Har bott i en villa nu i en vecka från att tidigare hela mitt liv bott i lägenhet. Det är mycket som är nytt, men kul att försöka lära sig och bli en handy-man. Har läst en hel del trådar här om fjärrvärme, men jag förstår ändå inte riktigt hur fjärrvärmen fungerar.

Min fjärrvärme drar nu de senaste dagarna 65wh per dag. På årsbasis blir det ca 24000 kwh. Tidigare ägare hade årsförbrukning på ca 19000 per år, och dom kändes inte direkt som att dem skulle "snåla". Min uppfattning är att jag kan gå lägre. Huset är 93 kvm plus källare på 41 kvm, alltså ganska litet. 30-talshus. Om jag redan nu i maj har 65 kwh per dag, då kommer den ju skena när det blir kallare oktober-mars. Vad är det jag gör för fel?

Jag har elementen uppskruvna på max, fjärrvärmen inställd på 21 grader och nån sorts sol-inställning. Det är en liten sol bredvid de 21 graderna.

Mina funderingar:
-Vad händer om jag stänger av elementen? Blir det då samma princip som att stänga av fjärrvärmen? För jag vill nog under sommaren ha den avstängd men läst att man inte behöver göra det. Vill kanske stänga av allt tills jag har förstått mig på fjärrvärmen. Dom första dagarna var det avstängt och då drog den 2-4 kwh per dag. Varmvatten fungerade.

-Pga katter har vi dörren mellan källaren och övriga huset lite öppen på glänt. Förloras mycket energi då och fjärrvärmen pumpar på extra hårt? (Källaren är kall, typ 14 grader med element avstängd).

- Kan jag effektivisera på natten med enkla tryck? Då behövs ju inte samma värme.

- Allmänna funderingar varför det drar så mycket.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Vad har du för styrning till fjärrvärmen?
det värsta som kan hända om du stänger fjärrvärmen är ju att det blir kallt. Jag stängde värmen i slutet av april.
Någonstans tar ju de där 65kwh vägen så du borde ju ha varma element eller rinnande varmvatten någonstans.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz och 1 till
  • Laddar…
Var bor du? Svårt att säga något om man inte vet var i landet du bor, är ju olika kallt under dygnet. Det är säkert en shuntautomatik inkopplad som ger dig en jämn temperatur inne året om. Den förre ägaren snålade kanske väldigt med värmen eftersom huset skulle säljas?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
Halloj!

Jag tycker inte siffrorna låter orimliga givet ett äldre hus och dålig isolering.

Har själv ett radhus från 50talet och ligger på ca 23 000kwh per år.

Inomhustemperatur 22grader både i källare och övriga huset
Behovet varierar såklart med ute-temperaturen, och ännu har det varit kallt.

Bifogar vårt senaste då dagar och 12 månader
Stockholm bor vi i


Stapeldiagram över månatlig energiförbrukning i kWh från maj 2023 till mars 2024 med intervallmarkörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram över energiförbrukning i kWh från 9 april till 9 maj med en tidsinställningsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredrik.johansson skrev:
Vad har du för styrning till fjärrvärmen?
det värsta som kan hända om du stänger fjärrvärmen är ju att det blir kallt. Jag stängde värmen i slutet av april.
Någonstans tar ju de där 65kwh vägen så du borde ju ha varma element eller rinnande varmvatten någonstans.
Vad innebär styrning till fjärrvärmen? Jag har ett skåp i källaren, en central. Jaha, du har stängt av? Låter intressant. Jag hade det dom första dagarna och det blev inte så farligt kallt. Kanske är dags då. Jag är lite orolig för vintern dock om den redan nu drar 65 kwh per dag. Jo, elementen är ju varma och varmvatten finns, men förbrukningen kändes så hög utifrån årstiden.
 
J Josth skrev:
Var bor du? Svårt att säga något om man inte vet var i landet du bor, är ju olika kallt under dygnet. Det är säkert en shuntautomatik inkopplad som ger dig en jämn temperatur inne året om. Den förre ägaren snålade kanske väldigt med värmen eftersom huset skulle säljas?
Bor i Östergötland. Det har väl varit lite småkallt senaste dagarna iofs. Runt 10 grader kanske på dagen. Det kan ha varit så, vi kom till huset och elementen var avstängda. Men tänkte utifrån husets storlek plus årstiden att förbrukningen var hög?
 
D
Hur många är ni i hushållet? Någon eller några som duschar varmt och länge?
 
  • Gilla
No1abih och 1 till
  • Laddar…
En årsförbrukning på runt 23-24 tusen kWh fjärrvärme låter då helt normalt för ett litet men äldre och dåligt isolerat hus i Östergötland. Alltid bra att sedan jobba på isoleringen när man har pengar över.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Halloj!

Jag tycker inte siffrorna låter orimliga givet ett äldre hus och dålig isolering.

Har själv ett radhus från 50talet och ligger på ca 23 000kwh per år.

Inomhustemperatur 22grader både i källare och övriga huset
Behovet varierar såklart med ute-temperaturen, och ännu har det varit kallt.

Bifogar vårt senaste då dagar och 12 månader
Stockholm bor vi i


[bild][bild]
Tack för dom staplarna, intressant. Ser ut som vi har likvärdig förbrukning. Kan ingenting om isolering men vet att vi har 3-glasfönster överallt iaf. Just nu har vi inställt 21 grader på fjärrvärmen, och källaren ligger på ca 18 grader då (finns bara 2 element där). Funderar på om att vi har dörren lite öppen mellan källaren och övriga huset gör att fjärrvärmen kompenserar på något sätt och pumpar extra värme. Eller fjärrvärmen kanske inte fungerar så? Elementen är ju iofs inte supervarma utan 21 grader känns rimligt att dom är.
 
  • Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
namnbyte
Här har du en referens ifrån mitt i Skåne, 1,5-plans tegelhus med källare. Byggår 1950.

Värdet är ökande, behöver alltså subtrahera bakåt för att få ut förbrukningen per dag. Energy är i megawatt, flow i m³.

Tänk även på att under sommaren drar fjv i princip ingenting, hela kostnaden ligger under de kalla månaderna. Sen tillkommer varmvatten året om, men den kostnaden är försumbar i sammanhanget.
 
  • Tabell med energiförbrukning i megawatt och vattenflöde i kubikmeter över tid för ett tegehus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P POTOOOOOOOO skrev:
Jag har elementen uppskruvna på max, fjärrvärmen inställd på 21 grader och nån sorts sol-inställning. Det är en liten sol bredvid de 21 graderna.
Skulle tippa på att det är en Danfoss ECL100M reglercentral.

Bild på fjv-centralen skulle underlätta.
 
P POTOOOOOOOO skrev:
Tack för dom staplarna, intressant. Ser ut som vi har likvärdig förbrukning. Kan ingenting om isolering men vet att vi har 3-glasfönster överallt iaf. Just nu har vi inställt 21 grader på fjärrvärmen, och källaren ligger på ca 18 grader då (finns bara 2 element där). Funderar på om att vi har dörren lite öppen mellan källaren och övriga huset gör att fjärrvärmen kompenserar på något sätt och pumpar extra värme. Eller fjärrvärmen kanske inte fungerar så? Elementen är ju iofs inte supervarma utan 21 grader känns rimligt att dom är.
Vi har vidöppet till källaren, och samma temperatur där som överallt.

hur ser energideklarationen ut för huset?
Hur är det isolerat?
Hur gamla fönster har du?
Någon mekanisk frånluft som drar ut värmen?


De som bodde i vårt hus innan hade betydligt lägre förbrukning än oss.
Men så var det extremt mycket luft i systemet också.
Utöver det hade dom 19 grader istället för 22 (fick jag välja skulle vi ha 24 grader hemma)
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Här har du en referens ifrån mitt i Skåne, 1,5-plans tegelhus med källare. Byggår 1950.

Värdet är ökande, behöver alltså subtrahera bakåt för att få ut förbrukningen per dag. Energy är i megawatt, flow i m³.

Tänk även på att under sommaren drar fjv i princip ingenting, hela kostnaden ligger under de kalla månaderna. Sen tillkommer varmvatten året om, men den kostnaden är försumbar i sammanhanget.
Ja men titta. Där har du ju jättebra siffror, så som jag tänkte att jag borde ha. Typ 7-20 kwh per dag om jag omvandlar korrekt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle tippa på att det är en Danfoss ECL100M reglercentral.

Bild på fjv-centralen skulle underlätta.
Här är skönheten.
 
  • Värmesystemets styrenhet med digital display som visar en temperatur på 31,6°C, omgiven av anslutna rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmemätare Landis+Gyr T550 Ultraheat på en röd enhet med display som visar 0086408 MWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en fjärrvärmecentral med tekniska specifikationer och företagslogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpanläggning med rör, mätare och styrenhet i ett skåp, inkluderar en röd expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klotjohan10 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur många är ni i hushållet? Någon eller några som duschar varmt och länge?
Vi är 2 vuxna och en ett-åring. Nej vi har levt snålt än så länge. Varit sjuka och knappt duschat alls :)
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.