Hej.
Ska lägga en åldersbeständig plast under kutterspånet på vinden. Nu ligger det en slags svart papp som jag gissar är en gammal form av ångspärr?
Ska jag ta bort den pappen eller kan jag ha kvar den ovanpå den nya plasten å sen spånet?
En annan sak jag undrar, hur lägger jag plasten, enbart mellan takstolarna å viker upp mot bjälkarna eller ska man täcka allt alltså lägga plasten över bjälkarna??

tacksam för svar
 
Plasten ska absolut inte gå upp över bjälkarna. Men det är ganska bortkastat att lägga någon plast där överhuvudtaget, i och med att man inte kan få det tätt. Vad är det som föranleder att du vill lägga dit plast om det inte varit någon där tidigare?
 
Instämmer med jon_h, plasten skall inte gå över bjälkarna.

Sen ställs också frågan varför du vill lägga dit plasten. Det man vill undvika med plast är den fuktiga luftens utträngning till utrymmet ovanför isoleringen. Möjligheten till torkning minskar nämligen vid isolering.

Lycka till! :) :) :)
 
I
Pappen är troligen ingen fuktspärr. Inte ens ett vindskydd. Den ligger där för att inte spån ska drösa genom springorna i underförskalningen när noten torkar isär.

Om det är översta bjälklaget och du har kallvind ovanpå, får du försöka dra diff.spärren (plasten) under hela ytan (om den ska göra någon nytta).

Är det ett mellanbjäklag kan du strunta i diff.spärren.
_______________
Byggaren
 
Anledningen till att jag tänkte lägga en spärr är för att det är fuktigt på vinden med mögelangrepp som följd till detta...fick rådet av en expert på viivilla.se. Jag vet inte annars hur jag ska få bort den fuktiga luften. Det är ett gammalt fritidshus som nu är permanentboende. Enplans med kallvind.
Gavelventiler i båda ändarna...
Fuktstyrd fläkt i dusch och köksfläkt kopplad till gammal murstock.

Varför skulle det inte fungera med att lägga dit en fuktspärr?
 
Det stora problemet är att du inte kan få det tätt. Ska det bli hyfsat effektivt så får du göra detta underifrån istället, vilket naturligtvis innebär mycket mer jobb. Men det finns några andra saker som är viktiga och som kan påverka. I första hand, vad har du för ventilation i själva kåken? Med taskig ventilation i huset så har du sannolikt ett övertryck som pressar upp fuktig inomhusluft på vinden. Mekanisk frånluftsventilation kan hjälpa till att lösa detta.
 
Blir det inte tätt pga man inte kan lägga plasten under balkarna?? Att det smiter luft imellan där annars?
Men det måste väl bli nån skillnad?
Så du tycker jag borde satsa på ventilationen i första hand?
Självdrag har jag men jag har tänkt sätta en takfläkt som ska kopplas till köksfläkten och ev nåt frånluftsdon i dusch, har ju visserligen en fukstyrd där men det kan väl inte skada med fler...har du nåt bra tips på produkter till bra priser?
 
Jag tycker definitivt att du ska fixa ventilationen först, annars är det verkligen mycket liten mening med en halvdan ångspärr. Ditt problem är sannolikt i mycket liten grad orsakat av diffusion, det är säkert konvektion som gör att den fuktiga inomhusluften hamnar på vinden. Ta bort övertrycket så kommer luften inte att pressas upp på vinden. Jag har dock inga konkreta tips på produkter, ventilation är inte min starka sida.
 
Jag ska fixa mekanisk frånluft, hoppas att det blir bra då men det lär väl inte bli sämre av att lägga dit spärren på vinden oxå, eller? Kanske gör nån nytta...
 
Delar inte fullt ut jon_h:s resonemang om att det inte går att få tätt. Visst går det att få tätt men frågan är om Trevoor vill och kan lägga ner så mycket arbete som krävs med tanke på att spånet ligger där.

Eftersom Trevoor inte verkar bry sig om vad han sparar i uppvärmingskostnad genom att tilläggsisolera vinden och då samtidigt byta plasten så är jon_h:s råd ändå bäst i den uppkomna situationen.

Lycka till! :) :) :)
 
Hur menar du nu...tanken var att lägga plasten under spånen och att sedan lägga ut spånen igen. Detta för att hindra varm luft att stiga...tanken är sedan att lägga isolering uppepå spånet men vad spelar det för roll det är väl upp till mig om jag vill spara energi...i mitt fall vill jag ju bara få bort att varm luft stiger upp på vinden...
Så du menar att man kan få det tätt, hur?
 
Precis så som du skriver :)

Alltså, skuffa undan spånen, lägga plasten, skuffa tillbaka dels det spån som skall ligga där, dels mer spån för att frilägga för plast på nytt ställe...fortsätta så tills det är klart. Det är mycket jobb och dessutom måste man vara noggrann för att få det tätt. Men visst går det att få tätt.

Ett annat sätt är att riva bort allt och frilägga taket, sedan plasta och sedan lägga lösull med lösullsentreprenör till en kostnad på 400 kr/m3. För 400 mm tjock lager lösull kostar det alltså från c:a 400 kr * 0,4 m = 160 kr/m2. Mindre än 400 mm bör du inte ha. Har du 100 m2 tak får du alltså hela nyisoleringen med en entreprenör för 16 000 kr. Det var så jag menade.

Lycka till! :) :) :)
 
En lösning kan vara att montera trygghetsvakt vind samt isolera med cellulosa.
Då behöver du inte röra sågspånet. (sparar mycket arbete).
 
Familjen bygg: Jo, visst är det fysikaliskt möjligt att få det tätt, såklart. Men hur tänker du att man hade tätat mot bjälkarna?
 
Jaha, vart ska luften kondenseras om den inte kommer upp på vinden? I glipor i väggarna och i dina fönster? Fixa ventilationen först. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.