S Ställmästarn skrev:
Parkslide har jag sett lite varstans i skogarna där jag bor. Dit har folk kört schaktmassor och trädgårdsavfall i åratal, och där gör den ju ingen skada. Faktiskt riktigt vacker som växt. På tomtmark är det ju som nämnts tidigare, en risk att rötterna kan gå in i husgrunder och göra skada. Men om bestånd med parkslide växer tillräckligt långt från byggnader med grund så kan man hålla dem kvar där ifall man har en gräsmatta som barriär.
Att parkslide invaderar en och annan trädgårdstomt är inte det stora problemet, som du ser är uppfinningsrikedomen stor och kunskapen växer om hur växten parkslide skall utrotas från våra trädgårdar.

Det verkligt stora hotet med växten är att den invaderar vår natur och tränger undan och dödar den inhemska floran . Den skadar och hotar den biologiska mångfalden och när växterna försvinner finns det inte mat till pollinerarna och när pollinerarna minskar skadar det vår matproduktion och när matproduktionen begränsas så.....

Ingen kommer att betala vad det kostar för att få bort den ur vår natur.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
I mina trakter har främst spirea spridits sig ut i naturen. Den är inte heller lätt att bli av med. Granplanteringar skulle kanske fungera. Under dem är det inte mycket som klarar sig.
 
Låna några grisar, de älskar parkslide och äter upp varenda liten rot bit och du ser aldrig mer parkslide där😊. För övrigt är parkslide en nyttig läkeväxt, alla delar kan konsumeras.
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Vi har parkslide på 1kvm ca 6 meter från sommarhuset, kör över med gräsklipparen när vi klipper gräset, det har inte orsakat några som helst problem under de 30 åren vi varit där. Ni kanske har en annan situation, men hos oss är det inga problem.
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Vi köpte en fastighet med " bambuskog" som det hette, lätt att sparka ned på våren och köra bort..
Det visade sig vara Parkslide, ca. 25 kvm "skog."
Jag började med att gräva bort allt för hand, körde till återvinning som tar emot sånt. Sedan lät det vara ett år och grävde bort så fort det kom något, det som spridit sig utanför kapade jag och använde ogräsättika, så torkade det och kom ofta inte tillbaka just där.
(alternativt grävde upp så mycket av rötter som gick.)

Nu har det fått stå några säsonger med markduk

Nu går det enkelt att hålla koll på de små plantor som sticker upp, det tar nog tid att trötta ut helt, men nu är det inget problem längre, men området får vara täckt med markduk och så får det bli grus stenläggning och en del plantering kärl/ rostringar ovan mark. Kan ni lösa det på liknande sätt är det inget att oroa sig för, enligt min mening.
 
A Abies koreana skrev:
Att parkslide invaderar en och annan trädgårdstomt är inte det stora problemet, som du ser är uppfinningsrikedomen stor och kunskapen växer om hur växten parkslide skall utrotas från våra trädgårdar.

Det verkligt stora hotet med växten är att den invaderar vår natur och tränger undan och dödar den inhemska floran . Den skadar och hotar den biologiska mångfalden och när växterna försvinner finns det inte mat till pollinerarna och när pollinerarna minskar skadar det vår matproduktion och när matproduktionen begränsas så.....

Ingen kommer att betala vad det kostar för att få bort den ur vår natur.
Parkslide i naturen är inget som oroar mig särskilt. Inte heller Lupiner som tydligen många har fått för sig ska utrotas. Kanske Gullriset borde åtgärdas här och var, det kommer ju också från trädgårdsplanteringar och har enorm spridningsförmåga.
Men TS hade ju mest oro för parksliden som ska grävas bort tillsammans med uppgrävd jord. Kan ju tänka mig att det skulle bli oerhört dyrt att köra hela bil-lass för destruktion. Det måste finnas möjlighet att få tippa på deponi i närområdet. Kan inte tänka mig annat, så mycket skit som grävs upp lite varstans.
 
Är det i övrigt rena massor borde det ju vara billigare att förvara dem kapslat tills alla växter dött.
 
F
O onaka skrev:
Den enas skräp är den andras skatt!
Nej, det är det inte. Ett riktigt troll-inlägg. Uppmana till att sprida Parkslide, fyfan…
 
Är bara mottagaren medveten om det och hanterar det korrekt så.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
P
Som vanligt så är det många som har jäkligt svårt att skilja på rekommendationer ifrån lagar och därifrån till vad som faktiskt är straffbart..

Ännu så får du plantera parkslide på din egen tomt om du vill det.. lämpligt nej det är det inte men det är inte ens olagligt..

Sen är det en växt och rädslan som sprids bland vissa är helt uppåt vägarna.. växter behöver sol vatten och tas nån av dom bort under längre tid så leder till döden för växten, även om vissa växter likt parkslide är tåliga om man inte tar reda på fakta hur dom funkar och hur dom bekämpas. men det är inte kemiska stridsmedel vi talar om..

Sen är det klart det är svårt att utrota den i en slänt med en massa annat skit som inte kan klippas med gräsklipparen på reguljär basis och där det finns nån tomtgräns för den att blomma upp på andra sidan.. Medans grannen med fotbollsplans till tomt och robotgräsklippare som går 5 dar i veckan utrotar den utan att ens märka det... Är man sen ovillig att göra rätt för att bekämpa den ja då blir det såklart väldigt svårt..

Sen det här med destruktion av alla massor från tomt med lite landslide i ena hörnet.. vilket jävla trams.. ja har nåt puckhuvud försökt gräva upp den i tusen bitar och på så sätt spridit ut små rotbitar i stora mängder massor , tänk jordfräs.. så ja då har man ett problem... och då är nog bara ljustäckning som kan rädda en eller köra bort massor så dom får göra åtgärd.
Använder man hjärnan när den grävs upp med försiktighet och man inte har nån omöjlig lera eller andra skitmassor där den växer så kan man ofta ta upp den "hel" och en person står och plockar upp och stoppar skiten i säck och när man grävt klart så har man ev en liten mängd massor där det kanske kanske kan finnas nån liten rotbit, den får man ju då skicka på destruktion eller göra sig av med på lämpligt vis eller lägga under pressening tills man vet säkert att inga rotbitar finns där.

Med förståndig uppgrävning med grävmaskin så kan man oftast få en väldigt begränsad mängd med jord som i sämsta fall innehåller nån rotbit..

Att som vissa firmor helst vill köra bort massor massor med jord och skicka det på destruktion till en ofantlig kostnad där det egentligen bara är ett släpkärre lass till bilen om man gör rätt och bryr sig om att kolla vad fan man håller på med..

jag hade inte spenderar 5-6 siffriga belopp på att bli lurad av folk med sån rädlsa för en växt som inte kan skilja massorna åt på tomten , om vi nu pratar om ett begränsat bestånd på en plats på tomten
 
  • Gilla
onaka
  • Laddar…
Varför skulle det bli katastrof om man skulle köra med jordfräs? Inget jag rekommenderar, men om man klipper ytan efteråt så bör det fungera.

I övrigt håller jag med dig.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det bli katastrof om man skulle köra med jordfräs? Inget jag rekommenderar, men om man klipper ytan efteråt så bör det fungera.

I övrigt håller jag med dig.
jo har man det som material i sin gräsmatta och håller sig en bit från kanterna så delar jag din uppfatttning att man kan i princip jordfräsa den för att sen utrota den med flitig gräsklippning.

kanske inte förstahandsvalet men funkar om man håller massorna som innehåller många små bitar "mitt" på gräsmattan.
 
Andrehandymagi
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Du måste gräva ner till fem meters djup och massorna måste köras till förbränning. Om ni nu skulle gräva ur hela tomten så har ni garanterat parkslide på någon av grannfastigheterna vilket kommer att medföra att parksliden kommer tillbaka tyvärr. Vänta med att bygga tills man hittar en metod att ta död på växten istället.
 
G Grannens Häck skrev:
Dett jobbigaste med att hålla efter alla typer av ogräs är att det kräver tid, samma sak med parkslide. Resa bort en hel sommar funkar liksom inte så bra.
C ChristianSch skrev:
Det är bara att skörda primörerna och äta upp dem, så uppstår inga problem. Parkslide är både nyttigt och gott.
Funkar även på nässlor,maskrosor och kirskål, gråbo kan man koka beskt the på😆
 
Rena dumheterna. Det behövs definitivt inte. Den går att ta död på med samma metoder som man dödar andra växter på. Den växer inte på 5m djup.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.