Jag ser ingen skillnad?
Två anslutningsscheman för värmeelement, markerade med 230V och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får intrycket att Gaggenau CK171214 är en traditionell glaskeramikhäll och inte induktion?!? Saknas det ugn i köket?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag ser ingen skillnad?
[bild]
Den nya hällen är bara 2-fas och då måste man hitta just de två faser som inte används av ugnen i köket. Annars kan det bli problem med en mätarsäkring.
 
J Josth skrev:
Får intrycket att Gaggenau CK171214 är en traditionell glaskeramikhäll och inte induktion?!? Saknas det ugn i köket?
finns ugn

men helt separat, på andra sidan köket
 
Ok, men vilken av de tre faserna matar då ugnen? Man behöver veta vilken av faserna i Perilex-stickproppen som det motsvaras av när man ska koppla in en 2-fas häll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den nya hällen är bara 2-fas och då måste man hitta just de två faser som inte används av ugnen i köket. Annars kan det bli problem med en mätarsäkring.
Det jag menade var att det finns eligt schemat ingen skillnad på inkopplingen av den gamla oavsett elementspänning.
inte för att det har betydelse nu.
 
J Josth skrev:
Ok, men vilken av de tre faserna matar då ugnen? Man behöver veta vilken av faserna i Perilex-stickproppen som det motsvaras av när man ska koppla in en 2-fas häll.
ingen, ugnen är helt separat, annan kontakt, annan propp
 
Det är klart att det är olika uttag och stickproppar, det var inte det jag menade. Till huset kommer 3 faser i serviskabeln från transformatorstationen och sedan gäller det att utnyttja dessa 3 faser på rätt sätt. Vid elmätaren sitter tre säkringar som styr vilken effekt du max kan ta ut i ditt hus och det gäller att få två av dessa som matar hällen och den tredje matar ugnen. Vet man inget om detta alls är det bäst att ta hjälp av en riktig elektriker.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, men vilken av de tre faserna matar då ugnen? Man behöver veta vilken av faserna i Perilex-stickproppen som det motsvaras av när man ska koppla in en 2-fas häll.
J Josth skrev:
Det är klart att det är olika uttag och stockproppar, det var inte det jag menade. Till huset kommer 3 faser i serviskabeln från transformatorstationen och sedan gäller det att utnyttja dessa 3 faser på rätt sätt. Vid elmätaren sitter tre säkringar som styr vilken effekt du max kan ta ut i ditt hus och det gäller att få två av dessa som matar hällen och den tredje matar ugnen. Vet man inget om detta alls är det bäst att ta hjälp av en riktig elektriker.
ok, sorry

ursäkta en dum fråga, kan man inte se det av bilderna på inkopplingsplinten samt märkskylten på den gamla hällen? den koppling har fungerat fint i åratal.
 
J Josth skrev:
Det är klart att det är olika uttag och stickproppar, det var inte det jag menade. Till huset kommer 3 faser i serviskabeln från transformatorstationen och sedan gäller det att utnyttja dessa 3 faser på rätt sätt. Vid elmätaren sitter tre säkringar som styr vilken effekt du max kan ta ut i ditt hus och det gäller att få två av dessa som matar hällen och den tredje matar ugnen. Vet man inget om detta alls är det bäst att ta hjälp av en riktig elektriker.
en till fråga. av tråden förstår jag att det finns två sätt att koppla, en skulle kollidera med samma fas som ugnen den andra skulle vara ok.

Om man kopplar fel och råkar utnyttja dessa 3 faser på fel sätt, så gör samtidig belastning av ugnen och hällen att proppen går. är det det som är konsekvensen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vid installationen i huset blandas faserna tyvärr "huller om buller" men med sannolikt blir det en hyfsat jämn fördelning mellan faserna om elektrikerna tänker till när det gäller de kritiska apparaterna. Din gamla häll är 3-fas och man har inte givit någon anvisning till vilken av faserna som skulle vara lämplig för ugn. Den nya hällen är bara 2-fas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
en till fråga. av tråden förstår jag att det finns två sätt att koppla, en skulle kollidera med samma fas som ugnen den andra skulle vara ok.

Om man kopplar fel och råkar utnyttja dessa 3 faser på fel sätt, så gör samtidig belastning av ugnen och hällen att proppen går. är det det som är konsekvensen?
Ja en av dina mätarsäkringar kommer troligen att lösa ut, åtminstone efter en liten stund, om du vrider på vissa av "plattorna" på max samtidigt med ugnen på full uppvärmning. Därför gäller det att få hällen till två av faserna och ugnen till den tredje.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
en till fråga. av tråden förstår jag att det finns två sätt att koppla, en skulle kollidera med samma fas som ugnen den andra skulle vara ok.

Om man kopplar fel och råkar utnyttja dessa 3 faser på fel sätt, så gör samtidig belastning av ugnen och hällen att proppen går. är det det som är konsekvensen?
Så är det.
 
J Josth skrev:
Ja en av dina mätarsäkringar kommer troligen att lösa ut om du vrider på vissa av "plattorna" på max samtidigt med ugnen på full uppvärmning. Därför gäller det att få hällen till två av faserna och ugnen till den tredje.
ok, tack

kan man av bilderna ovan säga vilka är de 2 alternativ att koppla de 3 blå/brun/gulgrön kablarna till perilex-stickproppen med vetskap att det med ena alternativet krockar fasen med ugnens?
 
Nej, man behöver en spänningsprovare och mäta i Perilexuttaget på de tre faserna samtidigt som man tar bort en mätarsäkring i taget så man vet vilken som får ugnen att slockna. Man ska heller inte bara skruva ur en mätarsäkring utan alltid bryta strömmen med brytaren bredvid innan man lossar säkringen och innan man skruvar tillbaka säkringen så det inte blir någon liten blixt i säkringshållaren.

Hade ugnen och hällen suttit intill varandra i köket hade det förmodligen gått att följa ledningarna direkt från Perilexuttaget och sett vilken som också var vidarekopplad till ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.