sitta ute och äta middag en sommarkväll utan insektspray över hela kroppen.

Vill du uppleva insekter går det utmärkt att söka sig ut i spenaten där det finns vatten och sumpmark.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Mer OT: den stora omställningen skedde under 50-60-talet ( dvs 60-70 år sedan) av jordbruket där mycket ängsmarken försvann, medan minskningen insekter har skett senaste 10-15 åren. Det kan vara fördröjningseffekter, men jag ser mer koppling till klimat o växtgifter. Det enda som är positivt med att utbyggnad på åkermark är att mångfalden blir bättre då de flesta husägare inte har ett Preussiskt förhållningssätt till gräsmattan och det finns andra blommar, buskar mm mm. Detta kanske dock är den enda positiva delen.

För att återgå till den lilla gräsplätt som TS hade, tycker jag att den är allt för skuggig, utnyttjas hårt av hundarna och därmed har små möjligheter att överleva som gräsmatta. Man skulle kunna prova med att lägga färdigt gräs på den 10 m2 som det tycks vara.
 
Många av insekterna i trädgården är trevliga små husdjur. En trädgård är per definition en bit tuktad och kontrollerad natur, varför bara arbeta med växterna? Surret är en del av estetiken. Precis som svamparna.

Men det finns ju såklart "ogräs" även här. Myggor, fästingar och myror kan dra åt h-e.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.