Jag har googlat lite och undrar om plattsättaren som satt det mesta (snickare satte bakom där fixturen ska upp) av tätskiktet och plattor måste har gått kurser och vara certifierat för det han håller på med eller räcker det att någon på firman har det och då kan lämna ett kvalitetsdokument när det är klart. Vad gäller liksom?
 
BirgitS
Vad föreställer bilden med ett stort runt hål där man ser gul isolering (?)?

Kanske läge att ta in en oberoende besiktningsman när tätskikten är klara men innan något mer har gjorts?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad föreställer bilden med ett stort runt hål där man ser gul isolering (?)?

Kanske läge att ta in en oberoende besiktningsman när tätskikten är klara men innan något mer har gjorts?
Där ska en paxfläkt sitta. Typ 2 meter upp på väggen
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad föreställer bilden med ett stort runt hål där man ser gul isolering (?)?

Kanske läge att ta in en oberoende besiktningsman när tätskikten är klara men innan något mer har gjorts?
Han har redan satt klinker på golvet nu.
 
  • Nylagt klinkergolv med avståndshållare och väggar klädda med Bostik-pro isolermaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt klinkergolv med öppen golvränna och justeringskilar runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat klinkergolv med nivelleringsklämmor mellan plattorna och Bostik-logga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd klinker på golv med distanskors och en golvbrunn i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Omedelbart en besiktningsman då.
Jag är ingen expert men när @Paul-Staffanstorp tycker att det är klåpare som är i farten så ska man agera.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Både den som utför arbetet och ansvarig på firman ska ha gått kurserna.
2 olika för den som gör jobbet och en 3e för ansvarig på företaget.

Men varför i hela fridens namn sticker tätskiktet upp mellan plattorna vid toalettnischen 🙈🙈🙈
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Både den som utför arbetet och ansvarig på firman ska ha gått kurserna.
2 olika för den som gör jobbet och en 3e för ansvarig på företaget.

Men varför i hela fridens namn sticker tätskiktet upp mellan plattorna vid toalettnischen 🙈🙈🙈
tack för ditt svar. jag hoppas det där är en retorisk fråga 😂😂. Jag har inte kunskapen att svara på din fråga tyvärr. Det är tokigt det också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Omedelbart en besiktningsman då.
Jag är ingen expert men när @Paul-Staffanstorp tycker att det är klåpare som är i farten så ska man agera.
Tack för de orden... jag anser inte mig vara bättre än allt och alla andra men jag gör verkligen allt som ligger i min makt för att utföra korrekta godkända lösningar men detta ger ingen bra magkänsla när de redan från början är helt ute och cyklar med avloppet.
Hur är då allt annat ?

Jag tyckte också att det såg onödigt komplicerat ut med en massa 45x45 reglar om jag inte missminner mig första bilderna.
Jag kan säga att jag i princip aldrig använder 45x45 till någonting och inte heller någon kollega i branschen...
Tycker också det känns som lapp på lapp men ingen söm och en onödigt massa vinklar som ska fuktskyddas.
 
  • Gilla
insubrf och 5 till
  • Laddar…
Detta är bilder på golvets tätskikt. Reagerade lite på att det är fickor i skarvorna så att säga, men hoppas att det inte är ”fel” iaf.
 
  • Närbild på golvets tätskikt med synliga fickor vid en skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande tätskikt på golv med synliga fickor längs skarvarna nära en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
tack för ditt svar. jag hoppas det där är en retorisk fråga 😂😂. Jag har inte kunskapen att svara på din fråga tyvärr. Det är tokigt det också?
Ja, det är ju heltokigt... där ska inte komma upp något tätskikt mellan plattorna liksom 🙈

Jag hade stoppat bygget och tagit in en besiktningsman så som det ser ut nu... bättre nu än sen !!!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Detta är bilder på golvets tätskikt. Reagerade lite på att det är fickor i skarvorna så att säga, men hoppas att det inte är ”fel” iaf.
Ledsen att behöva säga det men det där är inte ok. Där är ju jättestor risk att det kan tränga in vatten...
Överlappen är sällan mer än 40-50mm.
Där ska inte vara en massa veck och bubblor på folien.

😪😪😪
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Skitbra att du tagit bilder innan de la golvet iaf.... så du kan uppvisa de för en besiktningsman så kan de riva och börja om från början. 😪🙈
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ja det tänker jag också. Förstår inte helt hur det går att lösa, fixturen ska sitta där till höger.
Rörmokaren syftar nog bara på att han fixar så att röret går att ansluta till fixturen. Det där måste flyttas ut annars får du en avvikelse i ditt nya badrum som inte täcker upp ett framtida försäkringsärende. Finns inga kompromisser här
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Rörmokaren syftar nog bara på att han fixar så att röret går att ansluta till fixturen. Det där måste flyttas ut annars får du en avvikelse i ditt nya badrum som inte täcker upp ett framtida försäkringsärende. Finns inga kompromisser här
Tack för ditt svar. Jag har ju redan sagt till en gång kring wc-avloppet, och så sågade de lite bakom i reglarna bakom avloppet så avståndet blev större. Men det är nog fortfarande inte 60mm
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra och hjälpsamma svar i tråden. Ok, såhär. De avvikelser ni ser, de är så pass ”stora” så jag inte anses som en jobbig och dålig kund som ber att få saker avhjälpta. Det är så pass basic fel och brister att har man BKR certifiering (eller hur det heter), så bör det aldrig har skett från början?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.