268 659 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Fibernäten är till stor del monopol. När ett område är utbyggt, i allmänhet med stöd. Finns det ingen ekonomi i att bygga ett konkurrerande nät. Då är det en monopolmarknad.
Det fanns gott om webbläsare till windows.
43.19 i snitt. Men det är väl så enkelt att det är vad det kostar att producera och distribuera mm. I snitt då.L Lazze skrev:
Vindkraft kan i sig levererar billigare. Men kan inte levererar billigare hela tiden. Och de som lagrar ser till att ta lite mer när den billiga vindkraften inte levererar till max. Och då hamnar man väl där.
Vet inte om det är så farligt högt elpris. Jag är inte elprischockad iaf.
När fanns det bara en webläsare som gick på Windows???P pmd skrev:
Det är tvärtom så att det alltid funnits en hel drös.
Nu har du fått gå över 100 år tillbaka i tiden.P pmd skrev:
Givet vad du skrev så borde du väl inte behöva det. Utan tvärtom kunna hala fram gott om aktuella fall av endast en leverantör.
Standard oil hade dessutom inte monopol på något sätt. Så det är inte ens ett fungerande exempel.
Njae, var inte det remote access client-server protokoll och Media player?P pmd skrev:
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2009-02/cp070063en.pdf
Ja OK.P pmd skrev:
Men jag tänker att djacs idé (eller var det inte någon annans, som djac fångade upp?) just nu bara är i stadiet att man kan fundera på vilka konsekvenser och samhällseffekter något sådant här skulle få (både positiva och negativa, för både samhälle, medborgare, klimat, miljö osv).
Dvs ganska långt ifrån att man börjar grotta i hur själva genomförandet ska ske.
Men nu är det ju lite dumt att jag pratar för djac, men själv är jag just i det stadiet. En kul tanke. En ensamstående moder i förorten som inte har råd att ha bil, får tilldelat 12 innerstadspassager i månaden, dessa kan hon sälja för säg 3000:- och använda pengarna till månadskort till kollektivtrafiken och använda resten för att göra livet lite drägligare, kanske gå ner lite i arbetstid.
Medan den som prompt ska ta sin bil in i stan varje dag, får köpa de infarter över 12/månad som hen vill använda.
Intressant som tankeexperiment åtminstone.
Jag tycker du läste det som jag avsåg.Mikael_L skrev:Ja OK.
Men jag tänker att djacs idé (eller var det inte någon annans, som djac fångade upp?) just nu bara är i stadiet att man kan fundera på vilka konsekvenser och samhällseffekter något sådant här skulle få (både positiva och negativa, för både samhälle, medborgare, klimat, miljö osv).
Dvs ganska långt ifrån att man börjar grotta i hur själva genomförandet ska ske.
Men nu är det ju lite dumt att jag pratar för djac, men själv är jag just i det stadiet. En kul tanke. En ensamstående moder i förorten som inte har råd att ha bil, får tilldelat 12 innerstadspassager i månaden, dessa kan hon sälja för säg 3000:- och använda pengarna till månadskort till kollektivtrafiken och använda resten för att göra livet lite drägligare, kanske gå ner lite i arbetstid.
Medan den som prompt ska ta sin bil in i stan varje dag, får köpa de infarter över 12/månad som hen vill använda.
Intressant som tankeexperiment åtminstone.
Tänker kan appliceras på allt gemensamt som är ändligt, idag finns det ingen rättvis fördelning och det kostar oftast väldigt lite att ta mer än "sin del", samtidigt lönar det sig då väldigt lite eller inte alls att vara sparsam och hänsynstagande. Jag anser att man kan gå fram lite mer framåtlutat i de här frågorna och samtidigt på köpet öka rättvisan.
Vore det inte enklare (dvs mindre byråkratikostnader) att ge ensamstående mödrar skattelättnader eller penningbidrag?Mikael_L skrev:Ja OK.
Men jag tänker att djacs idé (eller var det inte någon annans, som djac fångade upp?) just nu bara är i stadiet att man kan fundera på vilka konsekvenser och samhällseffekter något sådant här skulle få (både positiva och negativa, för både samhälle, medborgare, klimat, miljö osv).
Dvs ganska långt ifrån att man börjar grotta i hur själva genomförandet ska ske.
Men nu är det ju lite dumt att jag pratar för djac, men själv är jag just i det stadiet. En kul tanke. En ensamstående moder i förorten som inte har råd att ha bil, får tilldelat 12 innerstadspassager i månaden, dessa kan hon sälja för säg 3000:- och använda pengarna till månadskort till kollektivtrafiken och använda resten för att göra livet lite drägligare, kanske gå ner lite i arbetstid.
Medan den som prompt ska ta sin bil in i stan varje dag, får köpa de infarter över 12/månad som hen vill använda.
Intressant som tankeexperiment åtminstone.
Det är den klassiska "tragedy of the commons". Redan en gammal grek (Aristoteles) konstaterade att folk handskas mer varsamt med sådant de äger än med det gemensamma.D djac skrev:
Man kanske ska ha det som utgångspunkt?