Som denna tx. Bör inte tätskiktet vara obrutet mellan golvet där fixturen ska stå och resten av badrumsgolvet, de säger att det ska sättas en celobritskiva, kan det heta så, framför fixturen, är det standard?
 
  • Tätskikt på badrumsgolv med diskontinuitet vid en vägg, och spackellagd golv med distansbrickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett badrumsgolv med obrutet tätskikt runt en avloppsöppning, spackelmassa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg-och golvmontage i badrum med tätskikt, rörinstallationer och ej färdiglagda keramikplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis tätskiktat badrumsgolv runt avlopp med synligt oavslutat tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ut vara så mycket fel och konstigheter så jag vet inte var jag ska börja.. Är ju inget jag någonsin skulle ha godkänt om jag antingen hade besiktat det, utfört det eller beställt det.. Iaf inte som det ser ut på bilderna.. Synd dom hunnit lägga klinkers bara..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Absolut är det så enligt BBV att det ska vara minimum 60mm mellan rör och väggyta för fuktskydd.
Likaså minst 60mm från innerhörnor till rören på väggarna och minst 60mm upp från golvet etc.

...och självklart måste det vara sammanhängande fuktskydd inne där fixturen ska sitta och utanför då eventuellt läckage ju ska dräneras ut under toalettskålen så där måste man sen göra en glipa eller ett litet hål så ev. vatten kan ta sig ut.
Helt obegripligt varför man drar upp fuktskydd mellan plattorna som sagt. 🙈
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Cembritskiva har de kanske sagt och det fungerar säkert.

Själv kör jag oftast plyfa och gips då det funkar lika bra till 1/10 av kostnaden typ.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
OMG.... vad är detta för klåpare som är i farten nu då... jag bara tar mig för pannan och gråter hejdlöst. 😭

Hade de använt sig av Sigma TEK som The Dankster visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen.

Det där på bilderna är katastrofalt uselt utfört och totalt felaktigt.

Önskar vi får se mer bilder av hela rummet.
jo tätskiktet ska vara bakom fixturen
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jo tätskiktet ska vara bakom fixturen
Läs nu vad jag skrev en gång till och så gör vi om och gör rätt om vi ska ge oss in i diskussionen min vän 😉🙈
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Det där ser ut vara så mycket fel och konstigheter så jag vet inte var jag ska börja.. Är ju inget jag någonsin skulle ha godkänt om jag antingen hade besiktat det, utfört det eller beställt det.. Iaf inte som det ser ut på bilderna.. Synd dom hunnit lägga klinkers bara..
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Litar du inte på mig 😜🙈🤣
Litar definitivt på dig. Jag ville ha lite mer kött på benen så jag vet vad nästa steg för mig borde vara i detta läget. Uppskattar dina svar väldigt! Be firman fixa till nånting, ta in besiktningsman..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Läs nu vad jag skrev en gång till och så gör vi om och gör rätt om vi ska ge oss in i diskussionen min vän 😉🙈
du skriver "visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen."

hur ska jag tolka det då?
 
O oliven1 skrev:
du skriver "visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen."

hur ska jag tolka det då?
Exakt som det står... Att inte fuktskyddet ska vara bakom fixturen när man sätter en Sigma Tek !
 
Imorgon är tanken att de ska sätta fixturen, stänga och sätta kakel
 
Säg att du vill göra en besiktning innan ni fortsätter. Är dom seriösa så bör dom se positivt på detta. Visa även de bilder du tagit för en besiktningsman.
 
  • Älska
Drben88 och 2 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Säg att du vill göra en besiktning innan ni fortsätter. Är dom seriösa så bör dom se positivt på detta. Visa även de bilder du tagit för en besiktningsman.
Kan bara hålla med och det har jag sagt innan.
Jag hade tvärbromsat dem medan det ännu går och se en del klara felaktigheter... vilka de annars kommer dölja imorgon. 😪🙈
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Vi kommer försöka pausa detta och få dit en besiktningsman. Önskar er alla en trevlig kväll!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
D Drben88 skrev:
Tack för alla bra svar! Vi kommer försöka pausa detta och få dit en besiktningsman. Önskar er alla en trevlig kväll!
Be hantverkaren ringa Paul så kan han ge lite goda råd på vägen :)

On topic, lider med dig. Jävligt trist när man anlitar yrkesmän och så blir det tokigt. Hoppas de tar till sig din feedback och gör om och gör rätt.
 
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.