J Josth skrev:
Har ni en årsförbrukning på 23000 kWh med en 310P som har en fungerande kompressor/värmepump?? Det är gigantiskt mycket i så fall. Ni bör absolut överväga bergvärme eller luftvattenvärmepump. Frånluftsvärmepumpar är för klena för ert behov.
Vi har tidigare legat på ca 20.000 kwh men förbrukningen ökade med ca 3000 kwh efter det vi installerade vårt utomhus spa som är på året runt med 38 grader varmt.

Det kanske blir en LVVP ändå. Jäkla svårt det där alltså. :)
 
Ok, det för klarar en del. Men med en 310P som har fungerande kompressor ska de flesta hamna på en årsförbrukning på 12000 - 14000 kWh. Åtminstone om man inte också har uppvärmt garage liknande byggnad.
 
J Josth skrev:
Ok, det för klarar en del. Men med en 310P som har fungerande kompressor ska de flesta hamna på en årsförbrukning på 12000 - 14000 kWh. Åtminstone om man inte också har uppvärmt garage liknande byggnad.
Hmm.. Det kan nog vara så att kompressorn är helt slut faktiskt för jag har nämligen inte sett att kompressor lampan lyst på väääldigt länge. Elpatron lampan lyser däremot men endast när det är runt -4 ute.
Garaget är inte uppvärmt.

Men om jag kommer hamna på runt 12-14000kwh med en ny FLVP så ser jag egentligen ingen anledning att byta till en LVVP med allt vad det innebär.
Vad man kan läsa av övriga inlägg i denna tråd så verkar de ha lyckats halverat sin elförbrukning efter installation av s735 så om det stämmer även för mig så bör jag (precis som du säger) hamna på ca 12000-14000 kwn
 
Om lysdioden för kompressorn inte lyser är det något riktigt konstigt med styrningen. Kompressorn ska normalt gå non-stop hela vinterhalvåret. Även om lysdioden för kompressorn lyser kanske inte kompressorn går alls eftersom t.ex. motorskyddet är helt mekaniskt. Man måste lyssna att kompressorn går och läsa av kanal 04 och 05 för att se att dessa ligger runt omkring +5 °C.

Man behöver göra energiberäkning för huset för att se vad förbrukningen blir med olika värmepumpar. Återförsäljarna har bra kalkylprogram från NIBE för det. Typiskt är att ett hus som kanske har en total förbrukning på 14000 kWh/år med en fullt fungerande 310P får en förbrukning på 10000 - 11000 kWh/år med de nya kraftigare frånluftsvärmepumparna F730/S735. Man kan alltså spara typiskt 3000 - 4000 kWh/år i ett normalstort hus.
 
Tomture61
pdov pdov skrev:
Nu är en version av S735 släppt som ska passa mindre hus.

[länk]
Den har funnits ett tag , VVB i VP:n finns endast i koppar .
Så viktigt att kolla vilken vattenkvalitet man har .
Saxat från Gelia "Koppar passar bra till de flesta vatten och kräver ingen skyddsanod, men du ska undvika koppar om du har surt vatten eller om du har bräckt vatten"
Har en 4 kw kompressor .
 
Vi bor i ett hus i Stockholm på 230 m2 som är byggt 207 och har en Nible Fighter 360p installerad.

Vi funderar nu på att byta den då vi tror att kompressorn har gått sönder och vi står i valet och kvalet mellan en Nibe S735 eller en lyft/vatten pump lösning. Fördelen med Nibe S735 är att bytet blir lätt att genomföra.

Vi har dock fått höra via en installatör att de låter enormt mycket i ventilationskanalerna trots att de är isolerade. Själv tycker jag det känns konstigt när den marknadsförs av Nibe som en tyst modell. Är det någon som har ljud erfarenheter av S735?
 
Tänk på att avluftskanalens kondensisolering också måste ses över! S735 kan kyla luften ända ner till -19 °C. Stor skillnad mot 360P som kyler ner till kanske +5 °C om kompressorn fungerar. Kan vara svårt att komma åt kanalen om huset är 1½-plan eller 2-plan.
 
M Muggsy Bogues skrev:
Vi bor i ett hus i Stockholm på 230 m2 som är byggt 207 och har en Nible Fighter 360p installerad.

Vi funderar nu på att byta den då vi tror att kompressorn har gått sönder och vi står i valet och kvalet mellan en Nibe S735 eller en lyft/vatten pump lösning. Fördelen med Nibe S735 är att bytet blir lätt att genomföra.

Vi har dock fått höra via en installatör att de låter enormt mycket i ventilationskanalerna trots att de är isolerade. Själv tycker jag det känns konstigt när den marknadsförs av Nibe som en tyst modell. Är det någon som har ljud erfarenheter av S735?
Har du luftutsug i närheten av sovrum mm så måste man installera ljuddämpare på kanalen i fråga. Skulle nog helst vilja ha en även på gemensam kanal närmast fläkten. Får se om jag orkar fixa det någon gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.