Hej!

Har tagit in en firma för att renovera badrum, inkl. Flytta brun och avlopp.

Det kommer sitta en vägghängd toalett och jag tycker wc avloppet som kommer upp ur golvet sitter för nära väggen när jag jämför med reglerna som gäller.

Firman säger att vvsaren kommer lösa det så det blir bra. Vad finns det för bra lösningar för att klara minst 60mm till färdig vägg för wc-avloppet? Är det bila upp och flytta avloppet längre ut eller kan det finnas andra lösningar? Det är de som placerat avloppet där
 
  • WC-avlopp i betonggolv nära väggen under renovering, med isolering och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WC-avlopp som sticker upp nära väggen på ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med synlig golvvärme, VVS-rör och isolering bakom träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med synligt rörarbete och isolering bakom trästomme, verktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl delvis på hur man tänker sig gränsen för tätskikt. Det ser ut som de tänker sig toan placerad till höger, i "nischen" mellan de två reglarna. Iså fall skall det utrymmet ha tätskikt. Det är tänkbart att man tänker sig en tätskiktad vägg åt vänster, så att avloppsutloppet kommer att ligga innanför "tätskiktsgränsen. Utrymmet där avloppet sticker upp kan ju inte rimligen tätskiktas oavsett röret. Men det hela ser märkligt/ovanligt ut.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
BirgitS
D Drben88 skrev:
Vad finns det för bra lösningar för att klara minst 60mm till färdig vägg för wc-avloppet
Det är minst 60 mm mellan yttersidan av röret och väggens tätskikt. Det handlar ju om att det ska gå att få dit tätskiktet på ett tillförlitligt sätt så det spelar ingen roll om man har 5 eller 15 mm ytskikt.
D Drben88 skrev:
Firman säger att vvsaren kommer lösa det så det blir bra.
Vem på firman?
Kommer rörmokaren från samma firma?
 
D Drben88 skrev:
Vad finns det för bra lösningar för att klara minst 60mm till färdig vägg för wc-avloppet?
OM det skall vara tätskikt där så kommer VVSaren inte att kunna lösa det. Det är där röret passerar genom tätskliktet som det skall vara 60mm till väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är minst 60 mm mellan yttersidan av röret och väggens tätskikt. Det handlar ju om att det ska gå att få dit tätskiktet på ett tillförlitligt sätt så det spelar ingen roll om man har 5 eller 15 mm ytskikt.

Vem på firman?
Kommer rörmokaren från samma firma?
Det är VVS från en annan firma, men det är inte jag som anlitat honom, jag har beställt hela renoveringen genom en firma som har använder en extern VVS’are. De jag beställt renoveringen av har berättat att vvsaren ska lösa det. Fixturen ska sitta till höger om, så de ska förlänga avloppet in till höger förmodar jag.
 
H hempularen skrev:
OM det skall vara tätskikt där så kommer VVSaren inte att kunna lösa det. Det är där röret passerar genom tätskliktet som det skall vara 60mm till väggen.
Ja det tänker jag också. Förstår inte helt hur det går att lösa, fixturen ska sitta där till höger.
 
Ser ut att vara förberett för en fixtur som går att bygga in "på riktigt" så som tex Geberit Sigma TEK. Då kommer avloppet att hamna bakom vägg och tätskikt och inte utanför som med de vanliga fixturer man ställer utanför tätskikt.
Inbyggnadsfixtur för väggmonterad toalett med avlopp och Geberit Sigma kontrollpanel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
The Dankster The Dankster skrev:
Ser ut att vara förberett för en fixtur som går att bygga in "på riktigt" så som tex Geberit Sigma TEK. Då kommer avloppet att hamna bakom vägg och tätskikt och inte utanför som med de vanliga fixturer man ställer utanför tätskikt.
[bild]
Någon sån fixtur är det inte. Det ska sättas tätskikt bakom fixturen
 
H hempularen skrev:
Det beror väl delvis på hur man tänker sig gränsen för tätskikt. Det ser ut som de tänker sig toan placerad till höger, i "nischen" mellan de två reglarna. Iså fall skall det utrymmet ha tätskikt. Det är tänkbart att man tänker sig en tätskiktad vägg åt vänster, så att avloppsutloppet kommer att ligga innanför "tätskiktsgränsen. Utrymmet där avloppet sticker upp kan ju inte rimligen tätskiktas oavsett röret. Men det hela ser märkligt/ovanligt ut.
Det ser ut såhär nu mera. Bör jag vara orolig?
 
  • Flexibel slang för elinstallationer oordnat upphängd på en byggplats med isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå installationsdosa i ett hörn av ett rum med spacklade väggar och byggdamm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en betongvägg med tydliga fuktfläckar och en stapel med övermålad plastfolie på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
nb. och 12 till
  • Laddar…
Det där går ju inte!
Möjligen om de gjuter upp en klack i vilken avloppets läge justeras så att tätskiktet sedan kan ansluta ordentligt.
Brukar inte golvet tätskiktas först också, så att väggarnas tätskikt kan överlappa "åt rätt håll"?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
OMG.... vad är detta för klåpare som är i farten nu då... jag bara tar mig för pannan och gråter hejdlöst. 😭

Hade de använt sig av Sigma TEK som The Dankster visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen.

Det där på bilderna är katastrofalt uselt utfört och totalt felaktigt.

Önskar vi får se mer bilder av hela rummet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
de gjorde lite mer plats bakom wc-avloppet och löste det enligt bilderna, efter jag påpekade att det där inte var 60mm till väggen.
 
  • Nyjusterat wc-avlopp med ökad plats bakom, visar avstånd till väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två WC-avloppsrör sticker ut från en grå vägg med texten "BOSTIK" stämplad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med WC-avlopp och rörutstick justerade för att skapa mer plats, markerat avstånd på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med utskuret hål för avlopp med isolering och genomföring för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Justerat utrymme bakom WC-avloppet med synlig kapning i vägg och golv för att öka platsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hörn i badrum med nytt utrymme bakom toalettavlopp, Bostik väggskivor och rör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tragiskt nog ser det mest ut som klåperiverksamhet och där ser inte ut att vara 60mm på båda hållen nu heller. 😪
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt det är din uppfattning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tragiskt nog ser det mest ut som klåperiverksamhet och där ser inte ut att vara 60mm på båda hållen nu heller. 😪
tråkigt att det är din uppfattning. Jag vill ju det ska bli bra och säkert. 😦 jag har ju förstått att en kvalitetsdokument från bkr inte behöver vara värt mer än pappret det är skrivet på, och därför inte tog den billigaste offerten. De är snälla och trevliga tycker jag, men det hjälper föga om de inte utfört jobbet på ett korrekt sätt
 
  • Ledsen
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.